Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda på tvers


thum

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har planer om å krysse hardangervidda neste år, sommerstid. Jeg har et telt som jeg kjøpte på xxl, helsport nordmarka 3 camp, er dette tilstrekkelig? Eller er jeg avhengig av et telt med stormmatter? Er litt usikker på hvor hardt været kan bli.

Har et spm til, vil et 2 mannstelt bli for lite for to mann vinterstid ? Er tross alt litt vektforskjell på 2 og 3 manns.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trur nok ikke du trenger stormmatter på somerstid har selv krysset hardangervidda (vinterstid) og på vinteren har jeg opplevd rimelig hardt vært på vidda, men trur du på sommeren kan klare deg med å bardunere godt.

Ellers 2manns telt på vinterstid ville jeg ikke anbefalt for 2 personer, jeg personlig liker at viss et telt er 3manns så sover vi to i det på vinterturen som går over lengre tid. Dette gjør at det er bedre plass til organisering av utstyr, laging av mat, samt eventuellt tørking av utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også på tur med telt . En uke alene, sansynligvis også i området Hardangervidda. Jeg har kjøpt et Hilleberg Akto, enmannstelt. På sommeren trenger du stort stort sett bare noe som holder regnet og vinden ute. Stormmatter fungerer best om vinteren når du kan grave snø over dem.

Jeg har hatt mange netter i telt vinterstid og hvis du planlegger slike turer så kan du få et par tips.

Beregn alltid minst plass til en person ekstra i teltet. Dvs. er dere to så bruk min. et tremannstelt. Det blir mye mer bagasje i teltet vinterstid enn på sommeren. Du vet alt må tas inn. Ting som ligger igjen ute kan lett forsvinne under snøen. Vinterstid er det også bra å ha en sovepose som i tillegg til at den må være varmere bør være litt større enn sommerposen. Det er lurt å kle av seg de klærne du hadde på deg på dagen når du kryper i posen og så legger du dem rundt deg i soveposen. Legg ulltøy undr deg og de andre tingene over deg da er de tørre neste morgen. Jeg har også skoene i posen, men det er det også mange som ikke gjør.

Det kan også være lurt med et trekk utenpå soveposen. En "grevling" eller lignende.

Jeg opplevde en vinter å gå en hel dag med temperatur rundt 0 grader. Februar måned og det sludet. Jeg hadde en rød fjellannorakk av bommull som ble ganske våt. Da vi satte opp teltet på kvelden klarnet det opp og neste morgen var det ca. -15 grader. Jeg hadde glemt annorakken min på utsiden av soveposen og den var stivfrosset neste morgen. Jeg fikk den på meg, men det var som å gå i en rustning.

Det er også lurt å ha et telt med et rommelig fortelt / yttertelt. Hvis det er snø nok så kan du grave en kuldegrop i forteltet. Denne bør være så dyp at du kan stå oppreist i den. Da kan du stå her og kle av og på deg. Her kan du også lage en kokeplass og hvis du har våte klær så kan du legge noen kvister, skistaver eller lignende på toppen, sette primusen i bunnen og så kan du tøtke de våte klærne.

Hvis det blåser mye og fyker mye snø så kan det være lurt å lage en levegg forran teltet slik at ikke fokksnøen legger teltet flatt. Denne veggen bør være minst like høy som teltet og stå minst like langt fra teltet som teltet er høyt. Fokksnøen legger seg da mellom teltet og leveggen i stedet for på teltet.

Og til slutt, men det vet du sikkert, ikke bruk gassbrenner. Det finnes mange andre ting som brenner i kulden. Det gjør ikke "blåboksen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

For å svare konkret på første spørsmål: Ja, teltet ditt holder fint for kryssing av Hardangervidda sommerstid. Har selv et Nordmarka 2 som jeg bruker når jeg er alene. Prisen gjør det til et godt alternativ når man er elev/student. Ulempen med Nordmarka-teltene(som er i Trek-serien til Helsport) er strengt tatt bare at de er litt tyngre enn de i Pro-serien. At det ikke er rip-stop i duken ser jeg ikke som noe reelt problem på en slik tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med butikker \ proviantsteder rundt Hardangervidda? Sitter å plotter litt ruter innimellom men har ikke fått kartene enda, så det blir med grovlesing på gulesider.no`s nye karter med høydekurver :wink: Hadde vært å kunne pakke for bare 1-2 uker mat om gangen i sekken og proviantere etterhvert så vi slipper den tungeste børa, men jeg har heller ikke lyst til å måtte gå helt ned til Odda eller tilbake til Eidfjord, er det noen betjente hytter eller kiosker langs fjellovergangsveiene som har godt med ris, sjokolade, potetmos, havregryn, bacon, egg m.m.? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Blir antagelig en tur på meg til Hardangervidda neste år også om en ikke over hele. Tenker da på å dra i juli eller august. Erfaring tilsier at det kan ta lang tid før enkelte områder er helt fri for snø og is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Hei

Jeg har planer om å krysse hardangervidda neste år, sommerstid. Jeg har et telt som jeg kjøpte på xxl, helsport nordmarka 3 camp, er dette tilstrekkelig? Eller er jeg avhengig av et telt med stormmatter? Er litt usikker på hvor hardt været kan bli.

Har et spm til, vil et 2 mannstelt bli for lite for to mann vinterstid ? Er tross alt litt vektforskjell på 2 og 3 manns.

Takker for svar.

KANSKJE bedre sent enn aldri:

- Stormmatter er ikke noe must på sommerstid, men sterkt å anbefale. Jeg har fått matter påsydd alle mine telt uansett om modellene i utgangspunktet ikke er utstyrt med det. Duken står mye strammere og bedre i ruskevær med noen steiner på mattene.

- To mann i tomannstelt over tid bør være veldig glade i hverandre... Selv foretrekker jeg eget telt hvis jeg skal på tur sammen med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles liv i denne?

takras, fint bilde! Er det fremdeles noen som leser om gamle Morgan? Tror stort sett han sov ute hvis han ikke hadde egnede hus i nærheten.

thum har kanskje skaffet seg noe utstyr i løpet av julen, en god anledning til å supplere depotet, men hvorfor ikke sove ute?

Dyre telt med god plass øker bare vekta på ryggen og på sommeren kan det være lange perioder med godt vær.

Jeg har hatt noen fjellturer hvor jeg kun brukte ytterduken og stengene fra et gammelt "husformet" fjelltelt. Selv på Hardangervidda burde dette gå greit sommerstid.

Generelt så drar vi med oss alt for mye utstyr. En mengde kjekke og rare dippedutter som forhåpentligvis skal gjøre livet og turen lettere. Hva hadde f.eks våre forfedre i sekken når de var i fjellet? Og til dette kan du selvfølgelig svare at. "Er det rart at de er døde?", men alt det kjekke utstyret vårt fører bare til at sekken blir for tung og at fokuset på utstyret går på bekostning av fokuset på tur og natur.

Min erfaring er: Tenk vekt og ta med kun det aller nødvendigste. Er du litt uerfaren så legg turen slik at du om nødvendig kan søke tilflukt på en av turistforeningens hytter. Her kan du også ofte handle mat under veis så slipper du å bære alll maten helt hjemmefra.

Jeg har et gammelt dobbelt iglo-telt som i sin tid ble kjøpt fra Ellos for noen få hundrelaper. Det er svintungt i forhold til dagens telt, men på vinteren når jeg pakker i pulk så fungerte det utmerket.

La utstyrshysteriet og motepresset få leve sitt liv i alpinbakkene og la oss ekte friluftsfolk prioritere opplevelsen fremfor utstyret.

"Kunskap er mye lettere å bære enn en sekk full av bøker."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.