Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen råd til en nybegynner på ferskvannsfiske?


karakas

Anbefalte innlegg

Det er et helt ok sett du har kjøpt der. Jeg vil si det er meget bra til sjøørret og fjellfiske på snaufjellet. Spesielt der det er stor fisk og du bruker relativt tunge sluker. (stor fisk tar forøvrig også små sluker) Med dette utstyret kaster du en sildesluk laaangt!

I skogen synes jeg 10 fot blir for mye. Det samme til fiske fra kano, men du har jo den gamle stanga til slikt fiske!

Sats på fireline eller tilsvarende. 0,12 holder i massevis. Og sett gjerne på en fortom på en stanglengde vanlig sene rundt 0,25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sinnsykt bra erfaring med 15-40 grams stang i ferskvann. Normal fiskekunnskap tilsier at det er pisspreik, men trikset er en tung dupp og 2 fluer montert foran så du kaster langt, så drar du herligheten inn, funker hvèr gang- i kulturlandskapets grunnere vann med brunt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sinnsykt bra erfaring med 15-40 grams stang i ferskvann. Normal fiskekunnskap tilsier at det er pisspreik, men trikset er en tung dupp og 2 fluer montert foran så du kaster langt, så drar du herligheten inn, funker hvèr gang- i kulturlandskapets grunnere vann med brunt vann.

Stang opp til 40 gram er jo beregnet på laks... Som nybegynnner på fjellfiske tror jeg det vil bli kjedelig å dra inn ørret med en så kraftig stang. Jo lettere utstyr jo morsommere er det å få fisk. Og til fjellfiske er det nok sluker opp til 20 gram som er mest brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jèg får en bedre følelse med en kraftig stang på det type fisket, såpass tynne stenger med de g kreftene som genereres føles puslete ut og kastene blir noe hipp som happ. Men det er helt klart individuelt hvilken dupp man bruker. Får du gode kast med en lett dupp når du har såpass mye sene med luft-fangende fluer på slep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan føles som om de kortere stengene skal knekke når en tar skikkelig i, men har en kjøpt skikkelig utstyr så vet en at det holder. Så blir det SÅ mye kjekkere når en skal lande fisken :lol:.

Mens vi er inne på emnet, noen som har meninger om det er best/mest praktisk med en teleskopstang eller 5 delt for innlandsfiske? Tenker da også på det praktiske mtp festing på sekk o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er inne på emnet, noen som har meninger om det er best/mest praktisk med en teleskopstang eller 5 delt for innlandsfiske? Tenker da også på det praktiske mtp festing på sekk o.l

Teleskopstanga mi går i fiskeveska mi, går også i topplokket på sekken.. så den er ikke noe problem å ha med seg.

Lett å montere åsså, da snella allerede sitter fast i stanga.

Jeg har Shimano teleskop, 180 cm og 240 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan føles som om de kortere stengene skal knekke når en tar skikkelig i, men har en kjøpt skikkelig utstyr så vet en at det holder. Så blir det SÅ mye kjekkere når en skal lande fisken :lol:.

Mens vi er inne på emnet, noen som har meninger om det er best/mest praktisk med en teleskopstang eller 5 delt for innlandsfiske? Tenker da også på det praktiske mtp festing på sekk o.l

5-delt er MYE bedre. Teleskopstenger er kjepper i forhold. Man oppnår aldri samme aksjon i ei teleskopstang (men praktiske er de jo..) Skal du kaste lett sluk kommer du mye lenger med ei tynn og lang 5-delt.

Greia med lette stenger er at du ikke trenger så tung dupp, så derfor bir heller ikke belastningen så stor. Og så kan du gå for tynnere snøre. Ikke så gøy heller å fiske fire hektos ørret på ei stang som knapt bøyer seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.