Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen råd til en nybegynner på ferskvannsfiske?


karakas

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har tips om ikke alt for dyrt fiskeutstyr for ferskvann samt tips til selve fiskingen? Eneste erfaringen jeg har på området er når jeg fisket med dupp og agn for noe sånt som 15 år siden, og husker ikke noe særlig fra den tiden. Fluefiske tror jeg blir litt for avansert til å begynne med så da står jeg vel tilbake med sluk og dupp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er masse bra utstyr i butikkene. Regn med et sted mellom 1000-1500 kr for en bra stang med snelle. Etter min mening får du da et bra utstyr. Jeg bruker stenger beregnet på inntil 15 grams slukvekter for fiske fra land i skog og fjellvann. I tillegg til dette trenger du sene, ofte vil 0,20 mm passe bra for fiske etter ørret/røye o.lign. For en del sneller får du med to spoler. Sett gjerne på 0,18 sene på den ene spolen. I tillegg trenger du noen skjesluker og spinnere. Jeg har god erfaring med blanke sluker som veier rundt 12 gram. Skal du fiske fra båt i større vann kan litt tyngre utstyr være å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en fiskebutikk, når du kjøper fiskesettet kan du få de til å legge på en sene som heter FIRELINE.

Det er en kjempesene, som er mye tynnere og sterkere, den er heller ikke elastisk så du kaster mye lengre med den.

Det er litt kjekt når det er lav vekt på fiskeslukene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sjekke opp skittfiske.no og villmarksbutiiken.net. Bra priser og bra utvalg!

Men den siste shimano pakken virka bra til den prisen. Beastmaster er vel antakelig den stanga til shimano

som du får mest for penga. Den snella kjenner jeg ikke, men vil uansett anbefale Shimano i forhold til Abu.

Uansett vant snella test i sin klasse i årets Alt om fiske + at beastmaster stanga fikk en god 5'er.

Så tror det er et trygt kjøp, lett å pakke i sekken også når den er 5 delt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano settet der er nok en bra pakke, vet stanga fikk veldig skryt på den butikken jeg jobbet.

Stanga er 5 delt, å det ene leddet kan du velge bort vis du ikke vil ha fult så lang stang..7 eller 8 fot.

Stanga leveres i en tube på, ca 50cm trur jeg, så den er lett å pakke utpå sekken.. den knekker ihvertfall ikke.

Tenkte jeg skulle kjøpte den stanga, men jeg gikk for Shimano sin teleskopstang... selv om den er bare 180 cm, så kaster jeg langt med den. Blitt kjempegla i den... snelle er Shimano Exage 1000, med 0.12 og 0.15 fireline.

Stanga ser slik ut...(dette er 210 versjon, men ser lik ut)

Kommer i 165, 180, 210, 240 og 270

f5d1_1.JPG

Når det gjelder sluker, og spinnere... bør du kjøpe sett på 3 stykk.. da sparer du fort en sluk per pakke.

Ofte betaler du 40 kroner sluken, eller mer, men en 3.pk koster 99.

Kjøpte ett sånt her sett på biltema

26-367_l.jpg

Mange gode sluker der, men dem er lett, til prisen av 159 kroner.

Tok de jeg ville ha, ga resten til onkelungen min.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for Shimanosettet du har funnet på xxl..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vannet som er nermest der jeg bor har ihvertfall røye da, så det blir hovedsaklig til bruk i fjellvann, altså røye og ørret.

Edit:

Da gikk det nettopp opp for meg at det er båtfestival i Ålesund til helga, så da regner jeg med å finne gode tilbud både på det ene og det andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg en tur på båtmessa idag, og fant ikke noen tilbud, så tok en titt på nettet igjen, tok kontakt med Skitt Fiske, og ble foreslått dette utstyret:

Berkley Lightning Rod 13`/5-30gr.

http://www.skittfiske.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprodukt%2fprdinfovnet.aspx%3fplid%3d34855&plid=34855

Berkley Lightning Rod 9,6`/3-18gr.

http://www.skittfiske.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprodukt%2fprdinfovnet.aspx%3fplid%3d34851&plid=34851

Shimano Exage 2500 FA

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=40832

Matrix Pro Black 250m./0,12mm.

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=33597

Dette blir da to stenger ei til sluker og ei til dupp, og ei felles snelle for begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er det noen som har tips om ikke alt for dyrt fiskeutstyr for ferskvann samt tips til selve fiskingen? Eneste erfaringen jeg har på området er når jeg fisket med dupp og agn for noe sånt som 15 år siden, og husker ikke noe særlig fra den tiden. Fluefiske tror jeg blir litt for avansert til å begynne med så da står jeg vel tilbake med sluk og dupp?

Hei!

Mitt råd er at du i begynnelsen, før du bestemmer deg, kjøper BILLIG utstyr. (Jeg har ennå ikke bestemt meg). Det er tross alt sena som teller. Snella og stanga vil funke uansett. Hadde en teleskopstang som kosta 199,- i 10 år før den gikk istykker. Du får like mye fisk uansett hvor mye utstyret koster. Om det er kulelager eller ikke, spiller ingen rolle. Sena skal inn. Bruk heller pengene på annet utstyr.

Slukstang, om det er teleskop eller vanlig etter ørret: Fisk med sluk og en liten flueopphenger. Kastedobb med 2 flueoppheng er også veldig bra. Sjekk litt hva som surrer i lufta rundt deg før du velger flue. Myggen er da selvsagt en klassiker. Jeg innbiller meg at ørreten er glad i rødt, det tenker jeg på når jeg velger sluk/flue.

Se for deg, og dette er viktig, hele tiden hvordan sluken presenterer seg i vannet!

Fisker du etter f.eks. gjedde, er det lurt å av og til dra plutselig i stanga. Da kan det se ut som det er en flyktende fisk, hvilket får gjedda til å hugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips og råd, problemet er at jeg er litt skeptisk til om de Berkley stengene blir for lange å bære på. Den koreste blir 144cm nedpakket, blir ikke det veldig langt å gå tur med?

Det er helt klart mere lettvint med ei stang som har kortere transportlengde. Det finnes både 4 og 5-delte stenger som kan være aktuelle. Og teleskopstenger selvsagt, selv om jeg personlig ikke er så glade i de.

Her er et par eksempler:

Jeg har selv den siste og er meget godt fornøyd med den, men den første tåler nok en god del mer juling.

http://villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Haspel+Multi/Haspelpakker/Shimano+Beastmaster+AX+STC+%2F+Shimano+Seido.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRfIYG.ips

http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_info.php?cPath=16_21&products_id=9804&osCsid=c8ab339ba68326d9a01f05ec304f25a4

Et tips til slutt. Ikke kjøp det aller billigste du kommer over. Min nevø fikk et billigsett i fjor. Snella var ødelagt i løpet av kort tid. Du behøver slett ikke det dyreste, men legg såpass med penger i det at du får noe som funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tv 2 hadde for noen uker siden test av fiskestenger sammen med alt om fiske, og her har de forskjellige prisklassene sine vinnere!!!

Du bør tenke litt på hvor mye du kommer til å bruke fiskestanga, og velge litt pris utifra dette!!!

Ellers kan jeg si at jeg har en speedmaster selv, og er veldig glad i den!!! Beastmaster er forgjengeren, og har vært med på å forandre kravene til matrialer brukt i stengene!!!

Så som en "nybegynnerstang" ville jeg nok valgt beastmaster!!!

Dette er en lettkastet stang, med gode lengder og god presisjon!!!!

Lykke til med valget :shock::D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv nettop kjøpt meg en 5-delt Beastmaster med ei lett snelle for turbruk, og er sålangt imponert over kvaliteten og hvor lett og kompakt utstyret er.

Stang - http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=41044

Snelle- http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=40792

Anbefaler også Fireline sen hvis du går for en såpass liten snelle.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale at du tar med snella i en butikk for å få montert snøret. Hvis du sneller det på "gal vei" blir det lettere krøll på sena..

Jeg ville valgt 0,15 mm Fireline. Den er råsterk, men dyr. Den ekstra prisen tjener du imidlertid raskt inn igjen pga færre tapte sluker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Velger å poste her fremfor å åpne en ny tråd, ettersom tema er noenlunde det samme tema.

Er ikke direkte nybegynner, men har valgt å ta et steg opp på ustyrsfronten når jeg skal til femundsmarka for første gang :D

Har en 6` Berkly Tactix stang med Mitchell Avocet Gold II 1000 FD snelle, men valge å ta steget et hakk opp i kvalitet osv.

Bestillte Speedmaster SP 300ML 10`/5-20gr. og Twin Power XT 2500 RB. Er dette en god allround kombinasjon for bruk til fjell \ skog ?

Ikke no spesifikk fiske jeg skal fiske, blir vell litt av alt forhåpentligvis.

Både stang og snelle virket veldig bra, men 10` er kansje litt i lengste laget ? Ettersom den kun er todelt vill jeg ikke tro den er så praktisk å dra me seg på lange turer.

Innspill ? Bør jeg benytte meg av angreretten, eller er jeg "good to go" i femundsmarka med denne pakken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både stang og snelle er bra saker, genialt å kaste og kjøre fisk med stenger i den lengden. . Den er som du sier 2-delt og transport lengen blir deretter, emn som oftest er stangen sammensatt når man er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som om du har skaffet deg en god kombinasjon. både stanga og snella er gode hver for seg, og de skal fungere veldig godt i lag også. Lengden på stanga kan selvfølgelig være litt til bry noen gang, men har du et skikkelig feste på sekken skal det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper endel billig, men bra fiskeutstyr hos www.abru.no

i det siste også myyye på QXL, der kan man gjøre gode kjøp!

kjøpte ett spinner sett på biltema engang, billig - billig, men bare søppel - de gikk ikke normalt i vannet, slik spinnere skal gjøre!!!

så vær litt ops., når dere handler billig varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.