Gå til innhold
  • Bli medlem

Dumhøe og Vestre Skardstinden 3. juli 2008


Thor

Anbefalte innlegg

Værmeldingen for Jotunheimen var igjen helt outstanding og det var igjen tid for topptur. Etter en lang frokost på Krossbu kjørte jeg til Leirdalen og parkerte like ved brua over N Illåi, like overfor Geitsetra. Herfra går det en tydelig sti på nordsiden av elva opp mot Raudhamran og Dumhøeplatået. Dagens mål var Dumhøe (2181) og Vestre Skardstinden (2215).

I det området hvor stien blir mindre tydelig (men samtidig fortsetter videre nordover), brakk jeg litt av mot høyre opp mot og i retning av noen røde hamre. Videre oppover lia var det hele tiden mykt og fint underlag med lav og mose opp mot ca. 1600 meter. Oppover lia er det fint å holde litt ut mot høyre slik at man på den måten får med seg den fine utsikten innover mot Nordre Illåbreen og ikke minst Skardstind som skyter i været ! Det var en alldeles praktfull dag, varmt og vindstille med sol fra skyfri himmel !

Fra ca. 1600 meter og opp mot høyde 1945 kom så, som vanlig, ei lita ur ("eg vil bli ur sa fjellet, og rasa ut"). Spredte varder viste imidlertid vei i en nokså jevn stigning, ikke av den verste sorten, men likevel. Følte jeg tidvis måtte befinne meg i målgruppen for en EKG-test ... Etter høyde 1945 flatet det likevel betydelig ut. Samtidig lå snøen over hele Dumhøe-platået, faktisk mye våt nysnø, slik at jeg stedvis tråkket gjennom endel. Men hva gjorde vel det nå som jeg nærmet meg toppen og samtidig snart fikk øye på flere av Jotunheimens stortopper. Utsikten tilbake mot vest hadde forøvrig hele tiden vært upåklagelig - Smørstabbtindane, Hurrungane med flere.

Etter snaue 3 timer var jeg framme på Dumhøe. Utsikten mot Galdhøpiggen og toppene rundt var helt storslagen ! Etter en god matpause og rikelig med fotografering gikk turen så videre bort til Vestre Skardstinden hvor jeg var framme etter bare 15-20 minutter. På toppen av Vestre kommer man helt inntil hovedtoppen som er imponerende der den ligger med Nåla som en knyttneve i været. Jeg avsluttet imidlertid min ferd her - er ingen klatrer og avsto av den grunn hovedtoppen (for ca. 4 uker siden møtte jeg en konkurranseklatrer i området Raudhamran, på vei til Skardstinden, iført joggesko ..., ja, ja - vi er litt forskjellige). Likevel var det en fin opplevelse å kunne legge seg på ryggen av Vestre og bare nyte utsikten.

OK - Dumhøe og Vestre Skardstind er ikke mye omtalt i litteraturen og kommer av naturlige grunner i skyggen av sine mer berømte naboer. Jeg erkjenner også at Dumhøe må betraktes som et toppunkt på et høydedrag/platå og at Vestre Skardstinden er et toppunkt på en samling med stein. Jeg vil likevel mene dette var en fin tur i et herlig område av Jotunheimen. Turen er også lett tilgjengelig for de fleste samtidig som 1200 høydemetere gir god trening for kropp og sjel. Utsikten er dessuten storslagen mot alle kanter av Jotunheimen. Særlig synes jeg Skardstinden og Bukkehøe tar seg spesielt fint ut fra dette området. Jeg synes derfor området fortjener et besøk !

Turen tilbake til Geitsetra tok i underkant av to timer. Neste dag sto Store Smørstabbtind på oppdragslisten og turrapport vil følge. Bjarne Lindholdt har dessuten sagt seg behjelpelig med å legge ut noen bilder jeg tok på turen - så følg med ! Takk for god assistanse Bjarne !

Thor

post-1240-133474556913_thumb.jpg

post-1240-133474556926_thumb.jpg

post-1240-133474556952_thumb.jpg

post-1240-133474556963_thumb.jpg

post-1240-13347455698_thumb.jpg

post-1240-133474556991_thumb.jpg

post-1240-133474557002_thumb.jpg

post-1240-133474557014_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Mayhassen

Ja, jeg var også i dette området første uka i juni, på Fremste og Bakarste Storgrovhøe. Snøforholdene idag er dessverre nokså sammenlignbare med den gang. Det er tydelig at det i mellomtiden har kommet en del nysnø, ikke bare i området rundt disse toppene, men også på vestsiden av Leirdalen og flere andre steder.

Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter snaue 3 timer var jeg framme på Dumhøe. Utsikten mot Galdhøpiggen og toppene rundt var helt storslagen ! Etter en god matpause og rikelig med fotografering gikk turen så videre bort til Vestre Skardstinden hvor jeg var framme etter bare 15-20 minutter. På toppen av Vestre kommer man helt inntil hovedtoppen som er imponerende der den ligger med Nåla som en knyttneve i været. Jeg avsluttet imidlertid min ferd her - er ingen klatrer og avsto av den grunn hovedtoppen (for ca. 4 uker siden møtte jeg en konkurranseklatrer i området Raudhamran, på vei til Skardstinden, iført joggesko ..., ja, ja - vi er litt forskjellige). Likevel var det en fin opplevelse å kunne legge seg på ryggen av Vestre og bare nyte utsikten.

OK - Dumhøe og Vestre Skardstind er ikke mye omtalt i litteraturen og kommer av naturlige grunner i skyggen av sine mer berømte naboer.Thor

Jeg har lenge hatt kikk på Skarstind, men uten bil, og med den lange anmarsj fra Leirvassbu, hvor de krevd 300kr for skyss til Greitsætre, ble det lagt en demper på lysta :-)

Har studert toppen i turbeskrivelser, men skjønner det er en hammer som må passeres for at nå toppen fra V.

Kan noen her fortelle noe om den hammer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen her fortelle noe om den hammer?

Vi gikk hamrene senest 28.05.08 Bjarne. Det er totalt 4 hamre, først en ganske lang ca. 20 meter høy så et flatt parti og så 3 mindre hamre med kort avstand (ca. 10+ meter høye)

Jeg vet at du, i alle fall under gode forhold, Bjarne vil klyve disse usikret. De er luftige, ja utsatte om du vil, men ikke spesielt vanskelige under tørre forhold. Det er i alle fall ikke noe mer krevende enn sør for Midtre Knutsholstinden eller Sokse fra øst.

Når det er sagt, gikk vi den 28.05 også omgåelsene av disse hamrene i sørflanken oppunder hamrene. Dette er en langt mindre luftig og utsatt variant, men stedvis konsentrasjonskrevende pga. en del løs stein.

Teknisk mest krevende (grad 2-3) er nok de to øverste hamrene. Den miderste er knapt en 2'er og den nederste er vel også maks en 2'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk hamrene senest 28.05.08 Bjarne. Det er totalt 4 hamre, først en ganske lang ca. 20 meter høy så et flatt parti og så 3 mindre hamre med kort avstand (ca. 10+ meter høye)

Jeg vet at du, i alle fall under gode forhold, Bjarne vil klyve disse usikret. De er luftige, ja utsatte om du vil, men ikke spesielt vanskelige under tørre forhold. Det er i alle fall ikke noe mer krevende enn sør for Midtre Knutsholstinden eller Sokse fra øst.

Når det er sagt, gikk vi den 28.05 også omgåelsene av disse hamrene i sørflanken oppunder hamrene. Dette er en langt mindre luftig og utsatt variant, men stedvis konsentrasjonskrevende pga. en del løs stein.

Teknisk mest krevende (grad 2-3) er nok de to øverste hamrene. Den miderste er knapt en 2'er og den nederste er vel også maks en 2'er.

Takk for veiledning Morten, noe luftig er OK men der er jo en grense!

Viss jeg skal opp sørflanken blir det vel ikke fra Dumhøe, men fra foten av Nørdre Illbrean?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk mest krevende (grad 2-3) er nok de to øverste hamrene. Den miderste er knapt en 2'er og den nederste er vel også maks en 2'er.

Den nederste (og høyeste) følte jeg selv var mest krevende pga høyden på hammeren. Da vi var på toppen av Skardstind (i 1995) og skulle gå tilbake til vesttoppen og Dumhø, var det den nederste hammeren vi satt å grudde oss til (vi gikk tur/retur vesteggen). Men jeg husker at teknisk var de øverste hammerene noe over den nederste.

Takk for veiledning Morten, noe luftig er OK men der er jo en grense!

Som Morten, tviler heller ikke jeg på at du Bjarne vil greie vesteggen på Skardstind fint i tørt sommervær. Har fått med meg mye av det du har gjort tidligere i fjellet. :)

Den nederste/høyeste hammeren sett nedenfra:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=343

(Bilde tatt 20.08.1995).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Morten, tviler heller ikke jeg på at du Bjarne vil greie vesteggen på Skardstind fint i tørt sommervær. Har fått med meg mye av det du har gjort tidligere i fjellet. :)

Den nederste/høyeste hammeren sett nedenfra:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=343

(Bilde tatt 20.08.1995).

Takk for veiledning. Har sett på bildet ditt. Hammeren virker skummet og utsatt :)

Skal jeg opp heile hammeren, eller litt opp og rundt th?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal opp hele Bjarne :) Eller drite i hammeren og skrå litt ned til høyre ved foten og så klyve deg opp 5-6 meter og så komme tilbake til ryggen ovenfor hammeren via siderygg.

Ang. Skardstinden. Ovenfor hammer 1 lå det langs smal rygg et langt tjukt tau oppå eggen til å holde seg fast i, og fra skaret mot Nåle og ned lå det også et fast tau. Er egentlig en uting med faste tau her og der i Jotunheimen synes jeg. Demonterte et på Veslepiggen for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal opp hele Bjarne :wink: Eller drite i hammeren og skrå litt ned til høyre ved foten og så klyve deg opp 5-6 meter og så komme tilbake til ryggen ovenfor hammeren via siderygg.

Ang. Skardstinden. Ovenfor hammer 1 lå det langs smal rygg et langt tjukt tau oppå eggen til å holde seg fast i, og fra skaret mot Nåle og ned lå det også et fast tau. Er egentlig en uting med faste tau her og der i Jotunheimen synes jeg. Demonterte et på Veslepiggen for noen år siden.

Takk for opplysning. Det er jo ikke lett å se på bildet fra Nils som er tatt nedafra, hvor vanskelig det er, men etter det jeg har lest gås den i fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke lett å se på bildet fra Nils som er tatt nedafra, hvor vanskelig det er, men etter det jeg har lest gås den i fri.

Hammeren kan se skremmende ut nedenfra ja, men da vi gikk inntil for å lete opp en vei, løste det seg etterhvert opp med mange gode tak både for armer og bein. Minnes at vi startet noe til høyre på hammeren, men skrådde så mot venstre og klatret nokså rett opp da vi var kommet ca midtveis.

Jeg ville dog ikke satt alt for mange penger på min hukommelse når det gjelder rutevalg på hammeren, da årene begynner å bli mange siden vi hadde denne flotte dagen på Skardstind... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnes at vi startet noe til høyre på hammeren, men skrådde så mot venstre og klatret nokså rett opp da vi var kommet ca midtveis.

Hukommelen din er som vanlig usedvanlig bra Nils. Letteste vei var også nå i våres litt frem og tilbake på høyre side nederste vel halvparten, så lett slakt 2-3 meter, og de siste, si 5-6 meterne var det klyving rett på. Skal ikke være for eplekjekk nå, men de var ikke vanskelige og hadde det vært helt tørt og bart tror jeg jeg også hadde gått den usikret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.