Gå til innhold
  • Bli medlem

hardangervidda - är det något?


marmotta

Anbefalte innlegg

Jag har gått 14 fjällturer sen 1994, varav 12 i Sydnorge, 94 och 97-07, en i Nordnorge/Sverige 98

och en i Sylarna, bägge sidor, 97. Jag tycker mig kunna allt som finns norr om Finse och sydligare än Trondheim

(Femundsmarka räknar jag inte, det verkar vara mer ett skogsområde):

http://www.huthyfs.com/nortrek.html

Då kanske Hardangervidda återstår att pröva? Funderar t ex på att ta bussen till Haukeliseter och sedan gå norrut, först på västsidan, sen mer österut mot Hallingskarvet och runt Skarvheimentriangeln mot Finse - har inte tänkt igenom tåg- och busstransporter hem, dock (i regel brukar jag ordna hemfärden från Lillehammer). Är det någott att se efter alla de andra turerna eller bleve det antiklimax? Jag tänker givetvis använda tält.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med start fra Haukeli får du fin tur nordover på vestvidda, som er kuppert. Men for å få med det store åpne landskapet som er på østvidda, hadde jeg etterhvert gått østover mot Langesjøen og Rauhellern.

Jeg anbefaler dermed Haukeli mot Litlos, deretter nord/øst og øst mot Rauhellern. Videre mot Bjoreidalen og Kjeldebu. Så vestover rundt Hardangerjøkulen på nordsiden til Finse. Og toget hjem.

Ulempen med denne turen er at du ikke kommer opp på Hårteigen. Men du vil ha den i synsranden lenge. Med telt kommer du til å bruke 7 - 10 dager. Hvis det blir dårlig med tid er det bare å avslutte med buss tilbake mot Geilo på RV7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tack för svaret. Jag har sett igenom dina föreslag lite. Nu verkar förbindelserna hemifrån mig till Haukeliseter

(eller tillbaka därifrån) förskräckligt dåliga. Ser ut som att den vettigaste slutpunkten är Geilo som har järnvägsstation och campingplats; förbindelsen till Finse är också utmärkt, även om jag får gå upp kl. 4 på morgonen.

Kanske något mera rundtursliknande vore att föredra?

Ack, så nära och ändå så krångligt det är ibland till Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen runt Hardangerjökulen är fin. Man kan göra den som en ren rundtur med start och slut i Finse eller så kan man starta i Hallingskeid. Det finns många fina platser att tälta på. Är den för kort kan man bygga på med någon slinga söderut. Som kardam nämnde går det även buss på Rv 7. Sommartid brukar det vara en tur på förmiddagen och en på eftermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack, det lutar åt en utvidgad rundtur.

Idén att starta i Halingskeid hade jag för två år sen, men nattåget stannar inte där, så den gången leddes jag att starta i Myrdal:

http://www.huthyfs.com/myrgal/index.html

Det blev två fina etapper till Hallingskeid och vidare mot Geitrygghytta, men inget jag vill göra om.

Jag är beroende av att på slutet komma till en ort där jag kan ordna tågresa hem, och då verkar Geilo

mest praktiskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack, det är bra att veta lite alternativ. På rak arm kommer jag inte ihåg om det går att tälta nära Finse, där det ju finns både hotell och DNT-hytte. Har f ö också funderat på om jag skulle kunna få med mig Hallingskarvet som jag aldrig korsat, och återse Raggsteindalen och en del annat. Men nu börjar turen bli rätt lång.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den varianten ser bra ut på kartan, tack igen.

Alternativen börjar skönjas. Ska sova på saken! En variant jag förbisett är att det numera återigen finns nattåg mellan Stockholm och Oslo. Morgonbuss till Haukeliseter (problem att få plats?) och sen lagom utvilad börja turen nästa dag. Kanske middag på hytta (har norska hytter inneskor för besökarna? - har inte legat på betjent hytte sen en enda natt 2001).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.