Gå til innhold
  • Bli medlem

Bål i Lavvo


kis

Anbefalte innlegg

Annonse

Lavvu'n skal stå høyt i terrenget for å sikre godt nok trekk.

Samene brukte mange ganger i tillegg tre røykkanaler som de gravde ut og gikk direkte til arnen.

Bruk tørr og "liten" ved, slik at bålet, selv om det er lite, blir skikkelig varmt. Når glohaugen får litt størrelse kan du hive på våtere ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på den med kanalene..

Prøv å finn leirplass med litt jord/sand grunn, grav groper ut av teltet og dekk dem med steinheller.

Tror den eneste gangen jeg har hatt "røykfir" lavvu var en gang vi satte den opp på sandgrunn og lagde "fangvegger" for vinden mot inngangen til kanalene. Bålet blusset opp som i ei smie hver gang det kom et vindkast :wink:

Tørr ved er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vrien sak, men det er flere løsninger. Poenget er at du må få luft på undersiden av bålet, slik at det blir trekk. Sørg derfor for at lavvoduken ikke tetter helt ned mot bakken men la det være lufting der. Utgravde kanaler er selvagt en mulighet, men ofte lite praktisk med graving og styr. Et annet alternativ er å bruke noen steiner slik at du bygger opp bålet litt fra bakken, slik at det kommer luft under. Du kan også legge en rist fra en engangsgrill på noen steiner, slik at det blir luftrom under risten (bålet fyrer du selvsagt oppå risten). Tørr ved og full fres på bålet gjør det hele enklere.

En rundbrenner er også et godt alternativ, men er strengt tatt unødvendig stæsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Hei.

Har kjøpt meg lavvo, men har problemer med mye røyk inne i lavvoen.

Noem som har tips om hvordan fyre riktig bål for at røyken skal gå rett opp og ut ??

:P

Hei, jeg lurer på åssen lavo du har?

Jeg har aldri turt å lage ett bål i min selv ser du :(

Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg lurer på åssen lavo du har?

Jeg har aldri turt å lage ett bål i min selv ser du :lol:

Kim

Ser at denne tråden er ganske gammelt så det er ikke sikkert at trådstarter leser denne tråden - eller er her inne lengre.

Det jeg mener er avgjørende for om du kan lage bål eller ikke inne i lavoen din er om den er av brannhemmende materiale - dvs. har et metallfarget lag på innsiden, eller at duken er av bomull. I tilleg må det være en åpning i toppen/avtagbar topphatt for at du skal kunne få røyken ut.

Det finnes jo også små rundbrennere til å feste på midtstanga eller vedovner med eget pipeløp. Det siste alternativet blir noe noe tyngre så klart. Rundbrenneren er det mange som bruker.

Heat-palen som blir nevnte lengre oppe i tråden er grei nok, men jeg tror effekten blir relativt liten i en lavvo siden det er så høyt oppunder taket (har en sånn en som vi har brukt i vanlig telt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.