Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold i forskjellige deler av Jotunheimen


Carl F

Anbefalte innlegg

Skal på tur igjen til uka, og er interessert i snørapporter fra din tur! :) Var i Gjendealpene denne uka, og der var det nok av snø over 1700 meter. Inn mot Olavsbu var det nesten ikke bart. Smelter det mye de første dagene?

Hadde tenkt å ta alle toppene rundt Olavsbu, men pga snømengdene vurderer jeg å velge et annet område. Noen forslag slik situasjonen i Jotunheimen er nå?? Er ute etter å ta så mange topper som mulig, uten at klatring er nødvendig!

Takker for alle rapporter og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da ville jeg gått for Bukkeholstinder. Start på Spiterstulen, gå opp Visdalen til de grønne bakker, så opp. Her fyker du fra Søre til Store, så over alle de forskjellige vestre, retur over de nordre og Styggehøe.

På denne rundturen tror jeg du har 15-16 topper, uten at jeg har kartet foran meg nå. Du har et par litt spenstige punkter, vil tro det er to gule trekanter i boka til Morten, uten at jeg har den foran meg heller.

Vil tro at du kan gå på barmark det meste av denne runden, i tillegg få fine snørenner ned igjen.

En drøy tur, men du sa flest mulig.. Vil du, så går det, er mange "gratistopper" på denne runda.

Generelt er det vel at sørsidene er avsmeltede og der snøfelta ligger så er de ganske kompakte. I nordsidene og alle andre sider med lite sol er det vel råttent, et tips er å kjøre forsiktig ned på snøfelta. Ikke godt for legga når du skjærer ned i ura :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nordsidene og alle andre sider med lite sol er det vel råttent, et tips er å kjøre forsiktig ned på snøfelta. Ikke godt for legga når du skjærer ned i ura :)

Nei, det er ikke særlig digg :) Etter turen tidligere i uka er leggene mine fulle av blåmerker og småsår.... Men takk for tipset. Det blir jeg og en kompis som skal oppover. Han er ikke særlig fjellvant, men har gått Besseggen + en del andre småtopper. Skal undersøke Bukkeholstinder nærmere. Tenker å være borte 3 dager. Det går vel fint med buss fra Oslo til Otta, og videre til Spiter..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd mye den siste uken i Jotunheimen. Var en tur på Storen torsdag 3/7, og i følge den lokale føreren hadde det smeltet 40 cm på 3 dager siden forrige forsøk på toppen. På vei ned fra Storen var snøfonnene som måtte passeres blaute av sterk varme, men temperaturen til uka blir nok lavere.

Fredagen gikk vi en liten restitusjonstur fra Krossbu opp mot Bøverbreen og der var det helt greit å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt:

Mye snø i høyden > ca 1800-1900 moh. Virker som det har lavet ned 30-40 cm for 10 dager siden?

Dalstrøk og egger stort sett tørre og snøfrie.

Mye snø på en del rygger enda.

Mye ”restvinter” ennå rundt Leirvassbu.

Tips: Snu døgnet!

Rundt Veotinder > 1800 moh 2-3/7:

Pill råtten snø èn time etter solpåvirkning på morgenen/formiddagen.

S.Veotind – Surtningssue > mye snø og råttent utover dagen..

Rundt Skarstind 4/7:

Fine og ”faste” snøforhod helt opp til klyvepunktene fra N Illåbrea-siden!

Råttent etter kl 1200.

Uranos-området 5/7:

Godt hold i breen hele dagen, egger = sommertørre!

Bukkeholstraversen går man nå tørrskodd fra Geitsetri – Svarttinder – osv, og muligens litt småvåt de siste 2 km til Leirvassbu.

(Mayhassen’s forslag egner seg bedre om en tørr måneds tid!)

(Subjektiv opplevelse fra disse områdene siste uke)

God tur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare føye til snørapportene at det også er en del i nordvendte hellinger i fjella mellom Bygdin-Gjende. Var på Østre Leirungstind for to dager siden, den 9. juli. Helt fint å gå fra Torfinnsbu. Noen større snøfelt i Svartdalen, men greie å gå. I Leirungsdalen var det overraskende lite snø. Det meste var rundt de øvre vatnene opp mot bandet til Svartdalen. Sørryggen til Østre Leirungstind var helt snøfri, men f.eks. nordryggen til Leirungskampen var snødekt, og snøen her var alt annet enn god. Anbefales ikke før det har smeltet mer her. Andre nordrygger var det også en del snø på, mens flere sydvendte rygger var stort sett fine. Gikk også Torfinnstindene fra øst mot vest i forrige uke. Helt supre forhold her. Bare litt snø i rennene og skarene mellom toppene. Kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.