Gå til innhold
  • Bli medlem

Lei av å bli klam - Softshell


Grouse

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er lei av å gå på tur 60 dager i året og være klam selv om det kun regner i tre av de 60 dagene. Vurderer derfor å kjøpe meg jakke og bukse i softshell. Bruk blir hovedsakelig fjellturer på høsten og ski på vinteren.

Noen som har anbefalinger, evt motforestillinger mot mitt valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått tilbake til den vanlige fjellanorakken (med full glidelås) i stedet for gore-tex. Jeg har i stedet en tynn pack-lite jakke og bukse i sekken for regnvær. Ull mot kroppen og som mellomlag.

Det som er virkelig bra på de nyere skallplaggene er luftingsmulighetene. Skulle ønske det kom "gammeldagse" anorakker og bukser med nymotens luftemuligheter.

Eller fins kanskje slike allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si meg ganske enig med Kjell Gunnar her. Jeg har en softshell jakke fra Helly Hansen. Det er en veldig fin jakke og jeg vil si den holder en regn ute lengre enn en bomullsjakke. Pusteevnen vil jeg derimot si at er en god del dårligere enn til bomullsjakka. Sammenliknet med Gore-tex vil jeg derimot si at softshell puster bedre. Det er viktig å huske at softshell er mye tykkere og dermed varmere enn Gore-tex og det kan av den grunn bli klammere med softshell hvis man sammenlikner uten å ta hensyn til dette. Gore-tex jakker har dessuten ofte glidelåser under armene, noe som mange softshell-jakker mangler. Dette hjelper også en del på pusteevnen i favør Gore-tex uten at selve tekstilet puster bedre.

Det som virkelig puster bra er rett og slett en vanlig treningsjakke eller en sykkeljakke. Problemet er selvsagt at disse ikke holder noe særlig regn ute, men kombinert med et lett regnsett er det kanskje verd å prøve? Her i Trondheim har G-sport tilbud på denne jakka fra Haglöfs for tiden. Den er satt ned fra 799kr til 499kr. En vekt på 210g er ganske bra. Kjøpte nettopp en slik jakke for å sykle i og jeg synes den ser bra ut. Slitestyrken er sikkert ikke all verden og der har softshell en stor fordel. Det er jo viktig hvis du skal gå mye med tung sekk at sekken ikke sliter i stykker jakka.

Vet ikke om jeg vil anbefale å satse på noe slikt, men jeg synes det kan være verdt å tenke over. Hvis du har en gammel treningsjakke hjemme kan du jo kanskje spare deg for investeringen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om en treningsjakke og lett regntøy til bruk i fjellet vår/sommer/høst.

Bruker selv en swix langrennsjakke beregnet på trening både sommer og vinter. Slitesterk, vindtett og puster meget bra.

Svett blir man jo i alle plagg, men har aldri hatt følelsen av å være klam med treningsjakka mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg banner i kjerka siden det er så mange som liker softshell her på forumet, men jeg blir ganske klam i min softshelljakke. Jeg synes den ikke er noe bedre enn mine gore-tex jakker.

Enig. Synes det er noe skvip. Søkkvåt på innsiden og tørr utvendig ved litt intensitet hehe - er vel ikke det som var intensjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er strålende godt fornøyd med min Arcteryx Gamma Hoody. Det er riktig at den blir noe klam ved høyintensitetsbruk; men til lengre turer i forholdsvis moderat terreng gjør den virkelig susen. Slipper gjennom nok luft til at den gir en svalende effekt i varmt vær, men kombinert med ullundertøy/fleece holder den fint på vinterturer ned i mange blå dersom det ikke regner/snør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Softshell er et utrolig vidt begrep.

Alt fra jakker som er nesten tilsvarende lette treningsjakker til tilsvarende tunge gamle goretexjakker blir kalt for softshell.

Derfor kan noen være kjempefornøyde mens andre misfornøyde med softshell til akkurat samme bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For maksimal åndbarhed så velg en softshell af tætvævet nylon f. eks. Polartec Powershield.

Arcteryx Gamma SV er en super softshell af det materiale.

Ikke velg Gore Windstopper, da det er en membran og ikke ånder nær så bra.

Ellers vil jeg også velge en lett trenings/løpejakke fra Craft, Newline, Swix osv. og så ha en bra skal jakke med til kraftig regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har softshell-bukse fra North66 (islandsk merke). Den har et tynt polarfleecelag på innsiden og blir ikke klam.

Softshell uten dette synes jeg blir klamt - da er det bedre med ull og en lett bomullsjakke og en paclite Norrøna i tilfelle regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å venter på transport opp i fjellet for helgas tur i Ryfylkeheiene. Værmeldingen går på regn og vind.

Da gjelder bare Gore-Tex. Dovre bukse og Trollveggen jakke, med en ullbluse under.

Jeg blir selvsagt både klam og våt, men ikke kald. (Har tenkt å ta med en ekstra ullbluse, for å kunne skifte om været blir helt galt.)

Jeg har prøvd en del kombinasjoner opp gjennom årene, men dette funker best som all-round tøy - med sikkerhetsmargin.

Det hender jeg bruker kortbukse og et sett med Pack-lite jakke og bukse, men ikke med dagens værmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også i alle år brukt en tynn sykkeljakke eller treningsjakke. Den holder mesteparten av vinden ute, men ikke alt. Regnjakke tas med i tillegg og brukes når det regner eller når det blåser veldig kaldt. Ikke gå i regnjakke i godtvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva jeg bruker av skallbekledning blir jeg svett og våt. Gore-tex puster...prøv regntøy som skallplagg så kjenner du forskjellen..Ullundertøy holder på masse fuktighet og er ikke behagelig å ha på seg når de først har blitt våte. Prøv å bruke en brynje av polypropylen mot huden, og ull utenpå der igjen. Det er nokk litt kaldere men føles mer behagelig. Skal du sove i telt.....behold de våte klærne på til teltet er oppe. De tørker mye av kropsvarmen i løpet av 30min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.