Gå til innhold
  • Bli medlem

Svartdalspiggar og Slettmarkhøe 2-3/7-2008


Carl F

Anbefalte innlegg

Dag 1

Vi, mutter`n, jeg og Selma (2 år gammel gordon setter), stod opp 05.00 på tirsdagen. Vi sov på en hytte litt sør i Valdres for å få litt kortere biltur på morgenkvisten, før vi skulle på båten fra Gjendesheim. Båten rakk vi, og 09.00 var vi fremme på Gjendebu. Planen var å slå opp telt i Langedalen Sør, for så å ta 2-k-topper derfra.

Turen oppover Veslådalen gikk fint inntill vi skulle krysse elva. Vi hadde ikke noe valg: vi måtte vade over isvannet barbent. Det ble en kald fornøyelse, men heldigvis var været upåklagelig. Sola varmet godt, og shorts og t-skjorte var en selvfølge. Etter elvekryssingen, bar det i vei oppover mot Langedalen. Vi fant en strålende teltplass rett over elva vis-a-vis høyde 1682.

Dagens mål var Svartdalspiggane. Vi begynte å gå oppover mot Nørdre, og kom etterhvert inn på normalruten fra Gjendebu. Fra ca. 1700 m var det sammenhengende snø opp til toppen. Denne var egentlig ganske fin å gå i, bare litt råtten noen steder. Tempoet var bra, og toppen ble nådd etter 1 t og 20 min. Her ble det litt fotografering og tid til å nyte den fantastiske utsikten. Sist gang jeg var her var i kraftig snøvær i begynnelsen av august for 3 år siden.

Neste mål var Store Svartdalspiggen. Her hadde jeg aldri vært. Morsom småklyving ned fra Nørdre og enkelt opp til toppen. Selma trivdes veldig bra, og storkoste seg i høyfjellet. Ca. 25 min senere var vi på toppen. Her tok vi en solid lunsj, og jeg må si jeg var imponert over min 40 år gamle mor. Visste ikke at hun var så sprek :D

Vi satt på toppen veldig lenge. Sola varmet og utsikten var fantastisk i alle himmelretninger. Vi skuet ned på Midtre og Søre Svartdalspiggane, og hadde planer om å komme oss dit, men slik gikk det ikke.....

Jeg visste at sydveggen på Store var klatring, og derfor begynte jeg å gå litt vest for denne. Fulgte en renne nedover, da det var tydelig tråkk her. Men så plutselig stoppet tråkket, og foran meg var det loddrett ned. :wink: Jeg gikk opp igjen til mamma og hunden, og vi bestemte oss for å gå et stykke tilbake på ryggen mot Nørdre, for så å runde hammeren lenger ned. Vi gikk et lite stykke nedover og bortover, men her var det bratt og mye snø. Se bildet! Fare for steinsprang var det også, så mamma sa hun følte seg utrygg og vi bestemte oss for å snu. Returen gikk over Nørdre (solid solslikking igjen her :D ) og ned i dalen igjen. Det smakte himmelsk med Toro Pasta di Parma før vi sovnet kl. åtte.

Dag 2

Vi våknet sju, og en time senere var vi på vei opp i ura/snøen mot Slettmarkhøe. Vi rundet høyde 1682 og fulgte nord-vest-ryggen. Det var mye snø oppover, men etter nattens kuldegrader var den en solid skare som gjorde det supert å gå oppover. Vi kom først til Slettmarkhøe N-1, 2086 moh. Det begynte å blåse litt, men solen varmet fra en skyfri himmel. Da jeg stod på N-1, som er en liten kul ut mot stupet i Langedalsbreen, så jeg nordover på ryggen. Der er det også et markert toppunkt. Jeg syntes det så ut som en kandidat, og bestemte meg for å sjekke dette nærmere ut etter å ha vært på hovetoppen.

Det var lett videre til Slettmarkhøe 2190. Snøen begynte å bli litt mykere, men det gikk greit. Utsikten mot Slettmarkpiggen var nydelig, og alle de flotte tindene hilste på oss mens de badet i sol og snø. Etter mer fotografering gikk vi ned igjen til N-1. Jeg kalibrerte høydemåleren og begynte å vandre nedover mot kandidaten. I det laveste skaret på ryggen nordover viste klokka 2057 moh. D.v.s.. at vi hadde gått ned 29 høydemeter. Når vi stod på toppen av N-2 var vi 2068 moh. Dette må da være en sekundærtopp... :P:) Eller hva mener dere??

Nede i dalen igjen pakket vi teltet og ryddet leirplassen, før vi satte kursen mot båten igjen. Kl. 16 var vi ved båten, etter vading i isvann (igjen...) nederst i Veslådalen, og Lollipop på Gjendebu.

Det var en herlig tur med flott vær og 4 (regner med Slettmarkhøe N-2) nye 2-k-topper! :) Og vi møtte bare en person på hele turen: en mann når vi var på vei ned fra Slettmarkhøe. :D

post-3891-133474555358_thumb.jpg

post-3891-133474555368_thumb.jpg

post-3891-133474555377_thumb.jpg

post-3891-133474555386_thumb.jpg

post-3891-133474555395_thumb.jpg

post-3891-133474555402_thumb.jpg

post-3891-133474555412_thumb.jpg

post-3891-133474555419_thumb.jpg

post-3891-133474555428_thumb.jpg

post-3891-133474555438_thumb.jpg

post-3891-133474555447_thumb.jpg

post-3891-133474555461_thumb.jpg

post-3891-133474555471_thumb.jpg

post-3891-13347455548_thumb.jpg

post-3891-133474555489_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sprek mamma du har ja, og bikkje og deg selv. Alltid flott å se bilder fra disse strøkene, gode minner og i tillegg ikke har noen bilder selv herfra :)

Kandidattoppen kan jeg også huske å ha målt, men husker ingen flere detaljer enn at jeg mente det var en topp. Let litt i pf10 tråden så finner du kanskje noe info om denne. Også teller man ikke topper før man har bekreftet de :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg gikk nok enda lenger til venstre da jeg gikk fra Store Svartdalspiggen til Midtre. Måtte ganske langt ned mener jeg å huske.

Ellers supre bilder fra et område jeg ikke har hatt så fint vær i, bortsett fra på Nordre.

Ellers tenker jeg på hvor fint det må være å ha ei så sprek mor som med den største selvfølge blir med på sånne turer :P Du og Sondre er jo stadig rundt omkring på turer jeg bare kunne drømme om da jeg var på deres alder. Delvis er det nok pga entusiastiske foreldre, selv om deres egne store interesse for dette livet er den største årsaken til alle turene.

Jeg bare drømte og drømte som 17-18-åring, og det skal jeg si gjorde ganske vondt! Skauen var alltid herlig den, men er jo ikke ideelt å gå i samme område hele tida. Trøsta meg en gang ved synet av Gaustatoppen fra en av kollene i Finnemarka, da kunne jeg iallfall se fjellet i det fjerne 8)

Ha en fortsatt fin tursommer, denne sommeren har jo allerede knust fjorårets drittsommer glatt! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tur og fine bilder! Kjenner at det er på tide med ferie snart nå :D

Takker! Det er bare å komme seg til fjells når man har fri fra jobben 8)

Men hva er det du fôrer Gordon setteren din med, slik at den kler seg i hvit drakt? For meg ligner Selma mer en engelsk setter.

Hun er født tricolor. Hvit, brun og sort. Hun får en brødskive med leverpostei hver morgen og vanlig hundefôr på kvelden. :P8) Når vi er på lang dagstur, enten på fjellet eller i skogen, har vi ofte med brødskive med leverpostein til lunsj. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er født tricolor. Hvit, brun og sort. Hun får en brødskive med leverpostei hver morgen og vanlig hundefôr på kvelden. :lol::shock: Når vi er på lang dagstur, enten på fjellet eller i skogen, har vi ofte med brødskive med leverpostein til lunsj. :)

Det med fôret var bare en spøk :evil: Jeg bare stusset på at det var en gordon setter som var så hvit. Men det er en gordonsetter tricolor da, hvis jeg forstår deg rett? Det kan jo ikke være spesielt vanlig? Jeg er jo kjent med den hvite flekken i brystet på en del av de, men jeg visste ikke at de kunne bli så lik en ES tricolor.

Beklager at dette er litt off-topic, men ble bare litt nysgjerrig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med fôret var bare en spøk :lol: Jeg bare stusset på at det var en gordon setter som var så hvit. Men det er en gordonsetter tricolor da, hvis jeg forstår deg rett? Det kan jo ikke være spesielt vanlig? Jeg er jo kjent med den hvite flekken i brystet på en del av de, men jeg visste ikke at de kunne bli så lik en ES tricolor.

Beklager at dette er litt off-topic, men ble bare litt nysgjerrig :D

Ikke noe å baklage, Mattis :) Det er ikke spesielt vanlig med Tricolor. Du er ikke den første som stusser :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.