Gå til innhold
  • Bli medlem

Dronningens krone, 1600 klamme høydemeter i solskinn.


panda

Anbefalte innlegg

Føler meg egentlig lurere og lurere hver gang jeg hiver skia i bilen i solsteiken mens bikinikledde damer m/iskrem lurer på hva pokker jeg tenker på (selvsagt tenker jeg på bikinikledde damer m/iskrem...)

Men det er fortsatt skiføre her og der bare man bærer skia høyt nok. Faktisk er det enkelte ruter som er på sitt beste akkurat nuh fordi snøen er våt nok til at jævlige brattheng lar seg forsere på fornuftig vis.

En slik topp er "Dronningens krone" på Nordmøre. Er omtrent to ruter til toppen av denne fra Innerdalen. Begge har en høydedifferanse på 1600 meter. En går delvis over bre, mens den andre starter med 700 meter ski-bæring gjennom en bratt bjørkejungel. Vi valgte regnskogen..

På omtrent 800 meter starter HENGET. Sier man HENGET til noen som har vært på "Dronningen" nikker og smiler de forståelsesfullt... henget ja :) Det er akkurat bratt nok til at man sikkert ikke burde gå der og 700-800 meter høyt. Dessuten går man på skrå hele veien. Dersom venstre arm og ben er en god del kortere enn høyre, når man kommer opp har ting gått som det skal og man har hatt en fin tur. Husk feller!

På toppen av henget ligger det alle tror er toppen, men det er det selvsagt ikke. Vi måtte fortsette langs en uendelig (men egentlig ganske fin) rygg mot den siste bratte kneika. De som husker noe av utsikten her sier at den er verdt å se på.

Fra toppen ser man omtrent 15 000 meter ned i pipene på Sunndalsøra mens man sitter sliten og forvirret og dingler med bena. De skumle steinene over avgrunnen var faktisk det eneste stedet det gikk å sitte ganske tørt. Jeg hater avgrunner, men kan ikke sitte i snøen heller liksom.

Folk gikk i shorts på toppen. Må ha vært minst 20 +grader oppå der. En helt utrolig lørdag rett og slett.

Selvsagt var det fantastisk å kjøre ned igjen. Særlig for de som hadde telemarkski. Jeg hadde ikke, og brukte omtrent tre uker ned det fordømte henget. Heldigvis var utsikten fin var det noen som sa.

Og de siste 700 metrene gjennom krattskauen plystret alle glade og fornøyde fordi de ikke var stive i lårene i det hele tatt...


mvh Bjørn Revil

(forresten.. pizzaen på mølle-et-eller-annet på Oppdal smakte SUVERENT!)

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Føler meg egentlig lurere og lurere hver gang jeg hiver skia i bilen i solsteiken mens bikinikledde damer m/iskrem lurer på hva pokker jeg tenker på (selvsagt tenker jeg på bikinikledde damer m/iskrem...)

Var på Lørdag innom Rema på vei hjem fra skitur, ski på taket, skibukse, alle andre passelig kledd for +25. Da var JEG lur der jeg sto i kø for å kjøpe med is til ungene. Sikkert mange som lurte på hva i h... han der har forvillet seg....

Men mai er jo SKI-TID noe sist helg bekreftet.

Det bratthenget du beskriver kunne jeg tenkt meg å prøvd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henget kalles lokalt for 700-meters bakken - det er omtrent 700 høydemeter. Så j... bratt er det ikke, henget i Vangslia er litt brattere, for ikke å snakke om Hovden. Med brede feller går man rett på - men det er jo temmelig tungt, da... Ned er det nydelig, om det er bra føre. Enkelte har truffet 20 cm pudder - tungt opp men litt av en tur ned!

Avataren er forresten fra Dronninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det finnes nok brattere heng her og der. OVER-heng for eksempel er jo brattere....

Det som var litt uvant for oss guttene fra Oslos indre østkant var at det var like bratt hele veien. Vanligvis er jo bratte partier av begrenset varighet, men her bare fortsatte det like bratt helt til himmels.

Egentlig var det helt uproblematisk, men jeg tror jeg ville vært forsiktig hvis snøen hadde vært litt hard. Var en og annen steinur som smilte vakkert i passe akselerasjonsavstand nedenfor sporet. Jeg har egentlig aldri blitt helt fortrolig med dette å rase inn i steinurer med nesa først. Går ut fra at det er en tilvenningssak.

Gøy å høre at du har vært i området Carl Bj. Da vet du jo hvor fint det er rundt omkring der :lol:

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så rart om Carl har vært der. Han bor jo tross alt i området :lol:

Kan forøvrig skrive under på at det er en fin tur. Hadde 20 cm pudder i 700-meters bakken en 17. mai for noen år sida.

En annen 17. mai var vi på Kongskrona. Ofte litt lengre bæring på våren, om en går opp Grasdalen fra Nerdal.

En annen nabotopp som kan anbefales er Grøvelnebba. Her kan stegjern, isøks og et lite tau være greit på slutten, litt avhengig av snøforholda.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på kontoret er jeg 4820 horisontale og 1810 vertikale meter fra toppen av Dronningkrona.

Når jeg sier det er slakere enn henget i Vangslia, er det fordi mine forsøk på å telemarke ned sistnevnte som regel ender på trynet, mens det går rimelig greit ned 700-metersbakken om føret er rimelig... (Hovden har jeg aldri drista meg på) :lol:

Mulighetene her er legio, men med barn i tenåra (for store til å ville gå tur, for små til å reise fra) så var området rundt her mer brukt i studietida i Trondheim for 20 år sida enn nå. Sukk. Et annet moment er at trangen til å springe opp på fjella ser ut til å være proposjonal med den daglige avstanden til dem. Og omvendt proposjonal med alderen (eller var det evnen?). :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøvelnebba så veldig fristende ut og vil sikkert bli besøkt ved en senere anledning. Kongskrona er jeg litt usikker på. Såvidt jeg kunne se må man krysse ganske mye bre.

Jeg lurte litt på om det gikk an å gå fra Dronningkrona til Kongskrona direkte men det virket ganske skummelt. Går ut fra at det finnes en lur rute mellom de to toppene. Det var mye snøoverheng som hindret meg i å gå helt ut på kanten for å kikke.

Går ut fra at det lureste vil være å græbbe tak i en vilt protesterende Carl Bj og slepe han opp på toppen neste gang jeg er i Sunndal :lol:

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dronninga - Kongen etter eggen er klive/klatretur, gås vanligvis motsatt vei, med sikring i alle fall siste del av eggen mot Dronninga. Skal også gå an å ta seg over bregleppa fra toppryggen mot Dronninga, ut på Vinnubreen og gå denne bort til Kongen. Lurer på om ikke KNT gjorde dette som fellestur for noen år siden.

Har en kollega som bykset over bregleppa aleine og gikk breen solo. Ikke helt lurt, jeg i "gamle dager" har vært med på nestenfall gjennom snøbruer på breen. Han som gikk gjennom hadde 5 min før påstått at det var trygt uten tau - han ble litt flau...

Du får iverksette tvangsvedtaket ved anledning :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.