Gå til innhold
  • Bli medlem

Josten på langs


ilyslo

Anbefalte innlegg

Annonse
Vurderer å gå Josten på langs, men fryter en slitsom tur med mer enn utrivelig tyngde på sekken (20-25kg?). Er det noen som har erfaringer med dette?

hehe - kan nok fort tippe 20 kg i sekken ja. Men, du må jo få noen til å bære teltet... Og maten... Og brenneren... ;-)

Jeg gikk over i pinsen 2001, og det var en fantastisk tur. Vi gikk fra Loen - Fjærland, og det er vel en heller lengre utgave. Ca 4000 høydemeter og 100 km på 4 dager. Jeg anbefaler heller Bødalsseter til Fjærland for eksempel. Men, det er både opp og ned her også... ;-)

Hvis du vil ha litt mer detaljert info om turen - og om det er slitsomt eller ikke, så ligger det dagbok +++ på adrenaline.no på denne adressen:

http://www.adrenaline.no/vandre/2001/josten/index.htm

Uansett tung sekk og om en er sliten mens det står på: DET ER EN OPPLEVELSE FOR LIVET!!!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...
Gjest Anonymous

Hei. Eg skal og gå josten på langs med eit par kompiser. Vi har ikkje gått denne turen før, og vi er litt usikre på kva mat vi bør ha med oss på denne turen? Vi lurte litt på brødmat og real turmat. Nokon som har nokre tips? Vi skal gå frå Erdalen til Fjerland.

Vi går i 10klasse no, blir dette ein ekstremt slitsom tur for oss? Vi er alle fjellvandte folk og har tidligare gått mykje med sekk.

Helsing -Robin-

Annen mans skit lukter alltid vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gjekk Josten på langs frå Sota til Fjærland våren 1993, og Dag Lindebjerg sitt program frå Jostedalsbreen mondagskvelden vekte svært så gode minner. Vi kom ned der Lindebjerg & Co gjekk opp, og den sommaren gjekk raset nesten heilt ned i dalen, slik at vi stod på ski nesten heilt ned i dalbotn.

Vi hadde skikkeleg finver det meste av turen, og dette står for meg som noko av det finaste eg har opplevd i fjellet - sjølv om det til tider var svært mykje folk rundt oss. (Særleg i området ved Ståleskardet)

Det er mange grunnar til at dette vekkjer så gode minner for meg;

-Vi var ein skikkeleg fin gjeng (11 stk) som gjekk saman, og hadde det utruleg artig heile turen

-Været og skiføret var bra nesten heile tida

-Å kome ned til våren/tidleg sommar i Fjærland med grønt gras og blomande løvetann etter nokre dagar på snø - og ein heller grå vår i Gudbrandsdalen

-Og litt spesielt; Når vi kom ned til Fjærland stod Flatbregubben sjølv, Anders Øygarden, og tok i mot oss, og vi skreiv navna våre i ein protokoll. Dette var berre 3-4 dagar før han døydde. Rart å tenkje på at vi var av dei siste som fekk helse på Flatbregubben.

-Dei som kom til Fjærland for å kjøre oss attende til Lom hadde med seg turre T-skjorter, joggesko og ei halvflaske med brennevin - noko som sette ein ekstra spiss på heimreisa.

Sekkane var tunge ja, 20 - 25 kg. Vi hadde med tau og litt breutstyr. Dette brukte vi opp Småttene. Vi hadde med ein del brødmat som smurde på det meste før vi reiste frå heime og pakka i pakker a 4 skiver. (Varier gjerne pålegget litt - eine kameraten min hadde med 40 skiver med salami.....) I tillegg hadde vi med til middag kvar dag, hugsar ikkje heilt men trur det var gryterettar med pølse, potetstappe og karbonader.

Vi brukte fleire tuber med raudt klister - ta med nok! (Det er godt å sleppe å gå med feller heile turen)

God Tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyr og sekkevekt er jo avhengig av opplegg og form.

Er du i god form og starter tidlig, kan jo turen ved bra forhold gås greit på en dag. Sekkevekten blir jo da deretter, - dog vanskelig under 8-10 kg dersom du tar meg nødvendig sikringsutstyr for bre, samt for å kunne greie en trygg nødbivauk. Har selv forsøkt flere varianter av utstyr fra 14 til 18 kg. 14 kg aleine, med sikringsutstyr, men uten telt og kokeutstyr. (I godvær i mai finner du alltid vann) Mitt råd er å bestemme seg for sekkevekt på max 20 kg. -- Har truffet altfor mange som sliter seg over med for tung sekk !

Der flere jenter og gutter går sammen, bør normalt gutta bære fellesutstyret og jentene derved få en sekk som er 2-4 kg lettere enn guttenes !

I godvær er selvsagt en tur på Lodalskåpa et must (bør ha med stegjern og eller isøks avhengig av forholdene).

Ellers ingen tvil om at dette er en av de flotteste turene i den norske fjellheimen ! :wink:

Tidlig start (ved soloppgang !) gir morsommere, tryggere og lettere tur !

Valg av startsted bestemmer også litt av hvordan sekken oppleves. Ved lav start blir en tung sekk ekstra tung og den berykta andre dagen føles ekstra slitsom !

Ved tidlig start fra Bråtååsen eller fra nordenden av Liavatnet blir starten snill med moderat stigning og du kommer normalt raskt på fast snø.

En ekstra lang variant (for dem som har gått turen noen ganger) er start fra Lom med oppgang på Lomseggen om kvelden. Videre over Lomseggen og Hestbrepiggane, Harbarbreen/Fortundalsbreen og Rivanoskulen. På denne turen har du mulighet for overnatting/proviantering på Trulsbu og Sprongdalshytta.

PS ! Send meg gjerne en melding dersom du ønsker mere konkrete råd ad utstyr mm

GOD TUR ! :D

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Men hvordan er det egentlig, er Josten på langs en tau- og -stegjern-tur, eller er det en lang skitur? Min erfarne, men kanskje litt optimistiske guide for en helg i mai hevder at dette går helt fint uten breutstyr, bare å gå i sporene til de 400 som gikk foran oss.

Og er det eventuelt noen alternativ som kan gjøres som skitur uten taulag? Hadde tenkt Vetledalseter el. Bødalen -2 teltnetter på breen - ned i Fjærland eller deromkring, men vil gjerne ha alternativer.

Grei ut og drøft! Takk for råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Etter mitt syn både ja og nei.

Under gode snø og værforhold om våren og ved tur i henhold til plan er det bare i Småttene en normalt vil anbefale bruk av tau.

Jeg ville imidlertid ikke gått Josten på langs uten sikringsutstyr, samt kompetanse til å bruke det.

Bresprekker er og blir uberegnelige, været likeså. Tvinges du til en nedgang fra breen du ikke kjenner, kan utstyret bli redningen.

Stegjern vil du imidlertid sjelden trenge før senere på sommeren og ved oppganger på blåis. (selv om de av og til vil være gode å ha når du skal på Lodalskåpa !)

Se ellers debatten "hvor farlig er breer"

:D GOD TUR !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anonymous

Josten på langs er først og fremst en skitur. Hvor tungt det blir vil avhenge veldig av værforholdene. Fullvinterbekledning må man ha med seg uansett! Det kan blåse en del der oppe selv om været er fint, så det er viktig at ytterklærne er vindtette. Jeg gikk turen i '95 fra Erdalen (Stryn) til Fjærland. Har lagt ut noen bilder fra den turen på hjemmesiden min: http://home.online.no/~joeolavl/natur/josten/jostedalsbreen.htm

post--1-133474387755_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Du sier ikke noe om når dere tenker å gå, men fra påske og utover bør dere også være forberedt på regn. Gikk denne turen første gang i '79, da var jeg svært glad jeg hadde tatt den ekstra vekten av et sett orange "veivesenregntøy". I dag har Gørr-Tex o.l. langt på vei løst den utfordringen. Dere må være i stand til å orientere i konturløst terreng uten holdepunkter i tåke (i dag finnes jo GPS...) Og merk gode råd tidligere om sikring.

En annen liten oppfordring - ta med søpla hjem!!! Alt først på 80-tallet var forsøpling i Ståleskaret og andre populære teltplasser et problem. Har tiltatt, i flg nasjonalparkforvalter Tom D. Dette er sløvt!! Som et eks. til etterfølgelse vil jeg få framheve Knut S' bror Per - i79 hadde han med 4 flasker langpils (0,67 l for de av dere som ikke har opplevd sorten...) og poteter til middagene. Flasker og potetskrell ble selvsagt tatt med videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har gått Josten på langs tidligere, og har planlagt ny tur til pinsen. Denne gangen tenkte jeg at vi skulle gå fra Fåbergstølen - Lodalsbreen - Småttene - Fjærland. I følge Breføreren ser dette ut til å være en grei og fin vintertur. Samtidig virker det greit å ha bil i Jostedalen i tilfelle turen må avbrytes underveis. Men det er ikke lett å finne informasjon, turreferater e.l. om denne oppgangen. Hva er grunnen? Er det bilturen som skremmer, eller er det drøy anmarjs opp Stordalen som holder folk unna? Kan vi forresten regne med å kunne kjøre helt frem til Fåbergstølen pinsehelgen (13. mai)? (Kanskje litt tidlig ennå å kunne si noe sikkert om dette siste?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ruten du tenker paa er grei. Nedre del av breen

fra bunn av Småttene og ned mot Fåbergstølen var

iallefall fin å gå på ski da jeg gikk der engang for

nokså lenge siden. Breen er vel omtrent som da..

Veier har jo endret på endel, i slutten av mai før Styggevass

ble demmet, var det to relativt store skred som gjorde

ruten litt kronglete, det største problemet var et skred

fra Kråkeknubben og ned i Stordalen.

Den gamle stølsveien gikk relativt høyt i denne bratte fjellsiden og

var helt borte under skredet. Det var også et stort skred som hadde

gått fra fjellsiden øst av Fåbergstølsnosi og ned i dalen der.

Breen derimot, var ikke bratt og fin for skibruk.

God tur, Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Hei. Josten på langs kan anbefales på det meste. Gikk turen i år, siste helga i April. Været var bare sol, sol og sol. Det ble en fantastisk tur. Kjørte opp Jostedalen og gikk inn Fåbergstøldalen. Opp langs breen var en ganske bratt men enkel opp-tur. Tar ca 4 timer opp til platået med pulk på en 25 kilo. Vel oppe på platået fikk bikkja ta over pulktrekkinga og gikk resten av turen med kun en lett sekk. Ut på tur med hund kan absolutt anbefales. Godt selskap og letter bæring/trekking vesentlig. Kompisen gikk med pulk og syntes det var vesentlig lettere enn fjorårets tur over Folgefonna med tung sekk. Skiføret var maximalt med -15 til -20 grader på natta og lite tining på dagen. Fin styresnø over hard ogslett underlag. Maximalt for bikkjelabber og ski. Turen sydover var rein fornøyelse men nedstigninga forbi Flatbrehytta var noe tøff. Fulgte renna nedover og det gikk stadig småras nedover de bratte sidene i solhellinga. Men foretrekker pulk framfor sekk under slike forhold. Siste stykket gikk gjennom bratt tett skog men fant heldigvis en sti med mosebevokste steiner så pulken kom helskinna ned. God tur!!!!!!!!!!!!! Hilsen Dag

post--1-133474391371_thumb.jpg

post--1-133474391379_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ser det er ein del som har bikkjer med over Josten, går det bra? Håpar på å ta med bikkja mi til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som prøvde seg på breen i helga ?

I så fall kunne det vært fint med en rapport.

Har planer for kommende langhelg, men været er jo alldeles.......

Geir

Vi gikk fra Erdalen opp Lodalsbrekka - opp Småttene ( uten tau ) - Ståleskaret - Ramnane - Bings gryte - Snipphellenipa - Flatbrehytta og ned til Fjærland. Tok en natt på campinghyttene der før vi 17. mai kjørte hjem til Stavanger.

Været var dårlig. Masse vind, snøfall og ingen sikt. Mend et ble en kjempetur allikevel. Siste natt i teltet var det kaldt, hele minus 13 grader kl.07. Glad jeg hadde dunjakke og varm pose med meg! Og husk solfaktor på minst 20. Jeg har blitt skikkelig svidd selv om det ikke har vært særlig solskinn.

God tur!

Hilsen Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.