Gå til innhold
  • Bli medlem

topptur ålesund og omegn??


jurgen

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous
gjerne over 2000 m!

Morsom du....

Nærmeste 2000 m er muligens Gråhø, men det blir lite klatring om du da ikke istedet klatrer varden på Pyttegga (1999,3 m på fast fjell...)

Sunnmørsalpene er stedet dersom du tar til takke fjell under 2000m, sjekk f.eks:

http://www.iriss.no/molla/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Morsom du....

Nærmeste 2000 m er muligens Gråhø, men det blir lite klatring om du da ikke istedet klatrer varden på Pyttegga (1999,3 m på fast fjell...)

Sunnmørsalpene er stedet dersom du tar til takke fjell under 2000m, sjekk f.eks:

http://www.iriss.no/molla/index.htm

Du er morsom du også....."ta til takke med".....

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Du er morsom du også....."ta til takke med".....

Svein

Ja du vet, ironi er en fin bil..... :D

(Dessuten etter å ha lest en del tråder her, så trudde ej at for å kunne kalle seg et fjell så måtte det være over 2000m og ligge i Jotunheimen.. :) )

PS: Har kikket i diverse lister med topper over 2000m og 1800m med ulike primær faktorer, men ingen

har fått med seg Store - og Lille-Røletind!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

(Dessuten etter å ha lest en del tråder her, så trudde ej at for å kunne kalle seg et fjell så måtte det være over 2000m og ligge i Jotunheimen.. :) )

For mange....eller rettere sagt for få sunnmøringer her på forumet :D Hva er fjell? Skal la den ligge......

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god del sunnmøringer på forumet. Og ellers folk med god kjennskap til fjell i området, meg inkludert.

Det som mangler er folk fra Nordland og Troms. Det nytter ikke å ta opp temaer om Lyngsalpene her på forumet. Merkelig at det eneste fjellområdet i Norge som kan konkurrere i villskap med Sunnmørsalpene ikke har noen entusiaster som har funnet frem til Fjellforum :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jurgen vil vel gjerne ha svar på spørsmålet sitt. Sjekk ut siden til Sunnmørsk klatreklubb www.pedit.no/org/skk/ Denne er ikke ferdig, men håper det kommer oppdateringer etter hvert.

Sørvestegga på Kolåstind (fra sylen) er visst svært fin. Ca. grad 4-5.

Søre Sætretind fra Fladalen er ikke fin, og man må gå litt over breen. Det er kort klatring over "4-meters hammeren. Grad 4-.

Sørvestegga på Søre Blåtind. Grad 4-

Trandal har mange flotte topper. Nordeggen på Råna er luftig, men ikke så vanskelig. Ryggen mellom Trandalstind og Svadtindane krever også klatring.

Egentlig kan du klatre på nesten alle toppene, men det kan være mye mose og løst fjell. I boka Fotturar på sunnmøre kan du få en del tips. Klatreføreren for Molladalen er vanskelig å få tak i. Hør med de lokale klatreklubbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mere en 60 mil (7-8) timer til Sunnmøre fra Oslo. Om man er flere i bilen koster det ikke mer en en kveld på byen å kjøre opp.. Naturen er vill og vakker, og det er ikke kebabsjapper mellom fjellene, men tradisjonsrike gamle fjellgarder og små sunnmørsbygder. Uansett så har jeg laget et panoramabilde av fjellene ved Vartdalsfjorden. Har satt navn på de fleste toppene, og hadde vært fint om noen kunne gi litt utfyllende info dersom jeg mangler noe...

http://www.nytunconsulting.com/bilder/galleri/torstein/vaar_010404/pages/pano_2.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Torzt, flott bilde, uvant vinkel for meg:

Mellom Ramtinden og Festøykollen(Romestrandhornet) ligger Svinetind. Rett til høyre for Ramoen ser du Randers topp. Toppen øst(venstre) for Molladalsskaret er vel Grønetinden. Tinderekka til venstre for Romedalstinden er Storkopptindane. Høyeste punkt opp til høyre for Stretet er Storgjøltinden (herfra tar man det flotteste bildet av Kolåstind!!!syns jeg). Stretet er vel laveste punkt litt til venstre for merket ditt....Ned til høyre for Kolåstind ser du Sylen (ytterst?). Fosholtinden ser du vel også til høyre for Åvasstind. På saudehornet har du satt navnet på nordvest-toppen, hovedtoppen er den til venstre for. Der er sikkert flere også... Jeg er usikker på "nabben" som stikker opp ned til høyre for Vardehornet, kan være sørligste topp langs vestsida av Romedalen. I tilfelle er dette Kjerringa.

Ellers på andre siden av Hjørundfjorden (hvis du skal ha med disse) ser du Skopphornet rett bak Festøykollen. Hundatinden er den store hvite flaten (høyeste punkt til venstre, varden står til høyre..). Bak Svinetind ligger Synnavindsnipa/Molauptind.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpa Svein! Har oppdatert bildet nå. Jeg satsa også på de du var litt usikker på, så håper jeg på at jeg får beskjed om der skulle være noen feil.

Det eneste jeg stusser litt i er Svinetinden som du plasserer mellom Festøykollen og Ramtinden.

Svintinden ligger jo i området Molladalsskaret - Standalsætra - Romedalstind som jeg allerede har merket av.

Som på bildet her (4.bildet fra toppen): http://www.iriss.no/fotturar/hjorundfjord/ytrestandal.htm

Er det forskjell på Svintinden og Svinetinden?

Har prøvd å leita litt på nettet, men begge benevnelsene ender opp på samme fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bilde fra Hareidlandet ja, men en litt uvanlig vinkel.

Jeg tror jeg kan bidra med noen flere topper.

Fjellet i bakgrunnen mellom Festøykollen og Hundatinden må være fjellryggen mellom Straumshorn og Dravlausnyken. Fjellet mellom Festøykollen og Ramtinden heter ganske riktig Svinetinden. Mellom disse må det være litt av Tungremtindane vi ser i bakgrunnen.

Grønetinden er feil avmerka. I følge kartet har ikke denne toppen noe annet navn enn 1120. Like til høyre for denne kan vi såvidt se en liten spiss som må være toppen av Ystenestind(Slingsbys topp).

Rett til høyere for 1120 tror jeg det er Langnestind som stikker opp. Til høyere for denne ser vi Grønetinden på ryggen mellom Svinetinden og 1120. Toppen i bakgrunnen like til venstre for Svinetinden tror jeg er Nordre Snarhornet.

Toppen mellom Svinetind og Klovetind klarer jeg ikke helt å plassere. Enten er det høyeste toppen på Svinetind, eller Nøre Sætretind. Men jeg er usikker.

Den spisse toppen litt til høyre for Sylen(kan være Fingeren også) klarer jeg heller ikke helt. Kan det være Blåtindane på andre siden av Standalseidet??? Men det ser ikke akkurat slik ut heller.

Enden av snøryggen til høyere for Fossholtinden må bli Grøthornet.

Fjellryggen som starter mellom Åvasstind og Kolåstind strekker seg sørover helt til Kjerringa. Vi ser vel så vidt toppen av Høgehornet.

Toppen som stikker opp bak Vardehornet tror jeg må være Kjerringa, men jeg er heller ikke sikker.

Toppen på ryggen nedenfor Saudehornet er Vardehornet.

Mellom Bergehornet og Grøthorneter Raudetindane.

Håper dette hjalp noe. Men jeg syntes det er rart at vi ikke ser Middagshornet bak Klovetinden? Eller er det jeg som ser feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg oppdaterer og oppdaterer:D

Har ellers kommet frem til at Slingsbys Topp ligger lengre mot Standal (bak holtanna) Og er ikke synelig.

Ser også at Grønetinden er for lav til å komme med på bildet...

Sætretindane kommer bak Romedalstinden et sted..

Som man ser har jeg satt inn Fingeren, da dette stemte bra med bilder i "Foturar på Sunnmøre". Er ganske sikker på at det er riktig..

Middagshornet kommer nok bak Masdalshorn om jeg ikke tar helt feil..

Den lille tinden som stikker opp bak den lange ryggen etter vardehornet sliter jeg litt med, men det må være et medlem av tinderekken i Langedalen.. Holder en liten knapp på kjerringa siden den er den siste i rekken, og vi ikke ser flere topper....

Torzt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ozzi:

1120 øst for Molladalsskaret, er ikke dette Grønetinden da?? Mener det er denne som er veldig "grønn" når du ser den fra Molladalen (myyyye mose). Mulig det er 1018 som er Grønetinden?? I tilfelle må 1120 ha et annet navn, noen som......

Den litt uklare toppen til høyre for 1120 er nok Langenestinden (eller Standalhorn som den også kalles), siden dette er høyeste topp i det massivet. Nordre Snarhorn tviler jeg på en kan se på dette bildet

Uten kartet foran meg blir det litt....bør trekke opp linjene for å være helt sikker, men....Jeg tror at en hvite pyramiden til venstre for klovetind/Masdalskloven er Middagshornet (dette ligger tett på Molladalen), den lavere egga til venstre for denne tror jeg må være Svintind. Siden Svintinden ligger lenger sør-øst for Middagshornet og de har omtrent samme høyde, må Svintinden være lavere på bildet. Se bare på Masdalskloven som kun er 900-og-et-eller-annet :!: Men hva er da bakerste toppen i denne "klyngen". Kan dette være Nordre Sætretind :? Må se på kartet....

Espen:

Du må bare nødt til å ta deg en tur du......, foreslår vårskitur, så får du oppleve den beste tiden. Ta av deg skylappene :lol: og la Eidsbugarden få hvile en helg. Det hadde vært tingen det.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein:

I følge kartet er Grønetinden 1014. Jeg syntes også det er rart at den lille haugen har et navn og ikke den mye høyere og tydeligere 1120. Lokale gamlinger i Barstadvika eller ytre Standal har nok et navn på den. Legger du det ut her hvis du finner det ut?

Jeg tror du har rett når det gjelder Middagshornet på bildet. men jeg tror det er Fingeren og ikke Sylen vi ser. Den spisse toppen til høyere for Fingeren er for meg et mysterium. Sætreegga ser da ikke sånn ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har ikke fått undersøkt med lokalfolk ennå, men slo opp i "fotturer på Sunnmøre". Der var 1120 toppen merket som Grønetinden!! Det er mest naturlig også når man ser fargen på fjellet :wink: Navn på kart har vært feil før :!:

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.