Gå til innhold
  • Bli medlem

Takfeste for kano


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg kano i fjor, og i år har jeg tenkt å ta den med på ferie. og da trenger jeg vel et stativ/feste for kano på taket.

Noen som vet litt om slikt her? Det finnes vel forskjellige kvaliteter når det gjelder slikt utstyr. Jeg vil ha en variant som er enkel å få opp og ned kanoen. Noen som har tips om slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste for kano er at du legger den opp/ned rett på takbøylene. Fest kanen i begge ender, ned til hengerfeste og forran hvis du har anledning til det. Det skulle holde lenge.

De stativene du ser enkelte kjører med er til kajakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

støtter forrige forslag.

Men må få skyte inn at det han refererer til som kajakkholdere, også fungerer til kano.

Jeg har nemlig slike og de fungerer utmerket til min kano.

Jeg har av merket thule, men jeg de er også å få kjøpt på biltema.http://www.biltema.no/index.asp

Kjører ofte med kanoen opp ned på taket, avhenging hvilke bil jeg kjører(om jeg gidder å flytte over holderene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes også egene kanoholdere fra thule en liten polstret sak med antskilbelegg og medfølgende reimer til å feste kanon opp ned på takgrinden.

Hjelper sikkert mot skader og knusninger på listene og hindrer den i å skli frem eller til bake.

Har ikke prøvd disse selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg ikke å ha kanoen fastspent hardt i lang tid.

Vi har en del Hasle PE kanoer som har en tydelig bul i ripa der hvor de har ligget ann mot kanohengeren. 8)

De er jo bøyelige PE kanoer så det burde ikke være noe problem med glassfiberkanoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg ikke å ha kanoen fastspent hardt i lang tid.

Vi har en del Hasle PE kanoer som har en tydelig bul i ripa der hvor de har ligget ann mot kanohengeren. :lol:

De er jo bøyelige PE kanoer så det burde ikke være noe problem med glassfiberkanoer.

Dette gjelder all plastikk...

Men noen timer i sola hjelper ofte... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
støtter forrige forslag.

Men må få skyte inn at det han refererer til som kajakkholdere, også fungerer til kano.

Jeg har nemlig slike og de fungerer utmerket til min kano.

Jeg har av merket thule, men jeg de er også å få kjøpt på biltema.http://www.biltema.no/index.asp

Kjører ofte med kanoen opp ned på taket, avhenging hvilke bil jeg kjører(om jeg gidder å flytte over holderene)

Kajakkholdere, der kajakk eller kano ligger riktig vei, egner seg best for kjøring i lav fart. Skal man kjøre langt bør både kano og kajakk legges opp ned på lastholdere for å få minst mulig løft/luftmotstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Dette gjelder all plastikk...

Men noen timer i sola hjelper ofte... :evil:

Det går ikke alltid så bra med glassfiberkanoer heller. Jeg har en gammel Gresvig Trapper kano fra 70 tallet (tungt beist uten spesiellt gode egenskaper bortsett fra at den er fantastisk stødig), og den sprakk under gummien på ripa der den hadde ligget an mot takstativet på hengeren. Det var en skaphenger med fjæring og litt last, så den var ikke så stiv heller, men det gikk nå galt likevel.

Jeg har nå en stripsbygd kano med hardtre i ripa, så den kan trygt ligge mot takstativet uten å bli skadet, men den har desverre for mye oppsving foran og bak til at jeg kan ha den liggende slik på biltaket. Det endte derfor med inkjøp av kajakkfester og øsing av vann hver gang det hadde regnet litt underveis. Jeg har sett at de i USA selger "foamblocks" for å legge kanoen på mot takstativet, og det vil jo spre ut vekta og belastningen. Jeg har desverre ikkefunnet disse i Norge, så det blir vel en liten internetthandel for å kunne prøve om de er noe tess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg bergans Ally Cano 16,5 i fjor sommer. Kjøpte Thule kano-holdere som beskrevet lengre opp. Fungerer veldig fint. Med de stroppene og festene sitter kanoen støpt på taket på bilen. Det koster ca 4-500kr på biltema. Blir det mye transport fram og tilbake er det en veldig fin løsning. Etter litt øving går det kort tid før kanoen sitter støpt på biltaket. Kjørte i fjor sommer i 80-90km/t uten problemer. Er vel regler på at man ikke skal overskride max 80km/t med slik last på taket?

Et sterkt tips fra meg er å ha på "macgyver"-tape på den delen av rekka av kanoen som blir liggende mot festet. Blir alltid litt gnissing og duken kan ta skader. har skjedd i mitt tilefelle. Dette gjelder kanskje spesielt for ally sammenlignet med andre kanoer.

http://www.thule.com/Thule/ProductPage____66131.aspx

Fant ikke på biltema.no, men som sagt kjøpte dette systemet der sommer -08. Stor fordel med at kano ligger opp/ned. Den sitter polstret, kanoen beveger seg verken fram/tilbake eller sideveis. Obs at man fester flagg/signal på kanoen som stikker ut bak bilen. Dette gjelder forøvrig last på biltak som stikker bak bilen. Tror man faktisk kan få bot hvis man ikke bruker signal på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg kjøpte meg "foam blocks" fra USA for å bruke når jeg skal frakte kanoen opp ned på takstativet. De ser virkelig ut til å være noe av det mest anvendelige jeg har kommet over. Da slipper man jo punktbelastningen på ripa. De har et ovalt spor til å tre inn på takstativet og et spor med rundt hull til å tre inn på ripa. De vil jo både ta av for harde støt og spre ut belastningen. Jeg kjøpte dem fra REI i USA og gleder meg til å prøve dem.

Kanoen min er ganske buet i ripa så jeg sliter med at takstativet ikke bygger særlig over den bakre tverrstivere/spoileren i de originale takrails (2008 X-Trail med Hyperrails), så jeg kjøpte også et sett med klosser som ikke var til å tre inn på takstativet fordi de da bygger litt mer (evt kan jeg legge de oppå spoileren).

I fjor sommer brukte jeg kajakkstativ, og det var noe dritt da det regnet ganske mye. Hver gang vi stoppet måtte jeg øse kanoen som lå på taket, og det var en drittjobb i øsende regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg bergans Ally Cano 16,5 i fjor sommer. Kjøpte Thule kano-holdere som beskrevet lengre opp. Fungerer veldig fint. Med de stroppene og festene sitter kanoen støpt på taket på bilen. Det koster ca 4-500kr på biltema. Blir det mye transport fram og tilbake er det en veldig fin løsning. Etter litt øving går det kort tid før kanoen sitter støpt på biltaket. Kjørte i fjor sommer i 80-90km/t uten problemer. Er vel regler på at man ikke skal overskride max 80km/t med slik last på taket?

Et sterkt tips fra meg er å ha på "macgyver"-tape på den delen av rekka av kanoen som blir liggende mot festet. Blir alltid litt gnissing og duken kan ta skader. har skjedd i mitt tilefelle. Dette gjelder kanskje spesielt for ally sammenlignet med andre kanoer.

http://www.thule.com/Thule/ProductPage____66131.aspx

Fant ikke på biltema.no, men som sagt kjøpte dette systemet der sommer -08. Stor fordel med at kano ligger opp/ned. Den sitter polstret, kanoen beveger seg verken fram/tilbake eller sideveis. Obs at man fester flagg/signal på kanoen som stikker ut bak bilen. Dette gjelder forøvrig last på biltak som stikker bak bilen. Tror man faktisk kan få bot hvis man ikke bruker signal på dette.

Allyen tåler kjøring dårlig. Jeg kjenner en som ødela sin. Aluminiumsrørene bøyde seg, og kanoen har vært skikkelig vindskeiv siden. Jeg kjører ikke mer enn 50 med min Ally på taket! Over lenger strekninger demonterer jeg den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Støtter det med å legge ally opp-ned på takbøyler. For å motvirke vridning skader det jo ikke å binde et topunktsfeste fra støtfanger/slepefester til baugen. Har aldri kjørt langt med Ally på taket, men har aldri oppfattet dette som et stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med min gamle Ally på taket mange 1000km.

Opp ned på dertil egnet stativ og passe hardt stroppet byr det ikke på problemer, er lite gunstig med veldig kort biltak.

Fordelen med å den på taket er at den er helt ferdig til å sjøsettes og du frigjør plass i bilen til andre ting.

Om å ha den på taket eller stadige de/monteringer utsetter den for mest slitasje vet jeg ikke, er mer bekymret for sollysets virkning på duken i lange perioder.

Personlig er jeg noe lat og litt opptimist, den har derfor ligget på taket i altfor mange uker unødvendig.

Er jo altid håp om å få tid til en liten fisketur!

Har hadt både årer og ei fiskestang faststroppet i kanoen på taket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med min gamle Ally på taket mange 1000km.

Opp ned på dertil egnet stativ og passe hardt stroppet byr det ikke på problemer, er lite gunstig med veldig kort biltak.

Det er nok et viktig poeng dette med lengden på biltaket, og dermed avstanden mellom festepunktene. Det er viktig å legge dem så langt fra hverandre som mulig, for kreftene blir veldig store med takbøylene bare en meter fra hverandre.

De fleste binder jo fra for og akterstavn til støtfanger, og det er vel viktig å ikke stramme for mye der heller, for ikke å gi unaturlig press på enkelte punkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.