Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørket kjøtt!?


t0bbE

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om noen har noe godt alternativ til Beef Jerkey tørka kjøtt?

Evt hvor dette kan kjøpes!?

Har saumfart butikker i trondheim og omegn, tom. de med godt utvalg (Ultra, Meny, you name it), men finner

det ikke! :)

Noen tips fra dere til hvor jeg kan få tak i gosakene? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tørk selv. Kjøp magert kjøtt (det er fettet som harskner). Skjær i tynne skiver og steik i teflonpanne med så lite olje som mulig, med pepper og evt. annet krydder. Tørk noen timer i steikeovnen (gjerne på varmluft) med døra på gløtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tørk selv. Har selv tørket kjøtt mange ganger.

Oppskrift: Bruk f.eks bankekjøtt (gjerne lårtunga) og skjer det opp i stimler på ca. 1 kvadrat tomme (2,5cm * 2,5cm). Salt kjøttet med grovt havsalt i ca. 1 time (bruk godt med salt). Dypp deretter kjøttet i en edikktype (jeg bruker eplesideredikk) og skrap av overføldig salt. Deretter kan du krydre med hva du ønsker (jeg bruker pepper og korriander). Du kan tørke kjøttet i stekeovnen på lav varme men jeg har laget meg et eget tørkeskap som er ca 1 meter høyt, og 1/2 meter breit og dypt, og i bunnen har jeg en 60W lyspære. Pass på at det er god lufting i skapet, og at varmekilden ikke er utsatt for drypp e.l fra kjøttet. Tørkeprosessen tar da ca. 1 uke. Hvis du velger å tørke stekovnen tar det ca 10-15 timer, har selv ingen erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 5 uker senere...

Noen som har tips på oppbevaring av tørkakjøtt?

I hvilken tempratur og fuktighet bør det lagres i?

Hva slags embalasje bør brukes?

Hvor lenge er holdbarheten?

Kan man vakumpakke det og dermed øke holdbarheten?

Hvordan type kjøtt er best å tørke?

Finnes det EN god bok som tar for seg all slags form for tørking..kjøtt, grønnsaker, frukt osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du forlenger holdbarheten betraktelig når du vakumpakker, og legger du det i fryseren når det er vakumpakket så kan det sikkert ligge der i ett år uten at kvaliteten forringes nevneverdig. Legger du tørket kjøtt i fryseren uten at det er vakumpakket så vil tørkeprosessen fortsette, om ikke så fort men dog litt, og da vil det tape seg slik at etter en 6 mnd. tid så har det blitt litt mindre smak og litt for tørt. Det er nå min erfaring i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har ofte tørket reinsdyrskav til tur. Pleier å tørke ca 7-8 timer i stekeovn på laveste varme, ca 60 grader eller no. Putter en gaffel i døråpningen så det blir en glippe til lufting. Blir meget bra og oppbevarer det i papirpose (f.eks. slik du får i butikken til å ha sopp i). Husk å vanne noen timer før bruk. Jeg pleier forresten å marinere kjøttet før jeg tørker det, det skal visst gi ekstra god holdbarhet i tillegg til god smak selvfølgelig :shock:

Har også tørka masse grønnsaker, det er kjempegodt å ha i supper eller gryter og veier jo ingenting etter tørking. Fikk en hel brokkoli, en hel blomkål, noen gulrøtter, sopp, paprika og løk i en papirpose og det veide ikke manga gramma. Genialt etter min mening.

Kj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes godt ut med tørka reinsdyrs skav, men hva er det rimeligste og beste kjøttet for tørking og hvor kjøper dere eventuelt dette?

Vil tippe at litt store stykker oksekjøtt uten fett er det rimeligste og enkleste. Jeg har handlet det i Sverige, og skåret det i tynne strimler. Kjøpte en egen tørker der også. Kostet hele 500,- eller deromkring... :P

Har hørt at kylling og kalkun gjør seg best om det blir tørket etter ført å ha blitt stekt ferdig i ovnen uten fett. Har ikke prøvd dette selv... Svinekjøtt har en tendens til å være for fett, og skal i følge ryktene fortere bli harskt. Med mindre det er speket, men da er det vel billigst/lettest å kjøpe en ferdig spekeskinke.

Spiste noe oksekjøtt jeg hadde krydret med salt og pepper og tørket som snacks til TV'en i kveld. Tørket det i juni i fjor, men har oppbevart det i fryseren så lenge. Smakte helt fortreffelig, og magen er fremdeles i god form så det tyder på at jeg ikke har blitt matforgiftet :D

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan gjerne tørke kjøttet uten å bruke ovn. Kjøp magert biffkjøtt, skær det i 1cm tykke skiver og krydre det med salt/peppermix etter eget ønske og la det tørke ca. 14 dager under taket i ute-boden eller på loftet e.l. Er du smart tar du en hyssing og trer igjennom kjøtt-skivene, dermed er du sikker på at det henger skikkelig.

Så enkelt at det er rent komisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Ikke for å drepe gleden over tørket kjøtt, men husk at det skal rimelig god hygiene til for å unngå at maten blir bakterieutsatt, og det kan være lurt å ta noen forhåndsregler. Dersom man får bakterier på kjøttet før tørkeprosessen; plenty av det på fingrene dersom de ikke er gullanes rene, eller på kniven, skjærefjøla etc., så vil de formere seg ganske mye før de er klare for fryseren.

Hvis man tørker maten ved 40°C, så formerer bakteriene seg med en dobling hvert 10. – 20. minutt avhengig av type bakterie. Altså 1 bakterie på steika når man setter den til tørking vil ha formert seg til utrolige 1.073.741.824 bakterier ved dobling hvert 10. minutt i løpet av 5 timer  Litt om dette her, http://www.norsknettskole.no/ressurssidene/view.cgi?&link_id=0.2937.3070&session_id=-2

Også litt info om matforgiftning og senskader her, http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=506815

Det at man fryser den i etterkant vil ikke drepe bakteriene, men kun hemme/stoppe formeringen mens kjøttet er nedfryst. Straks man plukker det ut av frysen, begynner bakteriene å formere seg igjen.

Salting er en god greie for å hindre formeing av bakterier. Jeg varmer i tillegg gjerne kjøttet opp til 80°C i et 10-15 minutter før jeg putter det i frysen. Da skal man etter sigende ha drept alle bakteriene....ikke soppen riktignok som kan leve opp til, tror det er 100°C. Det er vel ikke så farlig heller; litt ekstra antibiotika gjør vel ingen skade?

Før jeg serverer kjøttet ute i felten, er jeg nøye med å koke det godt for å bli kvitt de bakteriene som alikevel har overlevd. Da skal det være rimelig trygt tror jeg.

Tørket kjøtt er i alle fall en fantastisk ”oppfinnelse” for oss turgåere, men det skader ikke med litt forebyggende bakterietiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg en fan av ølpølser! De kommer individuelt pakket i flere smaksvarianter, holder i månedsvis og inneholder endel fett. Pleier å skjære dem opp, steke dem litt sammen med litt oppbløtet forhåndstørket sopp og løk, og servere med potetmos til. Kan også bruke couscous, ris eller nudler. Et godt alternativ til REAL...

Kjøpte en bunke i Sverige i dag til 12.90 i svenskepenger mot 19.90 her i Norge. Løken og soppen tørker jeg selv.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vil tippe at litt store stykker oksekjøtt uten fett er det rimeligste og enkleste. Jeg har handlet det i Sverige, og skåret det i tynne strimler. Kjøpte en egen tørker der også. Kostet hele 500,- eller deromkring... :D

Har hørt at kylling og kalkun gjør seg best om det blir tørket etter ført å ha blitt stekt ferdig i ovnen uten fett. Har ikke prøvd dette selv... Svinekjøtt har en tendens til å være for fett, og skal i følge ryktene fortere bli harskt. Med mindre det er speket, men da er det vel billigst/lettest å kjøpe en ferdig spekeskinke.

Spiste noe oksekjøtt jeg hadde krydret med salt og pepper og tørket som snacks til TV'en i kveld. Tørket det i juni i fjor, men har oppbevart det i fryseren så lenge. Smakte helt fortreffelig, og magen er fremdeles i god form så det tyder på at jeg ikke har blitt matforgiftet :D

H.

:D:D du nevner et skap kan du forklare så jeg kan se etter et sånt, eller hva kan jeg spørre etter??? tørke skap til kjøtt??? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.