Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Finnmark lavvo


~R

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som har testet den nye utgaven (2008-mod.) av lavvoen Helsport Finnmark?

http://www.helsport.no/helsport/producthandler.aspx?t=finnmark&containerid=23056&parentid=23031&entrypage=true&guid=1&lnodeid=7&pageid=5004

Jeg ønsker å kjøpe en slik, liker det at den tåler mye vind, men har hørt fra flere hold at den første utgaven (2006/07-mod.) var plaget med mye kondens som la seg på bunnen pga. det noe spesielle konseptet med at bunnduken er festet permanent til ytterteltet. Det er ofte fuktig vær der jeg farter, og vil helst ikke ende opp med å kjøpe en lavvo jeg må øse ...

Jeg har god erfaring med Helsport Varanger fra før, og i den modellen er kondens aldri et problem, selv i meget fuktig vær over lengre tid. Lurer derfor på om ventilasjonen også funker i fuktig vær i den nye Finnmark-lavvoen. Noen som har erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis den ikke skal bæres langt, kjøp bomullslavo fra bison eller tentipi............

overgår suverent helsportlavvoer(og tilsv. polyester) på alle felt, sett bortifra vekt.

bomullslavoer er fri for kondens, de puster, er tette nok i regn, lune, nærmest lystette, duken er mer robust og lettere å reparere, lettere å håndtere ild/ovn etc etc etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Takker for svar, men de er litt på siden.

Prøver igjen:

Er det noen som har erfaring med denne lavvoen med bunnduk som er fastsydd i ytterteltet, og hvor innerteltet henges inni dette.

Hvordan oppfører dette prinsippet seg i fuktig vær? Synes det ser tynt ut med utluftningsmuligheter. Den frister fortsatt, men vil ikke ha en lavvo som i praksis fungerer som en badstu.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring selv med Finnmark, men siden bunnduken er permanent fastmontert/fastsydd til ytterduken vil jeg tro at noe fukt inn på bunnduken må man bare ta høyde for. Kondens vil du helt sikkert få på ytterduken uansett hvor godt ventilert lavo`en er.

Hvorfor gå bort fra Varanger siden det er en du har gode erfaringer med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vil ha en lavvo som tåler masse vind. Varangeren har klart seg greit i liten kuling, men jeg vet ikke helt om jeg har så lyst til å prøve den i noe mer enn det.

Finnmark er nettopp laget for å tåle mye vind - lavere og uten mulighet for vind å komme inn nede under ytterduken.

Fortsatt ingen som har prøvd denne som har noen brukererfaringer med om den samler en del vann eller ei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.