Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Recon dressen kontra Dovre dressen!?


t0bbE

Anbefalte innlegg

Heisann!

Ble så jeg falt for Norrøna Recon bukse og jakke gitt. Prøvde både den og

Dovre dressen, men ble til slutt Recon, perfekt passform og mange flere praktiske detaljer.

Lurer på om noen har noen erfaringer med disse dressene både på jakt og ellers, med hard bruk og i ruskevær? :)

Eller er Dovre dressen mye bedre ifølge noens erfaring? Går jo ann å bytte ennå! :D

Mvh.

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en Norrøna Dovre dress som jeg er veldig godt fornøyd med, den har veldig god passform og er nesten ikke slitt etter to og et halvt års bruk :) Kan godt anbefale den, men jeg tror ikke du vil angre på at du kjøpte Recon dressen :) Kunne godt ha tenkt meg Recon selv jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nesten ikke vente på å få prøvd den ute i det fri, både vår, sommer, høst og vinter.

Virker som en rett og slett genial "helårsdress", selv om den kan bli litt i varmeste laget på sommerstid sikkert.

Lurte litt på om noen har noen erfaringer med å bruke en av disse to dressene på ski? Har jo sett at dressen er forsterket flere plasser,

men bekymrer meg litt for stålkantene på skia som sliter på innsiden av buksa!? Kan jo løses lett med et par gamasjer da men, likevel:P

Noen erfaringer? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, mitt første innlegg selv om jeg har fulgt siden siden starten.

Har brukt Recon i 4 år og har brukt flere andre dresser. Jeg synes at dressen er særdeles bra til sitt bruk. Du kan gå langt i dressen uten at det gnager. Den er svært slitesterk. Den er svært tykk i stoffet, noe som gjør den perfekt til hard bruk og til turer med hunder. Under sen høstjakt og i dårlig vintervær er den uovertruffen.

På den andre siden oppleves recon som for varm på sommeren. Den tar stor plass i sekken i forhold til andre. Etter to års bruk ble GT i buksa ødelagt. Fikk en helt ny hos Norrøna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt både dovre og recon, og recon har vesentlig bedre slitestyrke enn dovre. Den har også en passform som er romsligere rundt lår og bak. Tykkelsen på stoffet, gjør at jeg ikke tenkter like mye over å "være forsiktig" med buksa, da det skal en del til for å få rift. Den er utmerket til bruk både sommer og vinterstid, og jeg synes selv at ikke recon er for varm sommerstid. Hvis det er varmt, så åpner du glidlåsen fra knærne og ned, og knepper nederst med knappen, og lukker med borrelåsene oppover. Da har du lufting hele veien opp til kneet, og det hjelper! I forhold til dovre, tørker recon noe seinere grunnet det tykke stoffet, men det er ikke noe å bry seg om.

Personlig mener jeg at selvom recon koster dovre ganget 1.5, så får du tre ganger så mye bukse, og da blir det ikke så gæli likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Recon sin slitestyrke er ganske mye bedre enn dovres. Recon er en dress som først og fremst er designet for spesialstyrkene til de landene Norrøna leverer til. Er vel norge, finnland, sverige og island hvis jeg ikke husker helt feil!?!

Men du kommer nok til å bli godt fornøyd uansett valg. Topp dresser begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en liten testtur i trollheimen i går, litt regn i luften, men varmt fordi (ca. 18 grader) , noen som gjorde det veldig fuktig! Hadde på Recon buksa når jeg gikk, og åpnet luftingen på siden av buksa, funka som bare f det! Ble nesten ikke fuktig i det heletatt!

Så Recon dressen virker som et valg jeg ikke kommer til å angre på, får nok MYE glede av den når høsten og vinteren nærmer seg! 8)

Forresten, er det noen som vet hvilke "spesialstyrker" i militæret som bruker disse dressene og som har vært med på å utvikle de? Litt artig å vite :(

Har også sett at i senere tid har noen avdelinger har fått og bruker nye gore-tex dresser i camofarger! Noen som vet hvilken produsent evt. modell på dressen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en liten testtur i trollheimen i går, litt regn i luften, men varmt fordi (ca. 18 grader) , noen som gjorde det veldig fuktig! Hadde på Recon buksa når jeg gikk, og åpnet luftingen på siden av buksa, funka som bare f det! Ble nesten ikke fuktig i det heletatt!

Så Recon dressen virker som et valg jeg ikke kommer til å angre på, får nok MYE glede av den når høsten og vinteren nærmer seg! :D

Forresten, er det noen som vet hvilke "spesialstyrker" i militæret som bruker disse dressene og som har vært med på å utvikle de? Litt artig å vite :-)

Har også sett at i senere tid har noen avdelinger har fått og bruker nye gore-tex dresser i camofarger! Noen som vet hvilken produsent evt. modell på dressen?

Stalltips ang lufting Reconbukse : Åpne buksesmekken også , da får du skikkelig "gjennomtrekk". :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stalltips ang lufting Reconbukse : Åpne buksesmekken også , da får du skikkelig "gjennomtrekk". :)

Hehehehe, takk for tipset! Kan jo være et riktig så godt tips og dette da, men anbefales ikke om en går på litt traffikerte plasser med hensyn til annet folk og fe! :D Men bevares, god tips! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Var på en liten testtur i trollheimen i går, litt regn i luften, men varmt fordi (ca. 18 grader) , noen som gjorde det veldig fuktig! Hadde på Recon buksa når jeg gikk, og åpnet luftingen på siden av buksa, funka som bare f det! Ble nesten ikke fuktig i det heletatt!

Så Recon dressen virker som et valg jeg ikke kommer til å angre på, får nok MYE glede av den når høsten og vinteren nærmer seg! :oops:

Forresten, er det noen som vet hvilke "spesialstyrker" i militæret som bruker disse dressene og som har vært med på å utvikle de? Litt artig å vite :wink:

Har også sett at i senere tid har noen avdelinger har fått og bruker nye gore-tex dresser i camofarger! Noen som vet hvilken produsent evt. modell på dressen?

Marinen hadde en tidlig lignende versjon på slutten av 90 tallet, da bomull er trist lags kysten rundt 0 grader med sludd. Mange sier den gamle feltjakka er gode saker, men de tjenstegjør gjerne på innlandet i Hæren. Jakken hadde utvendige lommer på bystet og over hoftebeltet og med borrelåskant rundt hetten.

Jakken ble så vidreutviklet i samarbeid med Norrønna til hva du har i dag. Jakken blir levert av flere leverandører, bla Bergans, Helly Hansen og Norrønna, men i dag hovedsaklig av Cato Ringstad og går under betegnelsen M-02, jakke, felt, helårs.

Norge har to spesialstyrker: Marinens bidrag i form av Marinejegerkommandoen, og hærens bidrag i form av Forsvarets Spesialkommando/ Hærens Jegerkommando. Luftforsvaret har også en egen skvadron som er spesielt egnet for å støtte spesialstyrkene.

Her er en versjon av jakken som ligner den forsvaret bruker.

M04%20jakke2.jpg

Klaffen er som sagt for å feste distinksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.