Gå til innhold
  • Bli medlem

Fugleobservasjoner ved Bjørkhylla (i Bymarka – Trondheim)


Kattugla

Anbefalte innlegg

For de som ikke er kjent i Bymarka så kan det opplyses at tidlig på 1990-tallet så ble det bygd en fin rasteplass ved Bjørktjønna, benker og bord ble satt opp og tak ble bygd ut fra en overhengende fjellnabbe, foringsautomater/-brett kom på plass og folk begynte å ta med mat til småfuglene. Flott beliggenhet med utsikt over Bjørktjønna.

Selv så la jeg ut ei observasjonsbok der i 1992 der folk kunne skrive hva de hadde observert av fugle- og dyreliv i området. Året etter gjorde jeg ei oppsummering. Da var det blitt observert i alt 37 forskjellige fuglearter + 5 dyrearter.

Flg. fuglearter ble observert (antall i parentes):

kjøttmeis (46)

granmeis (21)

dompapp (15)

løvmeis (12)

svartmeis – er det noe som heter det også? (8 )

gulspurv (11)

gråhegre (7)

toppmeis (10)

korsnebb (4)

ravn (4)

storfugl(tiur/røy) (4)

lavskrike (3)

sv/hvit fluesnapper (3)

gransanger (3)

spurvehauk (3)

løvsanger (3)

stokkand (3)

rødstrupe (2)

kråke (2)

rugde (2)

fjellvåk (1)

fossekall (1)

hønsehauk (1)

orrfugl (1)

grankorsnebb (1)

laksand (1)

tårnfalk (1)

fjellvåk (1)

kvinand (1)

grønnfink (1)

bjørkfink (1)

vendelhals (1)

linerle (1)

brunnakk (1)

gråtrost (1)

måse (1)

bokfink (1)

Dyrearter:

bever (9)

hare (4)

elg (2)

røyskatt (1)

rødrev (1)

Hadde obsboka liggende hjemme i ei skuffe, så jeg tenkte det kunne vært arti å ”offentliggjøre” dataene slik at også andre kan se hva som finnes av fugle- og dyreliv i Bymarka. Er det noen som har observert andre arter så kunne dere kanskje sende inn et innlegg, så får vi kanskje ei mer oppdatert liste.

Noen som vet om det finnes noen offisielle tall over hvor mange arter som er observert i Bymarka? Skulle også ha lagt inn et bilde av rasteplassen, men det får bli en annen gang ...

Det har forresten dukket opp et nytt nettsted ganske nylig, for innlegging av observasjoner fra hele landet, se www.artsobservasjoner.no , (ble lansert av miljøvernministeren, så det må ha vært en stor begivenhet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble litt inspirert av observasjonslista di, og satte meg ned og summerte mine fugle- og dyreobservasjoner fra perioden 1986 og fram til i dag. Jeg tillater meg å utvide området til å gjelde strekningen fra Lian og inn til Bjørktjønna, med en avstikker opp på Storheia. Ble overrasket over hvor mange arter det ble til sammen ca 80 stk. De fleste av observasjonene er gjort på overnattingsturer i april/mai/juni, den fineste tiden på året. Når det gjelder dyreobservasjonene er de hovedsaklig gjort på sporsnø om vinteren. Smågnagere er bestemt vha kranier funnet i gulpeboller fra perleugle og spurveugle.

H=Hekking

S=Storheia

Bergirisk (S) Gråhegre Møller? Spurveugle

Bjørkefink Gråsisik Måltrost Steinskvett (S)

Blåmeis Gråtrost Nøttekråke Stokkand

Bokfink Gulspurv Nøtteskrike Storlom

Buskskvett (H) Heilo (S) Orrfugl Storspove

Dompap Heipiplerke Perleugle (H) Strandsnipe

Enkeltbekkasin Hettemåke Ravn Stær

Fiskemåke Jernspurv Ringdue Svart-hvit fluesnapper

Fjellvåk Kattugle Ringtrost (S) Svartmeis

Flaggspett Kjernebiter Rugde Svartryggerle (Haukvannet)

Fossekall Kjøttmeis Rødstilk Svartspett

Fuglekonge Krikkand Rødstjert Svarttrost

Gjerdesmett Kråke Rødstrupe Trane

Gjøk Kvinand (H) Rødvingetrost Trekryper

Gluttsnipe Laksand Røy Trepiplerke

Grankorsnebb Lavskrike Sidensvans Tretåspett

Granmeis Linerle Sildemåke Tyrkerdue

Gransanger Lirype (S) Sivspurv Tårnseiler

Grønnfink Løvsanger Skjære Vipe

Grønnsisik Makrellterne (H) Skogsnipe ?

Grå fluesnapper Munk Spurvehauk (H)

Pattedyr:

Rev Elg Jerv Hare Klatremus

Rådyr Røyskatt Bever Markmus

Snømus Ekorn Gråsidemus

Mår Spissmus

Mink (mulig)

Oter

Bymarka er tydeligvis et viktig område for opplevelser og rekreasjon for mange av Trondheims befolkning, og til dere Bymarkentusiaster anbefaler jeg denne siden: www.Bymarka.net

God fornøyelse:-)

post-2227-133474554071_thumb.jpg

post-2227-133474554085_thumb.jpg

post-2227-133474554099_thumb.jpg

post-2227-13347455441_thumb.jpg

post-2227-133474554417_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.