Gå til innhold
  • Bli medlem

Jostigen.


cheetah

Anbefalte innlegg

Annonse

OK, skjønner. Jeg får sette på sporloggen på GPS`n så jeg kan gå tilbake samme vei hvis det blir full stopp oppi steinura.

Merkelig egentlig at det er så få som har gått denne Jostigen som jo ligger kloss inntil den sterkt trafikkerte motorveien mellom Memurubu og Gjendesheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har gått opp Jo-Stigen for noen år sia. Det er bare ett problem: Å finne innsteget. Når en har peiling på Besseggen (retning fra Gjendesheim), er innsteget der uren går nesten ned på stranden.

Etter hvert kommer en til en skrå hylle med gress, som fører opp til midt på Besseggen. Skjønner hyllen er 30°

Det er ikke noe tydelig tråkk opp bratta — det er svært få som går opp dér.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjekk ned Jostigen for nokre år sidan, fin og grei tur for litt fjellvante. Går du nedover og starter rett ligg ruta naturleg

til du kjem til punkt A på bilete. Der vart råket borte for oss og vi prøvde rett ned. Anbefales ikkje...

Vi gjekk oppatt, fant att råket som hadde snudd vestover og fulgte det. Cirka ved punkt B var det eit lite punkt med

lett kliving på to/tre meter. Kan moglegens omgås. Er litt usikker på ruta nedover skogen men meiner at den gjekk

sånn nogenlunde rett ned. Uansett var det greit å finne råke der.

Jostigen er nok enklare å gå oppover enn nedover. Spesielt for dei som har litt problem med høgder slepp ein fyrste

delen av turen nedover der ein har følelsen av å gå på ein bratt grusrygg som ender i stup rett ned i Gjende. Noko

den forsåvidt også gjer...

post-1129-133474652623_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill og fint bilde. Jeg tok omtrent tilsvarende bilde fra Gjendebåten ifjor sommer og har forsøkt å tegne inn ruta. Det ligner veldig fra punkt B og oppover. Men jeg tror innsteget er mye lenger vest, omtrent ved den lille ura i skogen. Punkt B, eller litt over punkt B, nås fra vest litt over det området som ser ut som et bratt sva.

Jeg tror nok vi finner frem, men det er alltid kjekt å ha et logget spor å følge.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.