Gå til innhold
  • Bli medlem

Eldre hagl patroner


kis

Anbefalte innlegg

Hei

Har arvet en Aya Cosmos hane hagle enkeltløp 12/70 kun skutt 10.skudd.

Følger med noen gamle papp patroner fra Nitedal 12/70 36g røde 2,5mm.

Lukter litt mugg og det er en del eiring rundt messingen nede på patronen. men ikke fenghetten.

Kan disse skudda brukes, og hvordan kan jeg sjekke dette??

Her snakker jeg om lovlig bruk og i Sverige!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei

Har arvet en Aya Cosmos hane hagle enkeltløp 12/70 kun skutt 10.skudd.

Følger med noen gamle papp patroner fra Nitedal 12/70 36g røde 2,5mm.

Lukter litt mugg og det er en del eiring rundt messingen nede på patronen. men ikke fenghetten.

Kan disse skudda brukes, og hvordan kan jeg sjekke dette??

Her snakker jeg om lovlig bruk og i Sverige!!

Åpne en patron og se om kruttet er som det skal være. D.v.s. at det ikke har klumpet seg p.g.a. fukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle haglepatroner er det (høyst sannsynlig) blyhagl. Forbud mot bruk av blyhagl ble innført for 4-5 år siden om jeg ikke husker feil. Da er det altså egentlig forbudt å bruke patronene her i landet (vet ikke om forbudet gjelder i Sverige også), ...men om du smeller av noen blyhaglpatroner i den norske fjellheimen så gjør vel ikke det all verdens skade (men det er kanskje lurt å ta med noen (lovlige) stålhaglpatroner også i tillegg – i tilfelle du kommer ut for kontroll).

Om skuddene ellers er i orden kan du jo sjekke selv ved å foreta ei prøveskyting mot ei papplate e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene har gått fra blyforbudet, og jeg regner med at det bare er tidsspørsmål før det skjer her også. Jeg har lagret hundrevis av blyskudd i påvente av at de igjen blir lovlige. Papp må lagres tørt, mørkt og helst kjølig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.