Gå til innhold
  • Bli medlem

Storsekk egnet til langtur med lavvu


kris

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en stor sekk som kan ta vekt og volum som kreves til ukesturer med telt. Teltet det er tale om er en Helsport Varanger 4-6, som er nokså omfangsrikt. Noen som har gode tips til sekker som er slitesterke, tåler vekt, og har tilstrekkelige festemuligheter for telt/liggeunderlag etc? Har sett på Norrøna sin reconpack, men den er noe dyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker en Bergans Alpinist på 130 liter og har samme telt. Synes dette går helt greit. Denne sekke er vel heller ikke av de rimeligste. Bergans Powerframe kan kanskje også være noe å sjekke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på disse reconpackfanatikerne. De har som oftest prøvd en sekk i militæret eller andre steder som de er fornøyd med.

Jeg sier ikke at dette er en dårlig sekk, men det er mange andre du bør prøve.

Eksempelvis bergans alpinist/ viking (avhengig av rygglengde), gregory, osprey for å nevne noen.

Det viktigste er at sekke sitter godt på ryggen din, og husk at du skal bære svært tungt før det lønner seg med en pakkramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på disse reconpackfanatikerne. De har som oftest prøvd en sekk i militæret eller andre steder som de er fornøyd med.

Jeg sier ikke at dette er en dårlig sekk, men det er mange andre du bør prøve.

Eksempelvis bergans alpinist/ viking (avhengig av rygglengde), gregory, osprey for å nevne noen.

Det viktigste er at sekke sitter godt på ryggen din, og husk at du skal bære svært tungt før det lønner seg med en pakkramme.

Hehe jeg er ikke noe fanatiker. Har aldri forsøkt Recon Pack, men en lavo er ganske tung så etter hva jeg har lest her er den det beste tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at du skal bære svært tungt før det lønner seg med en pakkramme.

Når sekken passerer 25 kilo vil vel pakkramme lønne seg i de fleste tilfeller? Om dette er svært tungt vil jo bli en subjektiv vurdering fra den enkelte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var snakk om reconfanatikere som hadde prøvd sekken i militæret.

Vel, det er 15 år siden jeg brukte reconpack i forsvaret, og sekken har blitt betydelig utbedret siden det.

den "nye" synchroflex-varianten er genial å gå med, spesielt i litt skrått lende.

har prøvd mange andre sekker, men faller alltid tilbake til reconpack.

anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som mange andre her inne, har god erfaring med Bergans Alpinist. Heldigvis har jeg den gamle modellen som har reimer til å feste underlaget utenpå sekken. Har 130 literen, og har hatt mange bører på over 30 kilo noe den bærer fint. Har ikke hatt behov for pakkramme ennå ihvertfall. Man må huske på at med pakkramme så øker også vekta på sekken 8)

Har ikke prøvd Norrøna sine sekker, men de er sikkert gode de også, men prisforskjellen har også litt å si, tror ikke at Norrøna sine sekker er så mye bedre som prisen skal tilsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man absolutt skal ha pakkrammesekk hvis man bærer over 25 kg er bare tull. Gikk nettopp med rundt 27-28 kg i en Gregory Palisade 80 og det gikk helt fint. Monsen gikk vel med Denali Pro under nesten hele Nordkallotten og han bar vel ofte godt over 30, hvis ikke nærmere 40..

PS! Begge har anatomisk / intergrert bæresystem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har bergans alpinist 110.

Skal jeg gå langt, og over lenger tid så blir den ganske så ubehagelig med mer enn 25 kg.

Men det er ikke noe problem å dytte i over 30 kg, om man ikke skal gå så langt.

Merk at jeg ikke er noen topptrent idrettsmann :D

Fordelen i forhold til en pakkramme sekk er at den også fungerer meget bra på de korte turene.

Hvor du ikke har med deg så mye. Jeg har prøvd begge deler.

Det optimale for meg ville vært å hatt en litt mindre og lettere anatomisk og en pakkramme i tillegg.

Men det blir fort dyrt :wink:

Skal du KUN bruke den til turer med lavvu, uansett hva slags sekk du velger..

Pass på at du får god nok plass i sekken. Jeg kjenner ikke lavvumodellen din.

Men de pleier ta nokså stor plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må huske på at med pakkramme så øker også vekta på sekken :wink:

Det er faktis overraskande liten forskjell på vekta til ein like stor pakkrammesekk og anatomisk sekk! Den "vesle" pakkrammesekken min veg 2,0kg. Det er ikkje lett å finne ein lettare og like god anatomisk sekk med same volum. Den store pakkrammesekken min veg 4,5kg (kontrollert på kjøkkenvekta). Dei fleste anatomiske sekkane med tilsvarande volum har tilsvarande oppgitt vekt. Dei sekkane som er lettare, manglar sidelommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bergans alpinist 110.

Skal jeg gå langt, og over lenger tid så blir den ganske så ubehagelig med mer enn 25 kg.

Men det er ikke noe problem å dytte i over 30 kg, om man ikke skal gå så langt.

Merk at jeg ikke er noen topptrent idrettsmann :-)

Bergans alpinist blir anbefalt for 30+kg bæresystemet er for stivt til at det blir komfortabelt hvis du ikke har noe i den

(Monsen gikk me alpinist når han krysset canada)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans alpinist blir anbefalt for 30+kg bæresystemet er for stivt til at det blir komfortabelt hvis du ikke har noe i den

(Monsen gikk me alpinist når han krysset canada)

Dette er mine egne erfaringer med sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FWIW - Prøvde den en god stund i butikk hvor jeg sammenlignet med Para Ranger. Lastet opp ganske tungt og jeg må si at jeg faktisk likte Helsport sekken best når det gjaldt bærekomfort. Litt overrasket selv, men det var merkbar forskjell. Mener det var 90+30, den var iaf gul og svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svaret. har prøvd å finne den i butikker nå snart ett år men finner den ikke. vet du noe om hvilke butikker som forhandler denne? på mailsvar fra helsport sier de at de fleste sportsbutikker har denne, men det tror jeg ingen ting på... :lol:

prøvde du sekken med tung last? over 20-25kg?

ms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stappet den virkelig full med komprimerte soveposer 12-15 stykker, estimert vekt rundt 1,5kg. Det lå også noe fyllgreier i den fra før, men det var meget lett. Legger du til egenvekten havner vi nok godt over 20 kg.

Det var på xxl i Sandvika og den så slik ut:

http://www.helsport.no/fileshare/filArkivRoot/Helsport/Produkter/Ryggsekker/X-Trem/X-Trem/x_trem.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.