Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa sko til besvær


Munin

Anbefalte innlegg

Lurer på om dere har noen erfaringer med alfa bever pro. Jeg har nå hatt to par av disse, begge har det vært de samme problemene med. Det ser ut til at gummien på skoene løsner etterhvert. Det første paret løsnet dette etter ett år, på de andre etter to år, der røyk også en søm i samme slengen. Jeg leverte inn det første paret og fikk nye sko uten problemer, nå skal de prøve å reparere de andre, dvs at en skomaker skal se på de.

Er det noen der ute som kjenner til disse problemene, eller er det bare jeg som er for røff i behandlingen av dem. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine har fliset seg litt opp langs gummikanten etterhvert, men de er noen år nå. Jeg har lagt på en stripe aqua-sure i overgangen mellom lær og gummi. Dette har jeg gjort på alle mine fjell-og tursko og det funker fint. Dette er lim som opprinnelig er beregnet for å reparere vadebukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har gått sålene av tre par, Alfa Bever pro, Alfa Walking king, Husker ikke i farten hva de lave fjell skoene heter.

Men Alfa er snille og bytter de i nye hele tiden, men man kan vel forvente at skoene skal holde litt bedre en dette.

Skal faktisk bytte de lave skoene i morgen!

Forøvrig har jeg i tillegg måttet bytte tre par grunnet lekkasje på membraen.

På et par Varg Isogaisa jeg hadde brakk sålen på midten! På et annet par av samme merke løsnet gummien.

Dette innen to år var gått.

På Bergans sin dunjakke har glidelåsen gått i stykker på to jakker.

Jeg kunne ha ramset opp en rekke andre produkter som ikke holder mål.

Så det er ikke alle produkter der ute som holder for oss som bruker det slik det er ment å brukes.

Man skulle tro mye var laget for helt annet bruk en friluftsliv.

KJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa bever pro grip + har jeg kun benyttet en måneds tid, så langt fornøyd!

Fikk beskjed av selger om ikke bruke noe annet enn god gammeldags skokrem på dem, da diverse andre saker som fx mink-oil ville ødelegge sømmene.....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sømmene er vel ikke det som går først. Har også hørt dette gjennom mange år om både skisko og lærstøvler for sommerbruk: Silikon ødelegger sømmer. Selv bruker jeg vanlig skokrem først, skikkelig blankpusset, så kliner jeg på en feit impregnering, ala Mink Oil.. Det er aldri sømmene som har gått, men diverse liminger, snøringshemper og sålebrudd.

Jeg er i alle fall ikke særlig nervøs for sømmene, og vil fortsette å bruke silikon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med smørnig er en stor utfordring. Etter å ha fått svært mange forskjellige svar fra selgere, begynner jeg å tro at ingen av dem har peiling på hva de driver med. Har derfor kommet frem til at det er bare erfaring som gjelder. Mine sko er også smørt med silikon først så med fett. Problemet med å smøre de med fett er at de blir tettere, dvs puster dårligere. Men puste egenskapene er vel milødt sagt litt overdrevet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par Alfa Jegerstøvler og er fornøyd med de ( tok litt tid å gå dem inn).

Har fulgt anbefalingen fra Alfa ang. smøring: klin på skikkelig med kiwi skokrem , blankpuss og spray på kiwi aquastop.

Dette har sålangt fungert knallbra for meg. Gikk 9 mil over Hardangervidda forrige uke i regn og snø og var ikke mere fuktig i støvlene en det man kan forrvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ut et par walking queen og to par bever, to ting har skjedd med samtlige sko etter mindre enn to års bruk: de blir litt for myke slik at de ikke støtter like godt i anklene lengre (ikke queen selvsagt, de er lave), og på alle tre parene har sømmene revnet. På det første paret smurte jeg med snowseal, så fikk jeg beskjed av alfa å smøre med kiwi, så når det paret råtna i sømmen fikk jeg beskjed om at de skulle bare impregnesers med silikonspray fordi ellers ødela jeg gore texen og kvalte sømmen., så da gjorde jeg det, men da TØRKA sømmen og sprakk istede.. :D SYnd for de var jo deilige som tøfler å gå i :-)

Nå har jeg uansett gått over til et annet merke med sko. De løsner i gummien (som du velbeskrev), men det har jeg levert og fått limt, så nå etter 4 år skal jeg kjøpe nye fordi .... jeg har lyst på nye. Det er første gang jeg ikke sliter ut skoa! Det blir nok samme merke og modell, så får jeg gått dem inn før de gamle er HELT ferdige :-) For ordens skyld er det LaSportiva jeg har konvertert til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ut et par walking queen og to par bever, to ting har skjedd med samtlige sko etter mindre enn to års bruk: de blir litt for myke slik at de ikke støtter like godt i anklene lengre (ikke queen selvsagt, de er lave), og på alle tre parene har sømmene revnet. På det første paret smurte jeg med snowseal, så fikk jeg beskjed av alfa å smøre med kiwi, så når det paret råtna i sømmen fikk jeg beskjed om at de skulle bare impregnesers med silikonspray fordi ellers ødela jeg gore texen og kvalte sømmen., så da gjorde jeg det, men da TØRKA sømmen og sprakk istede.. :) SYnd for de var jo deilige som tøfler å gå i :D

Nå har jeg uansett gått over til et annet merke med sko. De løsner i gummien (som du velbeskrev), men det har jeg levert og fått limt, så nå etter 4 år skal jeg kjøpe nye fordi .... jeg har lyst på nye. Det er første gang jeg ikke sliter ut skoa! Det blir nok samme merke og modell, så får jeg gått dem inn før de gamle er HELT ferdige :-) For ordens skyld er det LaSportiva jeg har konvertert til

Må si at jeg også begynner å bli lei av Alfa. De mente at det ikke var en reklamasjonssak, når en søm hadde røket og at gummien løsnet. Skoene er to år men mye brukt. Jeg mener at det ikke skal være noe argument. Har også sterkt vurdert å gå over til Lasportiva. Får se hva som skjer når jeg får dem igjen fra Alfa, det ser ut til at det kan ta tid :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk utolig nok skoene tilbake etter en uke. Må si at dette var raskt levert. Problemet er vel bare at jobben er gjort særdeles dårlig. De er limt, men sømen som også var røket er det ikke gjort noe med. Har nå hatt de med på to tre dagers turer. Resultat; limet er gått opp og nå er de værre enn de var før. Begynner å bli forbannet!!! Hva skal jeg gjøre? Fortsette å klage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har sett den testen. Problemet med slike tester er at det alltid er foten til den som har den på som bestemmer. Vi har fortsatt svært ulike føtter i dette landet. ;)

Havnet til slutt på å kjøpe nye støvler. Skal ta de gamle til en skikkelig skomaker å få de fikset uansett. Det er fortsatt mye liv igjen i de gamle skoene. Fikk et godt tilbud på Bever grip+. Er fortsatt litt usikker på om disse passer meg. Trenger nok litt mer inngåing før de sitter skikkelig. Har ikke hatt lange turer med de ennå, men skal på jakt til uka, og da vil det vise seg om dette var et bra valg. Liker dobbellocking systemet på disse. Tror nok de vil gå noe ut. Men jeg må innrømme at jeg ikke er fornøyd med servicen fra Alfa. Dette beror nok på at de har vært svært slepphendt ved reklamasjon i tidligere år. De har nå strammet kraftig inn på dette. Da vil også ærlige sjeler måtte tåle å kjempe for å få igjennom reklamasjoner. For å si det enkelt, jeg ga opp og kjøpte nye sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Har hatt samme paret Bever Pro i ca. 6-7 år. Gummitåhetta er nå morken, nye Bever Pro Gip+ er bestilt.

Jeg er fornøyd, mine er av den første utgaven med to sømmer (uten den tredje av kevlartråd). Hadde mine til oppsying etter ca. to år da sømmene begynte å gå opp, dette ble gjort gratis av Alfa. Nå har sømmene begynt å gi etter igjen, men nå er skoene utslitte. Skoene passer meg veldig bra, og er behagelige å gå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.