Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano Tur??


Kepso

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 4 uker senere...

Feragen og Håelva i Rørosområdet skal visst være bra. Har ikke vært der selv. I boka som heter "100 padleruter i Norge", el. noe lignende, av Øystein Køhn er det mange gode tis for padling i hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vanskelig å vite hva slags tur du er ute etter. Overnattinger? Dagsturer? Flerdagersturer?

Dagsturer i Trondheimsområdet:

- Jonsvatnet er fint. Noen fine øyer og områder med lite folk.

- Selbusjøen. Ikke spesielt spennende, men vhis du padler litt nedover Nidelva fra Brøttem, så blir det mer variert.

- Ånøya i Melhus.

+++ Nevner kun de jeg har erfaring med selv.

Overnattingsturer:

- Femundsmarka ble nevnt, men ikke undervurder en kanotur hit. Turen starter med 5 km bæring.. Tror det er mange som får seg en overraskelse når de skal starte padleturen fra Røsanden. Når man førstes kommer seg opp i Røavassdraget, er Femundsmarka en udiskutabel perle. Da må man imidlertid ha litt mer enn en helg.

- Synnarvika - Røros. Dette er en langt enklere tur, og en flott helgetur. har aldri padla helt til Røros selv, har gitt meg i enden av Rambergsjøen. Flotte overnattingsplasser og fine områder. Spesielt Feragselva er flott.

- Grønningen i Snåsa. Her har jeg vært én tur. Mulig man kommer lett over i Langvatnet lengre nord. Da har man jo litt å padle på.

- Kärringsjøen i Sverige. Langt i kjøre, men et spennende område. Kjør til Tännäs, og følg grusveg inn til Kjärringsjøvallen. Masse små vann (lett å se på kartet). Mange korte bæringer siden vannene ikke henger sammen. Husk kart og kompass :-)

Jeg har hatt lyst til å padle fra Feren, ned Forra til den møter Heståa og så padle Heståa opp til Roknesvollen og bære kanoen til p-plassen i bånn av Heståsdalen. Noen som gjort denne turen??

God kanotur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forra anbefales på d sterkeste, ei utrolig fin padle elv.

Sett av ei helg, start ved Feren fredag ettermiddag padle over Feren ca 3t overnatte ved oset, lørdag ned elva til Storkroken eller Sillermoen, søndag opp Heståa, over til Levanger. (litt logistikk problem)

Obs! Feren kan være skummel, blåser opp fort hold dere langs land.

Hvis dere ikke er glad i mygg og knott :wink: så styr unna juli måned :)

Har også padlet Forra opp igjen til Feren, men det er ikke helt problemfritt, en del stryk øverst i elva som gjør at du må dra kano + en del nedfall som ligger uti elva.

Elva er best å padle i med litt vassføring, først på juni er ei kjempetid, da har du enda litt snøsmelting.

Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vi er en gjeng som tenker oss på padletur/fisketur i storelva/Øvre forra / feren første eller andre helga i juli..

Har aldri vært der før og er ganske fersk i å padle i kano så har noen spørsmål til vante kanopadlere og kjentfolk.. :oops:

Har lest litt på forumet om at det tar ca 3t å padle over feren (nerme land).. Så kanskje la oss drive ned til ett sted der elva gjør ett stor bue.. for å slå leir. så padle tilbake 1 eller to dager etterpå..

http://kart.gulesider.no/m/p4xk6

Går det greit å padle tilbake eller er det mye stryk i elva? redningsvest er jo påbudt... men vil helst unngå å kantre..

Eller er det mulig å padle videre nedover til roknesvollen og komme på elva som går rett ved parkeringsplassen der man parkerer for å gå til roknesvollen?

Tror ikke vi orker å dra kanoene fra roknesvollen og til parkeringsplassen.. blir vel ett par kilometer i kratt?

Er denne turen gjennomførbar for færske kanopadlere uten for mye strev? og er det bra fiske i storelva?

Tips mottas med takk :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det greit å padle tilbake eller er det mye stryk i elva? redningsvest er jo påbudt... men vil helst unngå å kantre..

Eller er det mulig å padle videre nedover til roknesvollen og komme på elva som går rett ved parkeringsplassen der man parkerer for å gå til roknesvollen?

Tror ikke vi orker å dra kanoene fra roknesvollen og til parkeringsplassen.. blir vel ett par kilometer i kratt?

Er denne turen gjennomførbar for færske kanopadlere uten for mye strev? og er det bra fiske i storelva?

Tips mottas med takk :)

Har ikke padlet der selv, men har planer om å gjøre det ila. sommeren. _Tror_ det skal gå greit å padle oppover igjen, det er i hvert fall ikke mange stryk som må gåes.

Vær obs på Grytesfossen. Den kommer rett før Heståa renner ut i Storelva/Forra. Du kan dra kanoen fra rett ovenfor Grytesfossen og over til Heståa. Heståa fordrer bra med vannføring for å kunne padles.Deler av den kan padles med forholdsvis lav vannføring. Uansett vannføring må du dra kanoen opp noen stryk her. Alternativet er som du nevner å dra kanoen hele veien over til Roknesvollen og videre til parkeringsplassen innerst i Heståsdalen. Det er ingen kratt du må gjennom. Kun flatt myrterreng.

Fisket i Storelva/Forra har jeg dårlig erfaring med. Aldri fått fisk der, men folk sier det er bedre jo lenger opp i elva du kommer. Det finnes fisk der i hvert fall, så er det opp til deg å få lurt den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke padlet der selv, men har planer om å gjøre det ila. sommeren. _Tror_ det skal gå greit å padle oppover igjen, det er i hvert fall ikke mange stryk som må gåes.

Vær obs på Grytesfossen. Den kommer rett før Heståa renner ut i Storelva/Forra. Du kan dra kanoen fra rett ovenfor Grytesfossen og over til Heståa. Heståa fordrer bra med vannføring for å kunne padles.Deler av den kan padles med forholdsvis lav vannføring. Uansett vannføring må du dra kanoen opp noen stryk her. Alternativet er som du nevner å dra kanoen hele veien over til Roknesvollen og videre til parkeringsplassen innerst i Heståsdalen. Det er ingen kratt du må gjennom. Kun flatt myrterreng.

Fisket i Storelva/Forra har jeg dårlig erfaring med. Aldri fått fisk der, men folk sier det er bedre jo lenger opp i elva du kommer. Det finnes fisk der i hvert fall, så er det opp til deg å få lurt den :)

Kan du lage ett kart slik jeg gjorde på gulesider og merke av de forskjellige farene? og hvor man tar av til roknesvollen? (Er ikke så veldig kjent der).. :)

Det er ikke sikkert vi drar helt ned til roknesvollen da det ser rimelig langt ut (bare feren er vel like lang som trondheimsfjorden på tvers)... og det blir kanskje bare to dagers tur.. og kanskje ryggen knekker etter halveis ettappe :)

Tenkte å slå leir ett stykke nede i elva for å fiske..

Best fiske lengre oppe i elva så mener dem vel fra oset og ett stykke ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du lage ett kart slik jeg gjorde på gulesider og merke av de forskjellige farene? og hvor man tar av til roknesvollen? (Er ikke så veldig kjent der).. :)

Det er ikke sikkert vi drar helt ned til roknesvollen da det ser rimelig langt ut (bare feren er vel like lang som trondheimsfjorden på tvers)... og det blir kanskje bare to dagers tur.. og kanskje ryggen knekker etter halveis ettappe :)

Tenkte å slå leir ett stykke nede i elva for å fiske..

Best fiske lengre oppe i elva så mener dem vel fra oset og ett stykke ned?

jeg vet ikke om andra farer enn grytesfossen. den ligger rett før eller etter, husker ikke, den øya som ligger i elva rett før heståa treffer storelva/forra.

se også her: www.friluftsliv.no/pdf/000018.pdf

legger ved noen bilder jeg selv har tatt. håper de kan være til hjelp.

post-3143-133474699852_thumb.jpg

post-3143-133474699882_thumb.jpg

post-3143-133474699916_thumb.jpg

post-3143-133474699949_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"jeg vet ikke om andra farer enn grytesfossen. den ligger rett før eller etter, husker ikke, den øya som ligger i elva rett før heståa treffer storelva/forra. "

mange fine bilder her :D

I grytefossen kommer vi nok til å kantre alle mann.. så bør nok unngå det stryket med kano..

På det kartet jeg lagde.. har vi padlet forbi grytefossen der jeg har merket av leirplass?

Står ingen ting hva sidelvene heter på gulesider...

http://kart.gulesider.no/m/p4xk6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"jeg vet ikke om andra farer enn grytesfossen. den ligger rett før eller etter, husker ikke, den øya som ligger i elva rett før heståa treffer storelva/forra. "

mange fine bilder her :wink:

I grytefossen kommer vi nok til å kantre alle mann.. så bør nok unngå det stryket med kano..

På det kartet jeg lagde.. har vi padlet forbi grytefossen der jeg har merket av leirplass?

Står ingen ting hva sidelvene heter på gulesider...

http://kart.gulesider.no/m/p4xk6

hvis du velger "kart" og ikke "flyfoto" så står det hva sideelvene heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har dere noe å synge på nedover Forra også:

http://www.rotmomusikken.com/old/hv_forra.htm

mens vi er inne på det; gammel-thomas levde også et innholdsrikt liv inne på forra-myren.

http://www.vigdenes.com/gmltomas.html

tekst: http://www.tihlde.org/~terjeh/Hans.Rotmo/vommol/vommoln/Thomas.html

fantastisk musikk, om enn for spesielt interesserte eller for trøndere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å padle tilbake fra sillermoen til feren mon tro? Må man regne med minst dobbelt så lang tid å padle tilbake pga strømmen? Noen som vet hvor lang tid man bruker sånn ca til sillermoen fra feren.. eller fra parkeringsplassen på andre siden av feren?

Mente jeg så ett sted at man brukte ca 2,5 timer over feren? i kanonfart... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Hvordan er det å padle tilbake fra sillermoen til feren mon tro? Må man regne med minst dobbelt så lang tid å padle tilbake pga strømmen? Noen som vet hvor lang tid man bruker sånn ca til sillermoen fra feren.. eller fra parkeringsplassen på andre siden av feren?

Mente jeg så ett sted at man brukte ca 2,5 timer over feren? i kanonfart... ;)

Litt sent svar, men jeg har rimelig fersk info til deg. Vi brukte 3 timer fra parkeringen ved feren til vi var helt nede ved utoset, da var det sterk motvind, og 2 i den ene kanoen hadde lite padleerfaring. Fra utoset til sillermoen er det ca samme avstand, vi tok det veldig rolig og stoppet og fisket oss nedover, og brukte omtrent 4 timer, men det burde gå greit på halve tiden, kanskje kortere. Men husk at fisket kan være bra så langt oppe, så det kan være vel verdt å ta seg tid.

Det burde gå greit å padle opp tilbake igjen, i stor grad er elven stilleflytende langs denne strekningen, men på høy vannføring er strømmen strid langs noen partier, og det er mye busker og trær langs kantene hele veien som utelukker lining. I starten av elva er det noen småstryk som nok må gås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt sent svar, men jeg har rimelig fersk info til deg. Vi brukte 3 timer fra parkeringen ved feren til vi var helt nede ved utoset, da var det sterk motvind, og 2 i den ene kanoen hadde lite padleerfaring. Fra utoset til sillermoen er det ca samme avstand, vi tok det veldig rolig og stoppet og fisket oss nedover, og brukte omtrent 4 timer, men det burde gå greit på halve tiden, kanskje kortere. Men husk at fisket kan være bra så langt oppe, så det kan være vel verdt å ta seg tid.

Det burde gå greit å padle opp tilbake igjen, i stor grad er elven stilleflytende langs denne strekningen, men på høy vannføring er strømmen strid langs noen partier, og det er mye busker og trær langs kantene hele veien som utelukker lining. I starten av elva er det noen småstryk som nok må gås.

Var der første helga i juli og traff på noen kanopadlere også.. deg kanskje?

Brukte ca 3t til oset vi også men tok ikke sjansen på å padle ned da vi hadde kommet til å sliti oss ihjel med å padle tilbake tror jeg med så mye vannføring som det var der :) , så vi slo leir ved oset og var der ett par dager og fisket nedover elven ett stykke.

Fikk noen pene ørretter på over halvkiloen etter å ha gått nedover elva ett par timer som vi grilla og røyka på kveldene sammens med ett par million mygg og knott.. myggnetting over hodet er ett must!

Neste år tenker jeg vi tar samme turen men da skal vi nok prøve å få ordnet transport som kan hente oss ved heståsbekken ved parkeringsplassen. Det blir for slitsomt å bære kanoene opp disse strykene med all bagasje..

Alt i alt en utrolig fin tur men litt dumt at det var så mye vann kanskje... så kunne vi sikkert ha dratt litt lengre nedover elva med kanoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje dere vi padlet forbi i all hast ved utoset ja! Så bra at dere fikk fisk etter hvert!

De strykene som dere så helt i starten varer bare to-tre hundre meter, og det går stille og greit etter det en _god_ strekning nedover. Opp heståa er et godt alternativ, men for å gjøre det mest mulig problemfritt bør dere ta den turen mens snøsmeltingen ennå pågår. Da slipper dere også myggen.

Faren til en kamerat som gjorde samme turen for 20-30 år siden sa det veldig godt: "vi hadde en kjempefin tur helt til vi kom til heståa, da innså vi at vi hadde glemt å pakke med oss det viktigste: -vann! -for der var det tørt!"

Når vi dro/padlet opp heståa gjorde vi omtrent akkurat det: 50% padling og 50% lining i elva, med skifte hver 30. meter. Høye støvler fungerer, sikkert vadere også, men vannet var såpass varmt at sandaler og korte bukser var det beste. Til slutt er det omtrent 1 km å dra over myr til parkeringsplassen. Vi dro kanoene over myra fra forra til heståa for å slippe grytesfossen, men det kan godt hende fossen går å padle, evt at det er nok å line kanoene siste strekket. På lav vannføring brukte vi ca 1,5 time fra vi startet å dra til vi var ved roknesvollen for kaffe og vaffelrast, og ca det samme det siste strekket opp heståa og over myra til parkeringsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

padlet feren og forra i helga. brukte 2 timer og 20 min over feren i motvind, inkl. liten matpause. lå ved oset første kveld. padla til der hvor glunka kommer ut på dag to, og brukte dagen der til fisking. ble noen fine steikefisk, men storruggene uteble. selv om vi så flere på vei nedover elva. dag tre padla vi videre nedover forra og tok opp svartbekken. svært lite vann i forra nå, men svartbekken er fin å padle uansett vannføring. fulgte den helt opp, og dro kanoene over myra i drøyt 20 min til reinsjøen. padla over reinsjøen og dro kanoene en drøy halvtime inn til parkeringa i heståsdalen. ved lite vannføring tror jeg dette er et bedre alternativ enn å padle/line opp heståa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.