Gå til innhold
  • Bli medlem

Rutenregisteret - et bokpubliseringsprosjekt


Anbefalte innlegg

Denne vinteren har foreldrene mine og jeg arbeidet med et prosjekt som i alle fall ikke jeg vet har vært gjort før. Det har seg nemlig slik at faren min har siden 1979 ordnet med en bok på toppen av Ruten (1039 moh.), det høyeste fjellet i hjemkommunen vår, Hemne. I denne boka har de aller fleste som har vært på fjellet de siste 29 årene skrevet navnet sitt. Etter hvert som nye bøker har blitt plassert på toppen, har de gamle blitt tatt med hjem og lagt i et skap for å støve ned.

Men for et års tid siden fikk vi en ide om å få gjort noe med disse bøkene. Planen var å få alle oppføringene overført til data, og som sagt som gjort. I en periode på tre måneder i vinter har moren min arbeidet med å tyde over 16 000 navn på utviskede, oppbløtte sider hvor slitne turvandrere har rablet ned navnet sitt etter å ha nådd kommunens høyeste punkt.

Men å få bøkene digitalisert var ikke alt vi ville. Vi ville få de på nett. Slik kan alle som har vært på fjellet se hvor mange ganger og når de har vært der. Det er dette vi har arbeidet med de siste ukene, og i går ble www.rutenregisteret.com født. I skrivende stund har ikke selve registeret blitt lagt ut ennå. Vi har alliert oss med en bekjent fra et lokalt firma for programvareutvikling (WIS), som lager selve registeret, siden jeg ikke har kunnskap for å gjøre dette selv. Planen er å bruke søkefunksjonen fra Google AdSense på siden.

Nøyaktig når registeret kommer på nett vet vi ikke ennå, men at det blir i løpet av sommeren vil jeg holde for sikkert. Planen er å fortsette å hente ned bøker, digitalisere og publisere dem.

Hva sier så FF-folket til prosjektet? Jeg tar imot både ris og ros. Om noen kjenner til lignende prosjekt må dere bare skrike ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott tiltak det her. Har mang en gang lurt på hva som skjer med notatbøker i variende grad av utvisking og oppløsning etter at de er utskrevet.

Eneste betenkelighet er vel at man risikerer at en driftig arbeidsgiver eller klasseforstander tar seg tid til å gå gjennom listene og finner ut at arbeideren eller skoleeleven som var "syk" heime i stedet tok en tur på Ruten :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt tiltak. Som andersno har jeg også alltid lurt på hvor det blir av de gamle bøkene som jeg har rablet navnet mitt i siden jeg var liten gutt.

Det må snart komme noen sånne fra "mine topper" også, slik at jeg kan sitte og mimre litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
jeg har rablet navnet mitt i siden jeg var .... .

--- for det er ikke lite :wink:

Stort sett opplever jeg disse toppbøkene som tørre og fine, f.eks. Oppdalskassen på Svarthetta (ny tørr og fin) men spesielt den lokal lagete av snekker på Trollhetta:

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=102&g2_itemId=6456&g2_imageViewsIndex=1

Har aldri opplevd kassen på Ruten som "våt", nå sist i mai var den tørr og fin. Skal en snakke om "problem" med denne kassen på 1039,40 moh -- så er den vondt å nå tak i sommers tid uten snøen å stå på. Men å plassere den "lettere" vil vel innebære å sette den på NV sida (vendt mot bua), det vet vi jo hva betyr nå været går i vranglås....

Det skal bli artig å få se dette prosjektet ordntli igang, jeg har jo eksakt info om mine turer oppi her, mine kråketær er ikke alltid lett å skjønne...

PS

Driver og fikler med et Rutenpanorama til Trollheimen, se bildet som er en liten flik av dette, hvis du laminerer bildet, så skal jeg gjerne bære det opp og lime det inn i toppboka (eller lignende).

post-511-133474554039_thumb.jpg

post-511-133474554047_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser et aldri så lite personvernproblem hvis dere har tenkt å legge ut et navneregister på internett. De opplysningene dere skal publisere er samlet inn uten at de som skrev navnet (og dato?) sitt i boken ble informert om hva opplysningene skulle brukes til eller kunne forutse hva de kunnne brukes til.

Det er lett å se på disse opplysningene som ufarlige, men v.h.a. bl.a. Google, skatteregister, facebook, 1881.no osv. begynner det å bli skremmende lett finne frem til informasjon som f.eks. myndighetene ikke har lov til å lagre. Selv om informasjonen er avgitt frivillig og dere ikke sorterer under melde - eller Konsesjonsplikten til Datatilsynet burde dere ikke bidra til utvidelsen av "lillebror ser deg samfunnet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet om informasjonen allereie er "offentleg" (gjennom ei bok på toppen av eit fjell) eller ikkje er her underordna. Det er mangfaldiggjeringa av personinformasjon som er problemet, ved at det blir søkbart gjennom internett.

Eg veit for eksempel at Datatilsynet har nedlagd forbod mot å gjere den kommunale folketeljinga i Bergen 1912 søkbar på internett (før i 2012), sjølv om denne er allmenn tilgjengeleg og kven som helst kan slå opp i den på statsarkivet.

No er det vel ikkje så mykje sensitiv informasjon som er notert i ei slik toppbok, men eg trur nok kanskje at Datatilsynet hadde hatt reservasjonar om dei blei spurde. Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven) har ein paragraf om behandling av personopplysningar, og digitalisering av personopplysningar er behandling av dei opphavlege opplysningane. Skal lovas bokstav følgjast må altså alle som har skrive seg inn i boka kontaktast og gi si godkjenning til prosjektet... :wink: :

§ 8. Vilkår for å behandle personopplysninger

Personopplysninger (jf. § 2 nr. 1) kan bare behandles dersom den registrerte har samtykket, eller det er fastsatt i lov at det er adgang til slik behandling, eller behandlingen er nødvendig for

a) å oppfylle en avtale med den registerte, eller for å utføre gjøremål etter den registrertes ønske før en slik avtale inngås,

:D at den behandlingsansvarlige skal kunne oppfylle en rettslig forpliktelse,

c) å vareta den registrertes vitale interesser,

d) å utføre en oppgave av allmenn interesse,

e) å utøve offentlig myndighet, eller

f) at den behandlingsansvarlige eller tredjepersoner som opplysningene utleveres til kan vareta en berettiget interesse, og hensynet til den registrertes personvern ikke overstiger denne interessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personvern er nok den største problemstillingen for dette prosjektet. Jeg er, i likhet med jarmol, heller ingen jurist, så jeg skal ikke uttale meg om hva jeg har lov til og ikke. Jeg har hele tiden planlagt å opplyse så godt som mulig på siden at de som ikke ønsker å ha navnet sitt på nett, vil få det fjernet om de ber om det. I framtida vil det også bli opplyst om dette i selve toppboka.

Slik jeg ser det er det ikke opplysningene om navn og dato som gjør noe, siden navneopplysninger finnes på internett fra før, og hvilken dato de har vært på toppen av Ruten er nok noe de færreste tenker på som personopplysninger. Derimot er det kommentarene som jeg tror er det største problemet, hvor folk har skrevet om alder, hjemsted, hvorfor de var på toppen etc. Hvilke av disse opplysningene som kan bli lagt på nett vet jeg ikke, men jeg har nå fjernet de opplysningene som omhandler fødselsdatoer og adresser. Slik jeg ser det vil registeret uten kommentarene (altså kun navn og dato på toppen) slippe unna personvern-problemet. Men igjen: dette vet jeg ikke sikkert.

Før jeg fortsetter med prosjektet kommer jeg nå til å kontakte datatilsynet for å høre deres synspunkt på porsjektet, og ellers skaffe meg mer opplysninger rundt emnet.

Uansett: takk for tilbakemeldinger, folkens!

Og til slutt: tusen takk for panoramaet, Fjellfinn! En super ide! Jeg skal prøve å printe og laminere det i A4-størrelse, og så feste det på en eller annen måte til varden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Takk for tilbakemeldinger, folkens!

Og til slutt: tusen takk for panoramaet, Fjellfinn! En super ide! Jeg skal prøve å printe og laminere det i A4-størrelse, og så feste det på en eller annen måte til varden.

Takk, takk :wink:

Har nå navnsatt dette fra Ramshøpiken borttil Tårnfjellet.

Ser du Dalatårnet fra Ruten Lars Tore??

Fotoene mine er litt disige, men jeg en ser en mørk "stubbe" rett bak østryggen av Pekhøtta -- Innerdalstårnet?

Ut fra kartet går tårnet klar av Rognnebba og Grinaren -- det burde sees....

Jeg legger ut stadig nye versjoner av panoramaet her:

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=102&g2_itemId=11751&g2_imageViewsIndex=1

I håp om at "noen" kan gi meg korreks/ suppleringer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, Fjellfinn. Jeg har aldri hørt om at Innerdalstårnet kan sees fra toppen, men etter litt kartstudering virker jo teorien din veldig troverdig. Hvis det kan være til noen hjelp legger jeg ved et bilde fra toppen mot Trollheimen fra en junikveld i fjor.

post-2674-133474554056_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Godt spørsmål, Fjellfinn. Jeg har aldri hørt om at Innerdalstårnet kan sees fra toppen

.

Da har vi noe å gjøre med det :wink:

Vedlagt et utsnitt av bildet ditt, jeg har merket den sansynlige posisjonen av Dalatårnet med stor rød pil.

På bildet ser du også Fruhøtta, Rognnebba, Såtbakkollen, Pekhøtta, Trolla, Blånebba og Trollhøtta,

ekstra tydelig etter at jeg har herjet litt med det...

post-511-133474554068_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tiltak Lars Tore.

Min umiddelbare tanke når du nevnte dette med personvern første gang var at nei, dette har lite med personvern å gjøre. Her har folk høyst frivillig, til og med etter å ha gått i timevis, skrevet sitt navn i en bok sammen med alle andre topp-vandrere. Det er ingen plikt å skrive navnet sitt i boka, de som evt. tenker i retning personvern, kan avstå. Boka ligger der, i høyeste grad i "det offentlige rom". Og enhver vet at navnene i boka blir lest av andre. Det er faktisk det som er litt av hensikten!

For moro skyld spurte jeg, helt uavhenig av hverandre, to jurister på jobben. Begge har lang erfaring, hovedsaklig med strafferett som sitt spesiale. Begge svarte at nei, å publisere fornavn, etternavn, dato og evt poststed, er fullstendig uproblematisk i forhold til temaet personvern. Eventuelle personer som vil skjule sitt forehavende på toppen av Ruten vil behendig måtte avstå fra å skrive seg inn i boka. I alle tilfelle er "digitaliserings-prosjektet", systematisert på en hjemmeside, milevis unna å være straffbart i forhold til personvernlovgivningen.

Sett i relasjon til telefonkatalog, skattelister og annet, hvor adskillig flere detaljerte personopplysninger ligger "ute", er prosjektet ditt ubetenkelig. Men like fullt kan det være lurt å begrense offenliggjøring på nettsiden til bare å gjelde navn, dato og evt. bosted, og ikke gate/veiadresse og nummer. Likeledes eventuelle kommentarer om bursdagsfeiring, osv.

Det eneste betenkelige kunne være hvis noen har sagt til kona at vi gutta skal på fisketur til Valdres, og så oppdager hun i ettertid at mannen akkurat den helga har vært på Ruten sammen med Kari.....

God tur på Ruten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Dette var jo litt artig. Ser du har fått med mitt besøk óg, var der oppe en høstdag i 2006. :D

Vet du hvor navnet Ruten stammer fra? Jeg kjenner til 4 topper i Norge, på vidt forskjellige steder, som bærer dette navnet. Antageligvis er det enda flere. De jeg vet om er:

Ruten i Hemne

Ruten, en noe lavere nabotopp til Fongen ved Tydalen

Ruten i Indre Troms (noen mil unna Setermoen)

Ruten mellom Gudbrandsdalen og Espedalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Ja, jeg er klar over at det er mange topper som bærer det navnet.

Jeg har ikke anelse om hvor navnet stammer fra; det må være gammelt.

Ruten betyr sau, dvs hannsau -- vær :)

Passer godt synes nå jeg...

Folke på Kårøyen kaller den fjellet som står OPPÅ Kårfjellet -- også meget betegnende!

Ser elllers at Anne (Sørli) drar til med en solid førsteplass med sine 105, jeg kryper såvidt inn blant mest aktive med fattige 11, men så begynte jeg først 20 år senere.

(sikker på at 1984 er riktig?). Vet du om det fint å GÅ på Ruten no, er snøen hard og fin, men ikke is som det var oppi Resfjellet?

Fikk du smell på panoramaet -- det er jo det jeg har blant mine "utsikter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig, etter tautrekking med Datatilsynet og litt fram og tilbake rundt publiseringen av registeret, er det på nett: www.rutenregisteret.com

Hei Lars Tore!

Dette er jo en kjempejobb! Synes det var veldig fint at Datatilsynet ikke fant dette problematisk. Jeg skulle ønske at du/dere gjorde databasen (verktøyet) tilgjengelig for allmennheten, slik at flere (fx lokale turgrupper, friluftsråd osv) kunne lage tilsvarende for sine topper (bare ved å bytte ut tekst/bilder). Det er kanskje for mye å be om, men tror dette kunne vært et positivt bidrag til folkehelsen! Vet at mange flyr opp og ned over 100 ganger til Ulriken pr. år. Da jeg bodde i Bø var også mange oppom Gygrestolen og Øysteinnatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var stilig, litt av en jobb over så mange år! Ikke for å være pirkete, det er en nyanse mellom besteget og skrevet seg inn. Jfr teksten på framsida. Jeg skriver meg nok inn under halvparten av de gangene jeg er på steder med toppbøker. Toppnotering er kanskje et bedre ord :) Eller noe annet. Eller bare bruke besteget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert veldig artig for de aller fleste som har vært på toppen, men etter dette kommer jeg ikke til på skrive meg inn i flere toppbøker. Jeg føler ikke at jeg har noe å skjule, men ser litt for mange betenkeligheter ved slike online-toppbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fortelle om dem?

Betenkeligheter? Hvor skal jeg begynne .. :)

Et teoretisk eksempel er i forhold til likningsmyndighetene. Dersom man har fast bopel eller pendleradresse like ved fjellet og det oppstår tvist med likningsmyndighetene om man oppfyller vilkårene for fradrag for reise, kost og losji, vil likningsfunksjonæren ved et googlesøk kunne finne opplysninger om når du var på fjelltur i området. Likningskontoret vil da kunne skape tilstrekklig tvil om man oppfyller vilkårene og man vil måtte fremskaffe atskillig mer dokumentasjon for det motsatte. Uansett har man ett problem mer enn dersom toppboken ikke er online.

Et annet eksempel er når man treffer ny potensiell livsledsager. Det naturlige i dag (og dette gjør ALLE) er å foreta et googlesøk på vedkommende. Det som da fremkommer er hvem man var på fjelltur med og hvilke kommentarer man skrev i toppboken. Det er nemlig ikke sikkert man vil utbrodere alle man har vært borti, på hvilke tidspunkter og hvilken relasjon man hadde til vedkommende. Her kan det uansett oppstå mange misforståelser og særlig dersom man er litt uheldig med kommentaren i toppboken. :)

Et tredje eksempel er dersom man kommer borti folk som ikke er mentalt stabile. Har man et yrke som er litt utsatt (eks. psykiatrien) vil man gjerne beskytte ens privatliv og også forhindre slike personer i å finne ut hvem som er i ens omgangskrets. Disse risikerer igjen å oppsøkt eller utsatt for telefonoppringninger. Et annet eksempel er damer med litt voldelig eks'er som har blitt ilagt besøksforbud, eller at man har fått hemmelig adresse. Ved et googlesøk kan eks'n finne ut hvem hun er på fjelltur med, deretter hvor disse bor og dermed hennes nye adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Betenkeligheter? Hvor skal jeg begynne .. :)

Det naturlige i dag (og dette gjør ALLE) er å foreta et googlesøk på vedkommende.

Typisk søring :)

Men jeg kan jo forstå dine betenkligheter på et vis,

du sier "ALLE googler"

-- her på bygde gjelder dette kun fjortisser, av den eldre garde (30+) er det _tynt_ mellom PC ene og datakunnskapen er fraværende for oss over 50...

(for å si det sånn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt på at noen kunne finne på å legge ut sånne lister på internett.

Det er sikkert gøy for det fåtallet som kommer seg inn og finner seg selv, men lite gøy for alle de som bare ligger der uten å vite om det. Noe i allefall jeg hadde mislikt sterkt.

Må nok si som Erik at jeg kommer til å tenke meg nøye om før jeg skriver meg inn i en slik bok igjen.

Jeg skjønner at dette er et artig prosjekt for deg. Men å legge slikt ut på internett ville jeg vært forsiktig med, og at Datatilsynet godkjente det synes jeg er rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.