Gå til innhold
  • Bli medlem

Foerste telt, svaert variert bruk


ossen

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har behov for et telt som kan takle varierte klimaer, inkludert skog, mark og fjell i Skandinavia, oerkenomraader og tropiske omraader. I august blir det Ladakh i Himalaya. Til naa har jeg torturert meg selv i billigtelt i de nevnte klimaer, og vil derfor gaa til innkjoep av noe som er en anelse bedre. I og med at jeg er student er det mest oekonomisk forsvarlig aa bestille et telt fra USA, har spesielt interessert meg for

Big Agnes Emerald Mountain SL2

Big Agnes Copper Spur UL2

Eureka Alpenlite XT

Marmot Alpinist 2P

Vekt er viktig, i og med at teltet baeres i opp til to maaneder, derfor er jeg svaert usikker paa Eureka, og lurer paa om det er overkill i forhold til mitt bruk, som til tider kan inkludere store hoeyder (opp til 5400 moh), men aldri om vinteren. Teltet skal ha plass til meg og kjaereste, eller turkamerat.

Innspill oenskes varmt velkommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et Copper Spur UL3, har nylig fått det så har ikke hatt anledning til å ta det på noen særlig tur enda. Førsteinntrykket er iallfall at det er lett, har god plass og virker også rimelig solid i forhold til vekta. Har sett at det får mye skryt på amerikanske forum - sånn bortsett fra prisen, det er veldig dyrt iforhold til andre amerikanske telt visstnok. Det vant vel og en pris hos backpacker magazine.. http://www.backpacker.com/april_2008_feature_gear_reviews_editors_choice_awards_2008/gear/12361?page=3

Forskjellen mellom dette og Emerald Mountain er at Copper Spur er en del lettere (og dyrere), mens Emerald er mye mer utvidbart, du kan f.eks kjøpe ekstra vestibyler.

De andre teltene kjenner jeg ikke til.

Kjøpte mitt på ebay, totalt havnet det på rundt 2000 kr da jeg slapp ganske billig unna tollen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan bli en utfordring å finne telt som skal passe både tropisk klima og kaldt vær. Selv har jeg Marmot Alpinist og er fornøyd med det. Har dog ikke testet dette på varme dager, ettersom jeg tror at det da vil bli for varmt. Det er en endukskonstruksjon med et lite fortelt. Luftingen er tilstrekkelig til normal temperatur, men når sola steker i varmt klima vil jeg tro at det blir badstue i teltet. Plassen er for øvrig ok for 2 som har en noe nært forhold. Ellers er teltet solid og virker å være av god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over Sierra Designs sitt alpha 3 convertible http://sierradesigns.com/tents.display.php?id=656

DEtte synes jeg virker som et bra allround telt i og med at man kan fjere forsterkere på stengene og stoff fra innerteltet for å gjøre det lettere og øke ventlilasjonen. Det eneste jeg er skeptisk til er om forteltet er stort nok til å fyre priums i. Det tviler jeg egentlig litt på og dermed blir det et kjipt telt å ligge værfast i. Jeg har ellers funnet mange positive brukererfaring av/om teltet.

Hislen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flotte forslag og erfaringer!

Sierra Designs telt virker spennende, men ser noen klager på glidelåsen:

http://www.buzzillions.com/dz_775730_sierra_designs_alpha_3_tent_07_closeout_reviews

http://www.outdoorreview.com/cat/outdoor-equipment/backpacking-camping-hiking/tents/sierra-designs/PRD_78381_2955crx.aspx

Spørsmålet mitt er om lettvektsteltene til Big Agnes duger i kulde og noe vind og vær, med en liten sjanse for snø. Teltet skal ikke brukes om vinteren i det hele tatt, men må kunne tåle litt når i store høyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.