Gå til innhold
  • Bli medlem

"Fotturer i Jotunheimen" - ny bok


essem

Anbefalte innlegg

Iriss Forlag har laget fantastisk gode bøker, kanskje er "skiturboka" for Ørsta og Volda (Sunnmørsalpane-vest) ei av dei beste guidebøkene som noen gang er laget. Nå kommer de med ei bok om Jotunheimen. Boka inneholder bl.a 67 flyfoto og er i A5 format, dvs den passer i sekken.

:D"Fotturer i Jotunheimen" på Iriss Forlag sine sider

Har boka samme høye informative kvalitet som de andre de har laget, så er dette noe å se fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg mottatt boka, og min anmeldelse er som følger:

Først det positve:

Dette er en "må ha bok" for de som liker Jotunheimen. Det er først og fremst de informative og fantastisk flotte flyfotoene som gjør boka til det den er blitt. Slike foto er det desverre alt for lite av i de andre Jotunheimguidene som finnes. Flyfoto muligjør spennende bilder fra uvante synsvinkeler vi ellers ikke kan få fra toppene, dermed vil heller ikke flyfotoene røpe for mye av utsikten fra en enkelt tind.

Boka er ganske omfattenede og en ser at det ligger mye arbeid bak. Boka tar også for seg mer enn turer til 2k toppene og vil nok appelere mer for de som ønsker å bli kjent med Jotunheimen uten å ha noe mål om å bestige alle toppene. Utkantfjellene av Jotunheimen er også beskrevet, slik som området ved Bitihorn og Synshorn. Dalturer og breturer er også godt beskrevet.

Så det negative:

For de av oss som først og fremst liker å gå på tindene og er godt kjent med Jotunheimen fra før, så tilfører ikke boka noe nytt som vi ikke kan lese i andre bøker. Det er en del navnsatte panoramabilder i boka som noen kan ha glede og lærdom av, men det finnes feil i navnsettingene, selv om de ikke er mange. Når det kommer til uttale av navn så bryter boka med det meste. Her er det bymålet som gjelder (til glede for noen sikkert:) og forfatternene er svært glad i a endinger på fjellnavna, slik som Surtningssua, Svellnosa osv. Den myke permen er noe jeg ikke er så glad i, den risikerer å bli ei fille hvis den skal brukes som håndbok i en sekk. De flotte flyfotoene fortjener at boka burde ha vært større.

Min konklusjon blir at dette er en såpass flott bok at man bør kjøpe den. Det ser flott ut med flyfoto med opptegnede ruter, og dette vil sikkert flere ha nytte av. Det er nok de som er ferske i Jotunheimen som vil ha mest glede av boka, bare synd at de vil lære at det heter Surtningssua og ikke Surtningssue osv. De som er mer kjent i Jotunheimen vil ha glede av å kikke på bildene fremfor å lese igjennom alt som vi fra før av sikkert har lest i Thommesen og Helgesen, samt andre bøker om Jotunheimen. Jeg mener dette er en god firer, først og fremst på grunn av flyfotoene. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å kjøpe den selv når jeg får tid til å stikke innom en bokhandel. Angående navn, det står sikkert et eller annet i boka om hvorfor de har valgt å gjøre som de har gjort. Bruken av flyfoto har de hatt suksess med tidligere, blir utrolig informativt og gjør mye tekst overflødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Skal kjøpe en bok på Jotunheimen og har ingen fra før. Tenkte egentlig på den med topper over 2000meter(Helgesen), men den er jo utsolgt fram til neste år. Er dette boken som gjelder som førstegangskjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående navn, det står sikkert et eller annet i boka om hvorfor de har valgt å gjøre som de har gjort.

Det er korrekt. Dei skriv:

"Stedsnavn har ulik skrivemåte på ulike kart og i forskjellige fjellbøker. Nyere turkart over Jotunheimen har i stor grad tatt hensyn til lokal dialektuttale. Vi har valgt å benytte endinger på stedsnavn som i større grad samsvarer med nasjonale skriftnormer.

Vi bruker bunden form på terrengnavn med unntak av -hø. Det er flere enn utlendinger som har vansker med endingen -høe. Fjellnavn som har hevd på ubunden form, som Storebjørn og Falketind, skriver vi slik" (side 37)

Eg kjøpte boka i går, og fyrsteinntrykket er veldig bra. Dei har lagt seg på same mal som boka "Fotturar på Sunnmøre", som vel kom i 1999? Den vart ein stor suksess, boka har kome i tre opplag, og har selt rundt 20 000. Eg er òg imponert over dei flotte flyfotoa, men kunne tenkt meg litt færre namn på nokre av dei.

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.