Gå til innhold
  • Bli medlem

Spiterstulen, hvilke erfaringer?


500fjell

Anbefalte innlegg

Har lest litt gjennom tidligere innlegg og fått med meg at Spiterstulens rykte ikke har skåret høyest vil jeg si! Tydeligvis har flere blitt skremt vekk fra å bo på denne private hytta, drevet av Sulheimfamilien. Personlig har jeg minnene mine derfra som leirskoleelev. Disse dagene hadde vi gledet oss til lenge, alle håpet at vi også skulle få oss en tur på Norges tak og skuffelsen var stor når det bare ble Eventyrisen. Vi stiftet kjentskap med vertskapet der. Husker godt Bente, kokken og Lille-Per. Dagene ble preget av ulike aktiviteter, snøhulegraving, teori om skredfare, brevandring, sang om Jo Gjende og annen trall, ja vi hadde det skikkelig morsomt, minner for livet! Vertskapet vil jeg si objektivt sett var skikkelige folk, litt konservative. Oppførte vi oss ikke ved måltidene, (som å ha albuene på bordet, ikke spise opp maten, bråke) da slukket de et stearinlys av tre mulige. Ble alle tre slukket ble det ingen kiosk vi kunne kjøpe kjeks og godis i. Ryddet vi ikke rommet, da ble det omrydding etter frokost, vi fikk karakterer som var litt voksent og moro. Vi klarte faktisk 6+ når vi gikk inn for det.

En annen ting jeg og noen andre syntes var kjedelig, men forståelig var gangfarten under turene. Vi skulle gå "fjellgang", sakte skisteg for å ikke bli slitne :lol: Og da det kriblet litt for mye i bena på noen av oss gutta, fikk vi streng beskjed av Lille-Per; i slik hastighet dere går i ville ikke en ekte fjellkar gå i, senker dere ikke farten har dere ingenting i Jotunheimen eller leirskolen å gjøre. Må si jeg ble litt overrasket...

Men alt i alt, ser jeg på Spiterstulen som et hyggelig sted, med gode minner! Jeg kommer selvsagt tilbake :D

Har samlet noen sitater fra tidligere innlegg, og jeg ønsker å kjøre en debatt om Spiterstulen, dele erfaringer og opplevelser. Vær ærlig, og drøft på saklig forumvis :D

heh, ja. Folka på Spiterstulen har virkelig ikke forstått hva begrepet SERVICE innebærer. Der er det kjefting og krav om penger for både det ene og andre. Ikke våg å sette foten innenfor uten å være klar til å ydmykt be om tillatelse til å betale overpriser for helt vanlig mat og ræva fasiliteter og teltplasser.

telerforholdene på Spiterstulen er helt forferdelige. Telt ikke der, men gå litt lenger inn i dalen, hvor en kan finne mange fine steder.

for vertskapet på Leirvassbu er hyggelige, i motsetning til drittsekkene på Spiterstulen,

og ræva fasiliteter og teltplasser.

Pesonlig ville det vært hyggelig om noen fra Vole- eller Sulheimfamilien overtok Leirvassbu. Har kun gode erfaringer. Hva har dere i mot disse folkene?

Svar: Er du tilfeldigvis fra Vole- Sulheim- eller Elveseterslekt? Du virker så hissig!

Spiterstulens vertskap er så formelle!

Er selv interessert i å ta den turen til neste år, men da får jeg ligge på Spiterstulen. :cry:

Var innom to netter på Spiterstulen nå i august. Tror det blir lenge til neste gang. Fulle ungdommer fra Blærum som ravet rundt i gangene på nettene og opptelling av antall skiver til nistepakke. Middagsmaten var heller dyr og dårlig. Nei takk. Foretrekker ubetjente hytter. De mest praktiske hyttene har jeg funnet i indre Troms. Plassert slik i terrenget at en ikke trenger å grave seg inn. Små, med en god vedovn som varmer stua fort opp fra -20 til +20. Da får det heller være at de mangler proviant.

Hei alle sammen, jeg tenkte meg en tur opp til Galdhøpiggen og Glittertind første uka i juli og lurer derfor på om det er noen som kan anbefale noen gode teltplasser i nærheten av Spiterstulen( ca. 1-1,5km i fra selve hytta).

Svar: En generell sak er vel å ligge litt vekk fra hytta. Og da mener jeg mer en vanlig. Har hatt erfaring med at dem er litt hissig på teltere utafor "området sitt".

Vertskapet på Spiterstulen har sin egen formening om hvor grensen går for hvor langt unna Spiterstulen de kan kreve avgift. Det greieste er å sjekke dette på vei ut. Dessuten kan en GPS sikkert brukes til å dobbeltsjekke at man er langt nok unna.

Og mange kjenner jo policyen til Spiterstulen hvor det kreves inn avgift av folk som overnatter i telt i utmark.

Ønsker alle en god sommer, både ved og utenom Spiters!!! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare vært på spiterstulen en gang tidligere. Altså da jeg var rundt 10 år. Syntes hytten var fantastisk ved første øyekast husker jeg. Hadde også et trivelig opphold der. Kan ikke uttale meg noe spessielt pga. jeg var så ung på den tiden og hadde kun kontakt med mamma og pappa :lol:

Skal på spiterstulen om noen uker, (Altså tur i J.Heimen.) og vurderer etter disse sitatene å campe lengre inn i dalen! Gidder uansett ikke betale noe for teltplass ved en stor hytte, når man finner finere plasser lengre inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også erfaring med litt sur betjening. Lurer på hvor mange ganger jeg har stått i resepsjonen og blitt oversett av hun kvinnelige innehaveren der, og med 186 på strømpelesten burde jeg rekke over resepsjonskanten...hvilke topper skal du ta der 500fjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer skal jeg ikke til Spiterstulen, får se når den tid kommer hvilke topper det blir, men frister å ta tinder som Tverråtindene, Hellstugutraversen og Leirhøe+Veobreahesten. En ting er sikkert, jeg skal ikke prøve å sykle opp på Piggen :D

Jeg skjønner at hu dama (Bente) kan virke litt sur, jeg fikk også et litt slikt inntrykk av at hun nesten virket som ei gammal kvinne på 85 som klager over at kaffen var for sterk. Ja, man må nesten ha litt ryggrad av å være der visstnok, kanskje de stresser for mye?? Og så må de må få ut aggresjonen på besøkende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden opplevde jeg også noe amper stemning i resepsjonen. I år har jeg ligget telt ved Spiterstulen sju netter (seks i påsken og en forrige helg.) Det virker for meg som betjeningen har fått med seg kritikken og tatt den til seg, for jeg det har vært god tone hver gang jeg har vært innom.

Har spist middag inne bare en gang og det var middelmådig. Kunne også ønsket at dassen / dusjen ned ved brua ble vasket litt oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Spiterstulen har et forbedringspotensiale på noen områder, så tror jeg ikke det er lett å konkurrere med DNT-hyttene eller andre større aktører rundt Jotunheimen.

Service koster, enten dette er i form av økte lønninger eller investeringer.

Mens DNT-hyttene drar nytte av et stort markedsføringsapparat og (antageligvis) ingen langsiktig gjeld fordi alt er betalt av givere og ved dugnad, så må små familiedrevne steder som Spiterstulen betale for markedsføringen alene og også dekke investeringene over drift (altså ved lånopptak som må nedbetales med fremtidig overskudd).

Ifølge regnskapet for 2006 som ligger ute på nettet hadde Spiterstulen en resultat før skatt tilsvarende ca. 10 % av gjelden. Ettersom stedet stenger lenge før 31/12 antar jeg at det meste av gjelden er langsiktig. Uten å gå for mye inn i hva tallene betyr så var ikke Spiterstulen noe gullgruve i 2006. Det er ikke rom verken for betydelige nyinvesteringer eller vesentlig flere ansatte.

Hvis vi ser noen år frem i tid så tipper jeg alle mindre familiedrevne steder vil være slukt av kjeder eller større grupperinger - enten dette er DNT, Hovi-familien eller andre. Dette vil selvfølgeldig være synd ettersom de som eier/driver Spiterstulen og Turtagrø tross alt har en holdning til Jotunheimen, tradisjonene i fjellet og motorisert ferdsel som er en helt annen enn det enkelte andre har.

NB: Jeg kan tenke meg at betjeningen på Spiterstulen er de rette til å holde styr på ellers uregjerlige leirskoleelever. Jeg hadde også sendt mine unger dit. Hvis de som har lopper i blodet får løpe rundt som de vil på tur så ville halvparten gå seg bort eller gjøre noe dumt. Man får holde seg i rekken og heller dra på tur på egenhånd når man blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare gode erfaringer fra betjeningen på Spiterstulen. Derimot er det en veldig høy andel av den type gjester jeg kan styre meg for. Forståsegpåere med stegjern, tau, karabiner og alt det "riktige" utstyret hengende kledelig på sekken, som snakker alt for høyt om alle toppene de har "tatt"...

At toalettet er kjipt er vel så. Dette er midt i fjellheimen.... Lurer på hvor mange av brukerne som aldri legger igjen ei krone hos dem som vasker...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt ved Spiterstulen:

1. man kan velge mellom tre retters middag eller hvis man kommer sent tilbake (noe som hender ofte for meg) ta seg en pizza i kafeen

2. mulig å reservere på forhånd. Dette har alltid vært et irritasjonspunkt for meg m.h.t. DNT-hyttene. Jeg ligger ofte to-tre netter på en hytte for toppturer. Stille seg 'bakerst i køen' etter en lang tur er ikke morsomt.

3. fasilitene er prima

Negativt:

1. Virker nokså upersonlig. Dette skyldes vel bl.a. at det er temmelig stort. Hvis jeg sammenligner med steder som Gjendebu er det mye mindre koselig.

Ellers synes jeg det er vanskelig å si noe om folk som bor der. Det er temmelig blandet, men det skyldes klart at dette er mer enn en vanlig turisthytte. Jeg har ikke opplevd problemer med fyll (i motsetning til på f.eks. Fondsbu), men kanskje hatt flaks.

Mange klager over Spiterstulen gjelder jo teltere. Ingen egen erfaring.

Frokosten er bra. Stort utvalg. Ikke hatt noen problemer med lunsj-pakker og antall brødskiver osv.

Kveldsmaten er absloutt ikke dårlig, men ligger vel ett nivå under Leirvassbu. Forskjellen med Leirvassbu var større tidligere, men etter skifte av kokk på Leirvassbu synes jeg maten var litt mindre variert sist sommer. Den forrige kokken var utrolig flink til å lage noe spesiellt ut av 'vanlig' norsk mat. Er spent på hvordan det utvikler seg der: virker som det nye vertskapet virkelig gjør sitt beste.

I august skal jeg for øvrig besøke både Spiterstulen og Leirvassbu (+ flere andre hytter) igjen. Får se hvordan det er nå ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.