Gå til innhold
  • Bli medlem

Et kort spm om vindskjerm til primus


Sven

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg en billig primus mimer. I bruksanvsiningen advares det:

"Kokeapparatet må ALDRI tildekkes med vindskjerm, steiner e l som kan forårsake overoppheting og skader på apparatet og gassbeholderen. Overoppheting av gassbeholderen på denne måten er livsfarlig"

Hva er dette for en advarsel? Jeg hadde planlagt å bruke vindskjermen fra den billige spritbrenneren min på tur, men iflg dette så kan jeg ikke en gang stable opp et par steiner hvis det blåser?

Kan noen forklare meg hva dette er for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare tull. Brenneren tåler det helt sikkert, men produsenten må advare mot slikt for å unngå å bli ansvarlig for skader/uhell som i aller ytterste konsekvens kan oppstå. Om det mot all formodning skulle skje noe kan de si at de har advart mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare tull.

Ved bruk av vindskjerm på gassprimus kan boksen overopphetes.

Men hvis du passer på at boksen ikke blir varmere enn at du kan holde på den burde det gå helt fint, det krever bare litt oppmerksomhet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at noen har laget vindskjerm som henger på kjelen, diameter ca 1 cm større enn (største?) kjelen. Vindskjermen går omtrent så langt ned at du såvidt klarer å nå reguleringen/ventilen.

Variant 2 henger på selve brenneren, men ser ellers lik ut.

Dette ligner jo veldig på Koke-Willy eller MSR heat exchanger.

En tredjevariant er en slags plate med et spor i slik at den kan tres på, og luft slipper inn, også står vindskjermen oppå der. Plata isolerer også boksen mot varmestråling.

De jjemmelagede vindskjermene jeg har sett er laget i tykk alu-folie lignende den som brukes i engangsgriller, og noen få av gamle offset trykkeplater. (det bruker jeg selv)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fraskriver seg alt ansvar, samme som produsentene i Amerika måtte... der folk tørket katta i microen å vant i rettsaken.

Snakke om advarsler, så fikk jeg en liten opplevelse på jobben...

Bilde409.jpg

For all del ikke drikk av oljefiltret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.