Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra Slettmarkhøe opp til Slettmarkspiggen


500fjell

Anbefalte innlegg

Annonse
Hvordan er stykket mellom høe og piggen, klyving?

Den direkte ruten er nok skikkelig klatring. Jeg har vært på Slettmarkspiggen og sett ned fra stupet og det var mer enn nok for meg.

Fra Fondsbu til Kampen er i hvert fall greit. Videre er det et lite stykke ned mot bandet videre mot Piggen som er litt akrobatisk ca. 2-3 meter. Det er to muligheter. 1. Ned til en skrå helle (ikke morsomt hvis det er vått). 2. Litt videre mot nord og ned via en liten renne ved siden av en stor sten. Der må man ikke være for tykk, men ellers er det en sikkerhetsmessig bedre rute. Denne ruten brukte jeg selv på en regnaktig dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Fondsbu til Kampen er i hvert fall greit. Videre er det et lite stykke ned mot bandet videre mot Piggen som er litt akrobatisk ca. 2-3 meter. Det er to muligheter. 1. Ned til en skrå helle (ikke morsomt hvis det er vått).

Det var litt vått den dagen jeg gikk her, så fant det ikke forsvarlig å gå ned. Visste ikke om den renna. Passer perfekt for meg og Sondre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke fortvile , det er fint mulig å ta seg ned der . Jeg gikk ned der for et par somre siden. Mener det sto en varde ved nedstigningen ?, det var i alle fall greit veivalg. Jeg tipper det er en typisk passasje som er merket med gul trekant i boka toppbibelen-2000 m. topper. Dersom du synes gule trekanter er kjipt å gå uten tau så er det bare å ta med tau .Tipper det er grad 2 klyving et kort stykke , litt utsatt ikke luftig. Så ellers på veien opp at det måtte være mulig å ta seg opp på breen opp på bandet mellom toppene, men det hjelper kanskje ikke stort dersom du ønsker å få med deg begge toppene..

Deretter kom det jeg ikke ante var såpass litt luftig topp som det var . Slettmarkspiggen var virkelig flott og spiss .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du mener fra kampen til piggen Geir Elling..?

Jeg var på Slettmarkhøe i fjor sommer, og ruten fra bandet til Slettmarkspiggen virket utfordrende.

I følge "bibelen" er det en dieder her med grad 5, og flere taulengder grad 3-4..

Ruten fra Slettmarkskampen til piggen derimot skal nok gå fint.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser nok at det ville blitt vrient. Ser det både i bibelen og på bergtatt.net at ruta krever klatring, og brukes sjelden av "oss dødelige". Bergtatt.net må jeg si gir gode rutebeskrivelser og forslag, Kim tok turen om Galdebergstind da han var på S.kampen og piggen. Høe tok han sammen med Svartdalspiggane. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det sto en varde ved nedstigningen ?, Tipper det er grad 2 klyving et kort stykke , litt utsatt ikke luftig.

Ja, det er varding det første stykket nedover til det lille vanskelige punktet.

Det er ikke luftig ned til den skrå hellen, men hvis der er vått og man sklir ut kan det bli et langt stykke nedover før det sier stopp: m.a.o. farlig. Det er ikke særlig bratt ned, men vanskelig å se gode tak.

Den ruten jeg gikk via en liten renne, begynner rett bortenfor (2-3 meter?) den 'naturlige' nedgangen til skråhellen. Litt kronglete, men som sagt ikke farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den direkte ruten er nok skikkelig klatring. Jeg har vært på Slettmarkspiggen og sett ned fra stupet og det var mer enn nok for meg.

Fra Fondsbu til Kampen er i hvert fall greit. Videre er det et lite stykke ned mot bandet videre mot Piggen som er litt akrobatisk ca. 2-3 meter. Det er to muligheter. 1. Ned til en skrå helle (ikke morsomt hvis det er vått). 2. Litt videre mot nord og ned via en liten renne ved siden av en stor sten. Der må man ikke være for tykk, men ellers er det en sikkerhetsmessig bedre rute. Denne ruten brukte jeg selv på en regnaktig dag.

Det må være dér man ikke må være for tykk jeg prøvd i fjor; det var slett ikke plass til klatresekken min, og rennen endte i et 2m stup,

som gav anledning til spekulasjoner om jeg kunne komme opp igjen på tilbakeveien?

Den skrå helle fant jeg ikke :)

Jeg får prøve igjen i år, og forhåpentlig ha mer tid på meg til å finne rett vei :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.