Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryggsekk ca 80liter


orre

Anbefalte innlegg

Annonse

hva er overnattingstur?

prøv alle sammen med vekt. bruk 2 uker før du bestemmer deg.

Gå opp og ned trappene med alle sekkene med vekt i butikken, helt til du kjenner konkret forskjell på forskjellige sekker,

så tar du den som passer deg best.

ikke kjøp sekk etter hva som passer kompisen din! og ikke tenk på om det er bergans eller norrøna eller osprey eller arcteryx eller hva,

finn en som passer, de er bra alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at både Bora og Argon kan tilpasses ved å bøyte til alu-skinnene som ligger i selve ryggen (Ikke de runde på siden på Argon).

Da må du ta av hoftebeltet, dra ut alu-skinnene og forme med knærne slik at de ligger inntil ryggen. Hoftebeltet på Argon varmebehandles også for å sitte godt rundt hofta.

Søk på forumet etter "Argon", det er mange innlegg om sekker.

Jeg har selv Argon 85, og dama har Bora 70. Begge er tilpasset våre rygger etter at vi kjøpte dem.

Jeg holder en knapp på Argon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips: Pass på at alle sekkene du prøver har hovedvolum på 80/85 liter og at alle sidelommer og slikt kommer i tillegg. F.eks. Bergans Trollhetta 95. Her går det bort mange liter på dagstursekken i front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på det, men vil anta at den er på en ca 15 liter. Da har du ca 80 liter sekk igjen. Kontakt Bergans på mail så kan du sikkert få oppgitt nøyaktig volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på det, men vil anta at den er på en ca 15 liter. Da har du ca 80 liter sekk igjen. Kontakt Bergans på mail så kan du sikkert få oppgitt nøyaktig volum.

Synes å huske at hovesekken er oppgitt til 82 (berggans-)liter som igjen tilsvarer kanskje75 eller mindre vanlige liter! :roll:

Ville helt klart også sett på Gregory Palisade 80. SUper sekk, med minst like bra kvalitet som både Bora og Argon (hvis ikke bedre!?!)

Et av markedes beste bæresystemer, ikke alt for ille vekt, godt materiaale og mange smarte løsninger på sekken! Bestilte min fra Moosejaw og fikk den rimelig billig, men i Norge ligger den vel ikke langt unna Bora, ca 4300 på Oslo Sportslager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker trollhetta godt, var å prøvde den i dag.... Hvor mange liter er hovedrommet på da?

Er det noen med erfaringer på godt og vondt om denne seken?

Jeg kjøpte Trollhetta i fjor sommer etter litt (dårlig) research. Selv om jeg burde ha sjekket flere sekker er jeg veldig fornøyd med Bergans sekken. Jeg var ikke helt overbevist etter første tur, men etterhvert fikk jeg justert sekken bedre, da ble den langt bedre å bære. Jeg tror nok at sekken egner seg best for opppakning under 20 kg. Jeg har tatt med mellom 12 og 21 kg på ulike turer i forskjellig terreng uten å ha opplevd noe negativt.

Dagstursekken er ikke så genial som jeg trodde den skulle være. Den er litt for liten til toppturen fra teltet i dalen hvis du skal ha med mat, drikke, fotoutstyr og klær. Dessuten er den litt vanskelig å feste når sekken er stappet helt full, men den funker helt fint som en ekstra stor lomme. Nå kommer jeg til å kjøpe en enkel 30liter for toppturer som kan pakkes godt sammen i storsekken.

Det er lett å finne ting inne i sekken uten å måtte "grave" alt for mye i sekken p.g.a. glidelås åpningen i front.

Du må for all del ikke regne denne sekken som en 95 liter sekk, 80 liter eller 75 liter er et bedre utgangspunkt.

Jeg mener å huske at jeg fikk et lite gnagsår på hofte under en eller annen tur, men det er glemt nå, og det skjedde før jeg fikk justert sekken. Det er mange justerings muligheter på sekken, og jeg har nok enda ikke funnet alle.

Forøvrig bør du søke litt på forumet, sekken har vært oppe til diskusjon tidligere: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sett på Bergans Viking II og Viking Alpinist (tror jeg den het). Disse skulle være 110 liter, men jeg synes ikke de så veldige store ut. Det virker dog som de har et enda bedre bæresystem enn Trollhetta.

Har noen erfaringer med en av disse to modellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Lowe-sekkene. Har nettopp kjøpt meg Lowe Alpine TFX Expedition som er 65-15 liter for damer, og 75+20 liter for menn.

Veldig fornøyd med den! Lowe-sekker i Oslo finner du på Prima Villmarksliv og Sportsnett (som jeg veit om). Ellers så finner du på Skandinavisk i Hemsedal.

De er gode på bæresystem som kan tilpasses ryggen ordentlig. Ellers så er jo Osprey og Gregory bra har jeg hørt, men i den litt dyrere klassen. Spørs hvor mye penger du er villig til å bruke på en sekk da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta nå også å dra i butikk og se på Norrøna Para Ranger. Den er ikke så vanvittig stor som den kanskje høres ut som. Alt etter om du tar av/på sidelommene, har du da en sekk for ekspedisjoner så vel som kortere turer.

Den er oppgitt til 120 liter, tar du av sidelommene sitter du igjen med 104.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har penga så anbefaler jeg Gregory Palisade 80 l på det sterkeste! Den koster selvfølgelig litt ekstra, men det er verd hver eneste krone:) Ser at 2007 modellen er på tilbud hos oslosportslager.no nå til 3999 veil. er 4800 trur jeg, løp å kjøp;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det verdt å gå opp i egenvekt på sekk for å få et bedre bæresystem?

Tja. Litt avhengig av situasjonen. Dersom det er ryggen/hoftene/ekslane som har det vondast, er nok eit betre bæresystem til god hjelp. Dersom det derimot er føttene/knær som har det vondast, kan redusert totalvekt vera betre hjelp.

Enkelte har også lett for å ta med seg meir dersom ein likevel har plass i sekken, slik at ein større sekk vert endå mykje tyngre. Men dette kan enkelt unngås ved å vera bevisst på kva ein tar med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig fin ut den Gregory Palisade 80 l. Kom gjerne med noen brukererfaringer og og tips om denne.....

3999,- for denne er kansje billig?

Tror nok det er mye å tjene på å kjøpe den fra USA. Ser de ligger på $319 de fleste steder. Noe som betyr at du ikke havner så utrolig langt over 2000 kr etter porto og moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forskjellen er årsmodellen. På 07 mod samvarierer volumet med størrelsen, på 08 mod. virker volumet konstant.

Slenger på ett spørsmål også:

Hvilken sekk er best av Gregory Whithey og Osprey Argon 85? Kommer til å handle i morgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.