Gå til innhold
  • Bli medlem

Brennberg i Lillomarka


Anbefalte innlegg

Er det noen som har vært på Brennberg (444m) i Lillomarka? Er det relativt greit å komme seg opp dit på sommerstid?

Ser at det er en av toppene i mitt lokale område som er høyest, og ville kanskje passe inn på en av mine lørdag/søndagsturer (normalt Romsås - Lilloseter - Sinober og ned igjen).

Er et andre topper i området man burde ta en tur oppom? Ser at der går en sti over Bartindåsen (407m) også.

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jo skrevet litt om disse turene.. (link nedenfor)

Barlindåsen er en fin ås som jeg ofte besøker. Kort forttur fra Sandermosen, men det er enda finere å sykle fra Sandermosen eller Snippen til norsiden av den og gå opp nordryggen. Rundtur også mulig.

Nordryggen på den er en temmelig frisk affære på terrengsykkel tror jeg. bratt og svaberg og solide skrenter på begge sider. Men hvis man er flink til slikt er den verdt å prøve.

Maridalen er ellers et fint område. Fordi det er drikkevann der har det ikke vært gjort så mange inngrep. Hele kulturlandskapet er fredet.

Rett nord for Barlindåsen ligger Gaupekollen og Mellomkollen. Det er veldig fine utsiktstopper og man kan gå en rundtur med utgangspunkt i Mobekken P-plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har vært på Brennberg (444m) i Lillomarka? Er det relativt greit å komme seg opp dit på sommerstid?

Ser at det er en av toppene i mitt lokale område som er høyest, og ville kanskje passe inn på en av mine lørdag/søndagsturer (normalt Romsås - Lilloseter - Sinober og ned igjen).

Er et andre topper i området man burde ta en tur oppom? Ser at der går en sti over Bartindåsen (407m) også.

Øystein

Brennberget er greiest å bestige fra Sørskogen. Men jeg betviler at det er høyest i Lillomarka. På kartene står det at det er 441 m. Ved studering av kotene på orienteringskart (5 m ekvidistanse) samt befaring i terrenget, tror jeg at Holåsen mellom Kringla og Vennervann er høyere. Granberget er forøvrig en annen 440-meterstopp i Lillomarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Lillomarkskartet mitt er Brennberget oppgitt til 444 meter. Høyden på Holåsen er umulig å fastlå (bortsett fra at den er høyere enn 440) og Granberget er 440 meter.

Topper som dette er sjelden helt presist målt. Synes det vanskelig å være helt sikker på hva som er høyest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de toppene er egentlig utsikten best fra Barlindåsen. Det er en temmelig kort tur hvis man starter i Maridalen ( en time t/r eller litt mer). litt ekstra hvis man går rundturen over hele toppen.

Fra Romsås eller Groruddalen blir det en temmelig lang tur. Vil anbefale å følge stier i stedet for den litt kjedelige veien til Lilloseter, evt sykle til Lilloseter og gå derfra.

Sinober kan man gå eller sykle til fra Nittedalssiden. Da passerer man ganske nært Brennberg og Røverkula (en annen fin topp).

Toppen av Romsås (Røverkollen) har ellers veldig bra utsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røverkollen har jeg vært på flere ganger, er greit å gå over den ned fra Lillokapellet.

http://home.ifi.uio.no/~oysteint/bilder/2008/Hiking210508/

Synes ikke det er for langt å gå til Sinober fra Romsås som en god lørdags eller søndagstur. Tar meg rundt 6 timer (turen tilbake går normal over Skredderudtj, Romstj og Røverkollen). Jeg går konsekvent på 'blå' stier, og av og til via Aurevann fra Romsås til Lillosetern. Skogsveien er jo stappfull av folk, mens stiene er mer eller mindre tomme. Og nord for Lillosetern er det relativt tomt med folk selv på en lørdag/søndag formiddag.

Men får teste turen en gang og se hvor lang tid den tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.