Gå til innhold
  • Bli medlem

trenger GPS


panda

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en GPS til et par tre tusen kroner omtrent. Trenger først og fremst noe man kan plugge i PC etter en tur og få opp ruta man har gått. Er ellers ikke interessert i for mange fancy funksjoner jeg ikke kommer til å bruke uansett.

Er dette realistisk ? Hva skal jeg kjøpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den vanlige er vel Garmin GPSmap 60csx (får vel den nå ned til 2K-3K), til den hører MapSource som en kan plugge GPS-track til og en får ruta opp på PC-skjermen. Kart må en kjøpe separat om du vil ha mer detaljerte kart enn det svært dårlig europakartet som hører med. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si litt om mine erfaringer om 60csx.

Den har tålt veldig mye, aldri hatt problemer med den. Like god vinter som sommer. Tålt mange fall mot stein og vært mye ute i regn/sludd og prelt det glatt av.

Har hatt den i 2 år og skjermen har holdt seg meget pen.

Den har passe med ekstrastash, endel jeg ikke bruker, men noe som er kjekt.

Hovedargumentet for denne GPS er at den har mye bedre antenne enn sine forgjengere, Colorado har vel samme/bedre, men er dyrere.

Det negative er batteriforbruket, som er mindre på de litt eldre enklere GPS'ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn,

Jeg har hatt en Garmin GPSMAP 60csx siden den kom på markedet. Før det hadde jeg en 60c. Jeg er veldig fornøyd. Alt skrytet du hører er stort sett berettiget. Det eneste jeg har å usette på den er at den ikke veier like mye som en fyrstikkeske og at ikke batteriene varer i fire uker på vintertur.

Jeg har hatt stor glede av fargekartene på den relativt store skjermen. Det er ikke noe man ha, og om man velger det bort får man jo GPS til under tusenlappen. Men jeg liker altså fargekartene. Bortsett fra dette har den tilstrekkelig mange egenskaper som man både har bruk for og lar ligge i fred. Grensesnittet er lett å forstå.

En annen snop ting med denne er at du kan kjøpe vei-rute-kart slik at du kan ha den på et stativ i bilen og den kan navigere for deg, om du liker å få litt hjelp. Denne har jeg brukt mye når jeg skal rote rundt til nye adresser. Jeg kjører jo fint lite, så jeg har nok med å ikke kjøre av veien :D

Du får kjøpt en 60csx fra GPScity.com for USD 330. Levert i Norge blir det ca. 2500 ferdig momset og fortollet.

EDIT: Eller du kan kjøpe den på kartbutikken.no for samme prisen :lol:

Om du vil låne min noen dager er du hjertelig velkommen til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Mayhassen når det gjelder batteriforbruket til Garmin, heldigvis er det mye bedre batteritid i 60csx enn de gamle forgjengerne som nærmest slukte tre par batteri på en liten tur i skogen. I starten tok 60csx et par batteri ca. 24 timer (skal klare 31 timer i følge produsenten, da må en nok ikke røre joysticken), nå har jeg hatt GPSen ett år, og et par batterier varte kun i 7-8 timer :D Og jeg som hadde bare tatt med to par batterier til en todagers tur :lol: Det virker som batteriet blir dårligere med tida (kanskje ganske logisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger først og fremst noe man kan plugge i PC etter en tur og få opp ruta man har gått. Er ellers ikke interessert i for mange fancy funksjoner jeg ikke kommer til å bruke uansett.

Ut fra det du skriver virker en Garmin 60C som totalt feil apparat :D

Garmin har iallefall en enkel modell uten kart i Etrex (h) serien til 1000 lappen. Men var det egentlig en farge-skjerm-gps med høydemåler og kompass innebygd så er nok 60csx et godt kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige tips alle sammen. Fint å høre fra deg Terje! Hyggelig tilbud, men tror jeg skal finne frem i GPS jungelen uansett :D

Kjellinge, det er mulig du har rett men det er fint om du kan begrunne litt bedre. Jeg har ikke så god mulighet til å vurdere det du sier.

Ellers teller ikke batterikapasitet så mye, men jeg vil gjerne ha noe som er solid og ikke går i stykker så lett. Vekt spiller også liten rolle så lenge vi ikke snakker kilovis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke batterier har du brukt som vare 24 timer :D De vil jeg også ha :?:

Ifølge Garmin og Belanor er batteritiden på 60CSx 18 timer:

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=310

Mulig jeg husker helt feil :lol: Batteriene holdt hvertfall to lange turer mener jeg huske, tilsvarer kanskje ikke mer enn 18 timer. Bruker vanligvis IKEA sine gule batterier eller Duracell. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Sanyo Ni-Mh 2700mAh (oppladbare), har ikke målt, men er sikker på at de varer langt over 18 timer.

Har også kjøpt Sanyo Eneloop, 2000 mAh. Disse varer ikke så lange som de over, til gjengjeld lader de seg sakte ut, slik at ladningen holder i månedsvis.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Garmon Map76C sjøl (mer eller mindre samme innmat og skjerm som 60C), og trur nok batteriene fort vekk varer 24 timer - selvfølgelig må en unngå å bruke bakgrunnslys, evt stille denne til minimum. I tillegg bør evt elektronisk kompass slås av. GPSen drar nok og litt batteri i den søker opp satelittene, så stadig bruk av av/på-knappen vil nok og dra mer strøm enn at den står på over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Sanyo Ni-Mh 2700mAh (oppladbare), har ikke målt, men er sikker på at de varer langt over 18 timer.

Har også kjøpt Sanyo Eneloop, 2000 mAh. Disse varer ikke så lange som de over, til gjengjeld lader de seg sakte ut, slik at ladningen holder i månedsvis.

Harald

Har ikke vært bortig Sanyo Ni-Mh 2700mAh, disse hørtes fristende ut.

Bruker i dag Energizer 2500Nimh og Sanyo Eneloop 2000, og er fornøyd med disse. Utrolig at batteribyen i Danmark kan levere

Eneloop batterier fraktfritt til Norge, anbefales å handle Eneloop derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det bare Sanyo Eneloop som brukes her, både i Garmin eTrex Vista HCx, GPSmap 60CS og i Canon PowerShot S3 IS. Jeg skal gi bort alle de andre NiMH batteriene til trengende. Knotete at de må lades så ofte fordi de lekker kapasitet når de ikke brukes. Eneloop lekker minimalt, holder i månedsvis. Kjøpte de fleste fra batteribyen.dk. Uansett, oppladbare batterier har fordeler på alle måter i forhold til engangs alkaliske.

Fant et alternativ til Eneloop, Rayovac hybrid batteries som også lekker minimalt med kapasitet. Jeg har ikke prøvd disse. Rayovac hybrid batteries i google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det bare Sanyo Eneloop som brukes her, både i Garmin eTrex Vista HCx, GPSmap 60CS og i Canon PowerShot S3 IS. Jeg skal gi bort alle de andre NiMH batteriene til trengende. Knotete at de må lades så ofte fordi de lekker kapasitet når de ikke brukes. Eneloop lekker minimalt, holder i månedsvis. Kjøpte de fleste fra batteribyen.dk. Uansett, oppladbare batterier har fordeler på alle måter i forhold til engangs alkaliske.

Kjøpte også eneloop fra danmark. Vesentlig mye bedre enn alt annet jeg har prøvd, ennå ikke vært i kulda med dem så vet ikke om de tappes hurtigere enn andre under slike forhold.

Meget kjekt at de ikke tappes, hvis dette gjelder på vintertur er det flott. Irritasjon og sette inn "nye" batterier i GPS, også viser dem halv kapasitet :wink:

Har også brukt eneloop batteriene til mp3-spilleren og eos400d kamera mitt, holder bra som pokkern på det bruket også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

panda, kjøp Collorado 300!

Den er fortsatt litt drøy på batterier, men softwareoppdat ordner det etterhvert.

Så den til 3,5' i Trheim her om dagen.

Du vurderer jo ikke Boble i neste bilkjøp heller :wink:

Eneloop høres interessant ut for en eier av Col 300 som spiser batt.

------------------------------

Forøvrig, de fleste av oss drar på dagsturer bla fra bilen, kanskje tom telting ved bilen:

Skaff dere DC/AC konverter :P

Plugg inn i sigarettenneren og lad pc/mobtlf/batt.lader/fotoapp.lader/tannbørstelader/videoapp.lader etc via ordinære nettkabler/ladere som følger med.

Billig og praktisk, og så slipper man kjøpe svindyre billadere til hver enkelt komponent.

Nå har hver enkelt intetanende leser spart minimum 1000 spenn, så jeg tar en halvliter fra hver enkelt for tipset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig med alle tips. Batterikapasitet er nok viktigst for de som drar på flere dagers turer. Jeg er sjelden mer enn omtrent en halv dag fra nærmeste Kaffelatte (og støpsel...).

Fint om dere som mener en GPS er bedre enn en annen begrunner det litt. Ikke så lett å ta stilling til det ellers.

Regner med at det går an å laste ned mer eller mindre lovlige kart fra nettet. Hvis man skal kjøpe elektroniske kart på ordinært vis. Hva koster det og hva finnes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal kjøpe elektroniske kart på ordinært vis. Hva koster det og hva finnes ?

Her finnes kart for sjøen:

http://www.marineshop.no/CBC.aspx?q=c:100166;pl:0

Skal du ferdes etter landeveien:

http://www.marineshop.no/CBC.aspx?q=c:100167;pl:0

Eller til fjells:

http://www.marineshop.no/CBC.aspx?q=c:100165;pl:0

Skulle jeg bevisst brukt gps kun i fjellet så hadde jeg godt for en GARMIN etrex Vista Hcx. Ville hatt en gps med gode

mottaksforhold, og elektronisk kompass, da det er enkelt å orientere seg på gps da kartet viser riktig himmelretning.

I dårlig vær kan det være godt med elek.... kompass, da en kan stå i ro og orientere seg.

Etrexen er liten og nett, henger fint rundt halsen i den medfølgende stroppen, den passer også fint i lommen

http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10512488;c:100151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

asghegg har stålkontroll på dette området, så mht kost-/nytteverdien skal jeg ikke gjøre noe forsøk på å utfordre ham mtp gps modeller.

....Regner med at det går an å laste ned mer eller mindre lovlige kart fra nettet. Hvis man skal kjøpe elektroniske kart på ordinært vis. Hva koster det og hva finnes ?

Ca kr 14' for hele 50' kartserien i Norge!

Dog, kart ordnes nok fort via en pm, såfremt det ikke skal benyttes utover egen hjemmebruk :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.