Gå til innhold
  • Bli medlem

Multifuel


Frifant

Anbefalte innlegg

Halla, folkens! Har tenkt på å gå til anskaffelse av en multifuelbrenner, mer eksakt en MSR XGK EX . Ser ut til å være solide saker, brennernes traktor, som de sier i reklamen.

However: det bekymrer meg en smule at den synes å ikke være regulerbar, slik at den kjører på full pinne hvis den er på.

Noen tanker om dette? Noen som kan anbefale andre typer som kanskje er hakket lettere å regulere?

Brenneren skal brukes under alle slags forhold, og bør nok tåle endel.

På forhånd takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt avhengi av hva du skal bruke den til. Skal du koke opp vann smelte snø så er den helt topp. Skal du derimot lage litt mer raffinert mat som krever lav varme over lengre tid, kanskje bake brød i en Outback Oven så bør du vurdere en mer regulerbar sak. Jeg har en MSR DragonFly som har god effekt og som i tillegg gir mulighet til redusere effekten til sparebluss.

http://www.shop.vpo.ca/p-152128-dragonfly-stove.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt Primus Omnifuel. Denne har god effektregulator. Kan brenne på full guffe, og med liten flamme. Er i tillegg meget solid bygget. Enkel i bruk, og enkel og vedlikeholde.

I tilleg kan du også brenne gass på den, noe som jeg synes er fint i sommerhalvåret.

Har hatt min i fem år nå, og den har vært med på mange tøffe turer både sommer og vinter, og aldri sviktet meg en eneste gang.

RK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale Primus omnifuel, den brenner alt fra gass til disel, så lenge du bytter dyse. (dette gjøres raskt og enkelt). Dette er primus sin traktor-brenner

Jeg kjøpte min på XXL i trondheim for 980 kr, som er en god pris i forhold til 1899 kr som oslosportslager tar for brenneren. I dag tar XXL 1199 på nettet, jeg har sett omnifuel'en til under 1000 kr på OBS-sport også.

Dersom du er fin på det og har fått for mye igjen på skatten/i feriepenger kommer den også i en titanutgave, med gravert serie-nummer til 4k.

Husk å kjøpe brennselflaske hvis du kjøper over nett.

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært VELDIG skeptisk til Primus Omnifuel i en lengre periode. Vet ikke hvorfor, men har bare vært det:) Måtte raskt gå til innkjøp av et kokeapperat her om dagen og valget havnet faktisk på Omnifuelen. Skal si deg jeg var STOOOOR fornøyd! En knall primus jeg kan anbefale på det sterkeste. Lett og hondtere, gode reguleringsmuligheter og god flamme.

Lykke til med valg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her for spesifikasjonene både Omnifuel og DragonFly

http://www.moontrail.com/stoves/primus_omnifuel.html

http://www.moontrail.com/stoves/msr_dragonfly.html

Som du ser er MSR lettere og tar mindre plass i sekken, men jeg er helt overbevist at du fornøyd uansett hvilken du velger.

Skulle jeg kjøpt en brenner ville jeg ikke heftet meg med om den lar seg bruke med gassbokser. En multifuel brenner slik jeg ser det er gjerne til bruk i kalde omgivelser og på lengre turer og da er gass et dårlig alternativ. Vil du bruke gass så finnes det mange lettere og mindre voluminøse alternativer.

http://www.moontrail.com/primus-micron-ti.php

http://www.moontrail.com/msr-pocketrocket.php

http://www.moontrail.com/msr-superfly.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...hadde ikke jeg hatt en Himalaya gassbrenner fra før ville nok også jeg vurdert det som en stor fordel at en multifuel kunne brenne gass i tillegg til flytende brensel. Jeg tror nok også at flestparten av multifuelkjøperne er mer på turer i sommerhalvåret enn de er på vinterturer, og da kan det være fint å ha muligheten til å brenne gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De letteste gassbrennerne er som regel til å skru på toppen av gassbeholderen med det resultat at de blir noe ustabile. En ulempe som hvertfall kommer til sin rett om den tas med inn i teltet, her kan resultatet bli verre enn bare å søle ut middagen. Spesielt viktig er det å ha noe stabilt om man skal ha med seg unger på tur. Gassbrennere som står for seg selv på bakken er ikke så mange grammene unna omnifuel at jeg ser på det som noe å egentlig ta i betraktning. Dette leder i hvert fall meg til å tenke på Omnifuelen som genial. (Jepp, har den selv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak anbefaling om Primus Omnifuel! Løp og kjøp!

Har hatt denne noen år nå, og har eksperimentert en del med både lampeolje og gass.

Dommen er klar: vi har endel pannekake-steking ute i det fri (med ORDENTLIG panne, tykk bunn) og da faller gass totalt igjennom - helt ubrukelig. Lampeolje derimot leverer varmen som kreves. Litt mer "pes" å tenne opp, men gudbedre for en effekt!

Moderne gassbeholdere har en gassblanding som både tenner lett og brenner godt i kulde, men har ikke samme effekt....styr unna.

-Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic her!

Kjøpte en Gravity MF her i forrige uke, har ikke testet den eller noe. Da jeg ånet den så jeg at det var fire ben på den!

Fikk ikke dette med meg i butikken, men hvordan funker dette mot 3 ben. Blir vel ikke like stabilt eller funker det?

Hvis ikke er vel forskjellen på Gravity og Omnifuel at Graviltyen ikke tar like mange brennstoffer og at Gravityen er lettere og ikke bråker på langt nær så mye som Omnifuelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en whisperlite international av svigers. Dette er en av de beste gavene jeg har fått på mange år.

Den er genial i sin enkelhet og svært lett å vedlikeholde. Jeg kjører den på renset bensin (den har aldri prøvd noe annet) og har ikke hatt noen problemer med det.

Den enkle og åpne konstruksjonen gjør at det er lett å tørke sot, men dette er egentlig kosmetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ha selv hatt MSR whisperlite , XGK og bruker nå Dragonfly. I tillegg har jeg en del erfaring med Optimus sin variant. De har sine fordeler og ulemper alle. XGK ville jeg droppet ,da det ikke er finjustering av effekt og en stiv stamme som tar mye plass.

Whisperlite går veldig stille , men mindre effekt . Alt i alt synes jeg MSR dragonfly er det beste alternativet til sommer og vinterbruk.

Multi fuel prinsippet er vel strengt tatt en jippo fra produsentene , de går klart best på renset bensin (heptan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.