Gå til innhold
  • Bli medlem

Fremste og Bakarste Storgrovhøe 06.06.2008


Thor

Anbefalte innlegg

Etter 14 dager med stekende varme i Oslo-området satte jeg igjen kursen mot Jotunheimen. Det var allerede gått tre uker siden pinseturen til toppene med utgangspunkt Valdresflya, men denne gangen hadde jeg igjen fått låne ei hytte ved Bøvertuntjønne . Det er i dette området jeg kanskje trives aller best.

Jeg har tidligere år hatt mange toppturer med utgangspunkt Leirdalen, Leirvassbu, Krossbu og Sognefjellet. Likevel er det noen 2000-metere like vest for Galdhøpiggen og Storjuvbreen jeg ennå ikke har besteget. På fredag hadde jeg derfor plukket ut to nye topper - Fremste Storgrovhøe (2253) og Bakarste Storgrovhøe (2259) - Norges hhv 35. og 30. høyeste topper.

Jeg startet helt nede ved Liasanden like etter kl. 0800 om morgenen. Ikke langt fra Elvesæter går ei lita bru over elva til de to småbrukene Gjuvstulen og Leirdalen. Parkerte bilen ved Leirdalen småbruk og vandret herfra noen få hundre meter vestover oppover langs elva som rant stri og stor parallellt med riksveien. Høydemåleren viste bare 745 moh .... Jeg hadde på forhånd lest at de to toppene må karakteriseres som forholdsvis utilgjengelige. Til tross for at ikke er veldig langt i luftlinje ned til veien, er det mange høydemetere helt opp og ingen merket rute til toppene. Dette skulle vise seg å være en svært god beskrivelse ...

Etter å ha kommet gjennom et lite belte med furuskog, fant jeg etterhvert en fin morenerygg med nokså fint underlag. Herfra fulgte jeg elva Storgrovi på østsiden oppover mot de to Storgrovbreene. Til tross for at det ennå var tidlig på dagen var det allerede svært varmt og vindstille. Solkremen fra øvre skikt av hodet gled med et jevnt og fint sig nedover ansiktet, elven bruste og gjøken gol. På ca. 1500 meter møtte jeg også dagens første rypepar - fortsatt nokså hvite i fjærdrakten etter vinteren. Men hjelpe og trøste for en slitsom stigning. Her var det ikke veldig mange rom for hvilepauser. Som en annen på fjellforum skrev - jevne moter er greit for meg, ofte bedre enn å gå motsatt vei. Men når motbakkene overstiger en viss vinkel så kan det svartne fullstendig. Underlaget var imidlertid tørt og fint hele veien - først mose og lav opp mot ca. 1500 meter, deretter fin steinur fram til ca. 1900 meter. Her møtte jeg imidlertid snøbreen. Jeg hadde snakket med kjentfolk på forhånd og fått vite at begge breene skulle være fri for sprekker. Så jeg beveget meg utpå og videre opp mot dagens første topp. Trugene lå gjenglemt i bilen, men snøen var hard og fin. Etter ca. 5 timer, mye slit og etterhvert endel pustepauser, kunne jeg endelig legge knyttneven på dagens første varde og Fremste Storgrovhøe var besteget.

Du verden for en storslått utsikt. Galdhøpiggen og Veslepiggen midt imot, i sør Store Bukkeholstind, Visbretind m.flere, og i vest Sognefjellet med Fanaråken og Skagastølstindane i det fjerne. I sør lå dessuten Skarstind like ved. Nei og nei - for en belønning ! Av med sekken, frem med fotoapparatet og deretter litt mat og drikke. Dessuten helt vindstille på toppen. Kan man egentlig ha det bedre ?

Etter en liten halvtime på toppen gikk ferden så videre mot Bakarste Storgrovhøe. Først drøye ca. 100 høydemetere ned, deretter bar det opp mot toppen som ble nådd en drøy halvtime senere. Til tross for at selve topplatåene er relativt slake, sørger likevel stup og skrenter på flere kanter for at det er forholdsvis vill natur rundt toppunktene. Som allerede nevnt - nokså mange høydemetere og mye slit. Belønningen er likevel en av de flotteste utsiktene mot mange kjente fjell i Jotunheimen.

Etter nok en halvtime på toppen bar det deretter noe motvillig ned mot bilen igjen. Nok en gang fikk jeg erfare hvor mye lettere det er å gå nedover enn motsatt vei, særlig når man kan rangle ned kritthvite snøbreer. Klokken viste 1810 da jeg var tilbake ved bilen, dvs 10 timer på tur. Ja, jeg vet det høres mye ut. Men på dager som dette må man bruke godt med tid på toppene ! Hadde i løpet av dagen ikke møtt et eneste menneske og så forøvrig heller ikke spor i snøen. Det er vel derfor mye som tyder på at det ikke har vært så mange på disse toppene den senere tid ....

Av og til lurer jeg på hensikten bak alle disse turene mine i Jotunheimen. Men jeg liker vel turer litt utenfor sti og varde og hvor alle løsninger ikke er gitt på forhånd. Så er det selvsagt alle naturopplevelsene, tiden for refleksjon, et sted hvor man tar tiden tilbake, lader batteriene, ting kan settes i perspektiv. I tillegg lå det også denne gang en kald boksøl nedgravd i snøen like ved hytta. Det smakte utrolig godt.

Jeg tok egentlig mange bra bilder på turen, men er teknisk sett et vrak. Mye tyder vel derfor på at jeg ikke får lagt ut noen av bildene her på fjellforum. Men hvis noen kan være behjelpelige så gi beskjed (kan da evt. sende over noen bilder pr. mail).

Har fått hjelp av Bjarne Lindholdt

Fjellhilsen Thor

post-1240-133474552281_thumb.jpg

post-1240-133474552293_thumb.jpg

post-1240-133474552305_thumb.jpg

post-1240-133474552321_thumb.jpg

post-1240-133474552331_thumb.jpg

post-1240-133474552343_thumb.jpg

post-1240-133474552355_thumb.jpg

post-1240-133474552366_thumb.jpg

post-1240-133474552377_thumb.jpg

post-1240-133474552387_thumb.jpg

post-1240-133474552397_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er garantert topper etter mitt hjerte! Lite besøkt vil jeg tru. Fra denne vinkelen, i tillegg til fra Skardstind og Storjuvtind, ser man Galdhøpiggen på sitt beste. Veslepiggen er ikke dårlig den heller. Føling med Bøverdalen har man sikkert, og man kan antakelig nesten ta på Skjåkfjella. Gleder meg til det blir min tur til å besøke disse toppene, men kanskje må de vente et år til :)

Jeg vet hvordan det er å være dårlig på det bildetekniske når man skal overføre ti pc. Har funnet min metode enn så lenge, men klarer nok ikke å forklare særlig bra. Klikker på et konvoluttikon med en oppstikkende kant i tillegg, da dukker det opp en firkant hvor man kan velge ny størrelse, og så sender jeg det videre til en e-postadresse. Derfra er det bare å lagre vedlegget og legge det inn på "mine bilder". Ble kanskje litt upresist eller forvirrende... Jeg har rota fælt med dette sjøl!

Lurer også på snømengdene i fjellet nå, trur toppene er ganske så bare nå, men i dalene kan det garantert være mye snø som kan skape frustrasjon for fotturister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere som har kommet med innlegg.

Innledningsvis - ser jeg i rapporten har uteglemt å nevne at Bukkehøe også tar seg meget godt ut fra Fremste Storgrovhøe. Det samme gjelder Smørstabbtindane med flere av toppene i flott profil.

Så litt om snøforholdene ; Jeg kom kjørende forrige torsdag fra Asker over Valdresflya. Over hele flya var det fortsatt godt med snø og skiføre hele veien mot området Rasletind, Kalvehøgda mv. Videre var det fortsatt godt med snø nede i Leirungsdalen og opp mot toppene Tjønnholstind, Skarvflytindane mv. Senere samme kveld var jeg en liten tur oppe på Sognefjellet. Også her var det rikelig med snø over det hele. På vei tilbake registrerte jeg likevel en del bare områder fra Krossbu og opp mot Store Smørstabbtind. Registrerte likevel godt med snø hele veien fra Store Smørstabbtind og til Loftet. Fra Leirdalen var det fortsatt også mye snø opp mot toppene på vestsiden av dalen - Storbreahøe, Geita og videre retning Leirvassbu. Men opp mot Dumhøeplatået og Skardstind , på motsatt side av Leirdalen, var snøforholdene omtrent de samme som på turen min til Fremste og Bakarste på fredag - dvs. snøfritt opp til ca. 1900 meter og helt grei snø å gå på etter dette. Det kan likevel være nokså store variasjoner innenfor samme område tror jeg, litt avhengig av hvor mye sola har tatt de enkelte stedene.

Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.