Gå til innhold
  • Bli medlem

Krakk i smågnagerbestanden?


kryk

Anbefalte innlegg

Nå har det vært noen meldinger idet siste:

F.eks. meldte NRK-opplandsradioen om nomalår for rype, etter takseringer.

Fra nord-Østerdal rapporteres det om store, men få kull... :P

Tja, jeg vet ikke helt hva jeg skal tro....., men står på det at det ser meget dårlig ut over hele området her i fjell omkring Østerdalen og Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Krakket i smågnagerbestanden har gått knallhardt utover fjellrevkull på Dovrefjell.

http://www.opp.no/index.cfm?event=doLink&famID=57223&frontFamID=24483

Svenskene går hardt ut mot "cowboy"-satsingen på fjellrevene på Dovrefjell, blant annet så kritiseres avls-materialet i revene det avles på. Holdes det liv i rever som viderefører "dårlige" gener, som følge av måten det satses på? :P

http://www.opp.no/index.cfm?event=doLink&famID=57156&frontFamID=24483

Og rypekullene er halvert fra ifjor....

http://www.opp.no/index.cfm?event=doLink&famID=57111&frontFamID=24483

Har jaktet villrein i Snøhetta i helga, og det var ikke mye rypekull å se nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
I løpet av 6 dager på rensjakt så jeg flere elg enn smågnagere! (2-0)

Så ryper like ofte som jeg pleier, men i gjennomsnitt bare 3 per gang.

Noe skogsfugl å se da? Eller du var nok vel ikke så mye nede i skogen?? :lol:

Og litt OT, fikk melding her omdagen om 15 dyr som passerte myra....der lengst i nord... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt tamt i fjellet når rypebestanden er på lavmål. Men svingningen er helt naturlige, og hvor mye jakt har å si på bestandsutviklingen er det ikke noe godt fasitsvar på. Rypa har en stor reproduksjonsevne, og jakt er gjerne bare en vikarierende dødsårsak.

Liten rypebestand gir også automatisk redusert jaktinnsats, så jaktuttaket regulerer seg også litt selv. Har bag-limit noen hensikt egentlig?

Hadde forøvrig en artig opplevelse med en tydelig skrubbsulten rev her omdagen. Hadde nettopp slaktet en rein og hadde liggende noen kjøttbein i bilen. Var på tur ned fra fjellet tidlig på kvelden, og får se mikkelrev i vegkanten. Stopper bilen etter at jeg har passerte reven, og da kommer reven forsiktig luskende etter, tydelig at han kjente lukten av noe... Jeg åpner døra og stikker ut ett kjøttbein, og jammen kommer reven nølende og napper til seg kjøttbeinet. Dette var nok en rev av årets kull, og han var nok veldig sulten.

Spørs om han ikke kommer til å stoppe enhver bil som passerer heretter... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe skogsfugl å se da? Eller du var nok vel ikke så mye nede i skogen?? :lol:

Og litt OT, fikk melding her omdagen om 15 dyr som passerte myra....der lengst i nord... :roll:

De 15 hadde nok besøkt elgene tenker jeg!

Jeg skremte opp to ryper ti minutter etter at jeg tok dette bildet på Gamle Folldalsveg. Ryper i bjerkeskog må jo være skogsfugl... :?:

Renjakt-08LW-Oslo015.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Smågnagerbestanden krakker nok ikke samtidig alle steder. :evil:

Og jeg skal nok ikke konkludere, men mye tyder på ett krakk. Det er mye rovfugler i fjellet også, og toppår avløses raskt av bunnår for smågnagere. Er interessant å høre om hva folk mener rundt omkring i landet.

Hvis en ser mye rovdyr eller rovfugler som åpenbarer seg, på jakt etter mat, så er det også ett tegn på desperat matmangel. Og ett tegn på at smågnagerbestanden kollapser.

Sjekk hva noen forskere sier: http://www.nordlys.no/nyheter/article3907925.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Er det noen som i det hele tatt har observert smågnagere iår?? Eller noe særlig med smårovvilt eller rovfugler??

Følgene for rypebestanden viser seg for alvor i år, det er sensasjonelt dårlig bestand over det ganske land ifølge takseringsresultater.

Mine observasjoner siste par-tre uker med villreinjakt i Snøhetta-området, Rondane og Østerdalsfjell sier meg at det har aldri vært så svarte utsikter for rypejakta. Det er omtrent helt dødt, kan nesten ikke tenke meg at bestanden kan bli mindre enn den er idag.

Har ikke tenkt å røre hagla i høst i det hele tatt. Rypene bør vel få fred i høst, slik at det kan legges grunnlag for en skikkelig oppblomstring for bestanden de neste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv og gikk på fjellet bak hytta for å sjekke forholdene, sist helg, der hvor jeg bruker å jakte fjellrype.

Så faktisk 3 døde lemen på stien, på vei opp, men ellers var det ikke noe smågnagerliv å se. Observerte også en god del mer ravn enn vanlig, en flokk på ca 25 kråker nært bygda og to rovfugler av ukjent slag slag.

Ryper var det heller dårlig med, så kun 2 enkeltryper og et lite kull på 3stk, på "bankers" plassene :)

Hare kan det derimot virke som er i oppgang, for de ser man stadig langs veiene. Tenker at det kan ha noe å gjøre med flere års dårlig smågnagerår i Sørøst-Finnmark? Og derav nedgang i revebestandene, som var rimelig store noen år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statsskog har lagt ut resultater fra årets rypetelling for en ukes tid siden. Nå skal man være litt forsiktig med å stole blindt på disse, og jeg har ikke finlest resultatene for hele landet. Den gjennomgåemde tendensen ser ut til å være at produksjonen av ryper er brukbar. Snittproduksjonen i Finnmark var f.eks over gjennomsnittet. Til tross for dette er det lite rype i fjellet, fordi bestanden av stamfugl fortsatt er på et lavmål.

Dersom man skal se på smågnagernes innvirkning på rypebestanden, må det vel først og fremst være årets produksjon man må se på. At det er lite stamfugl fra i fjor har neppe noen sammenheng med årets gnagerbestand.

EDIT: Produksjon = antall rypeunger pr høne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det først til neste vil være potensiale til ekplosiv økning av rypebestanden. Smågnagerbestanden krakket (i sør Norge) sommeren 2008, det medførte at rovviltet forskynte seg mye av småviltbestander i 2008, deretter døde rovviltet ut, og rypene hadde mulighet til å produsere iår, men med en lav stamfuglbestand er det mindre umiddelbart potensiale. Men derimot så kan neste års bestand være i eksplosiv vekst, fordi rovvilt har fått fram lite ynglinger og det vil være lav predasjon på rypene kommende vinter. Stamfuglbestanden kan holde seg bra til neste års yngling, og situasjonen er snudd opp ned på få år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært mye i fjellet denne våren og merket noe til at alle smågnagerne er plutselig totalt forsvunnet?

Tidligere i vår var det svært mye, både av mus og lemen, men siden tidlig i mai så er det nå helt dødt. Så det kan gå mot en elendig jakthøst for småviltjegerne.

Er det noen andre som har lagt merke til dette?

Gått 20 år i grense fjellene i nord trøndelag ukentlig,gnager år kommer og går som før..

men bestanden blir mindre og mindre! Kansje lite snø og våt grund gir dårlige leve vilkår!

Rype bestanden blir også mindre og mindre! Jeger tallet øker og det jaktes like mye

selv om det er u år.. Ser nesten aldrig ryper lenger.. Er selv sikker på at det trengs en

meget lang pause i jakta:) For at det skal ta seg opp noen gang. Svenskene i jemtland

har nå tatt tak i dette og fredet rypa i år,holder neppe men di gjør i det minste noe..

Ørn så en bare en skjelden gang men nå finnes di i alle daler,ravn og måse er det også mer av.

Flere som drar nytte av milde vintre! eller at di ikke jaktes på i så stor grad lenger!

Rekner med at di tar sin del av smågnagerne!

Fiske går også nedover,mye pga vann kraft. Di har tappet mere og mer for vært år..

Så mye at fisken ikke når til på gyteplasser eller ikke kommer opp i elvene, og regulerte

vann går bestanden og kvaliteten på fisken ned i forhold til ikke regulerte..

Fiskere i fjellet har også økt vesentlig di siste 2 åra! kansje jeger som har valgt bort

dårlig jakt til fordel for fiske! Eller har intressen gått opp pga monsen :) Hvem vet:)

En ting som er sikkert er at det er vi selv som er skyld i mange av disse tingene..

Jakte ned di største individene som trengs i re pro gir mindre og svakere dyr,

regulere bestander,plukke ut grupper med rov dyr.. Ting som naturen har brukt tusner av år på

og forme.. Snur vi nok ikke på uten og kødde det til.. tror jeg da..

Og vi stopper nok ikke før det er helt slutt på alt:) Det koster og leve flott:)

For frilufts liv så lever vi nok i det beste århundre,stakkars di som kommer etter oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig i dine synspunkter, chimarron9, både om fugl og fisk.

Tidligere tror jeg nok at det ikke ble jaktet intenst på rype i bunnår som iår eller ikke jaktet idet hele tatt, men idag har folk bestilt seg jaktkort allerede for lenge siden og skal ut på jakt, uansett forhold. Rype og mange andre småviltarter har en meget stor reproduksjonsevne og kan raskt øke bestanden når forholdene ligger tilrette for det. Tenk deg selv om de få stamfuglene iår kunne produert 8-10 rypekyllinger med gode sjanser til overlevelse iår mens det er svært lite predatorer og kanskje også lite spredning av sjukdommer. Til neste år rekker heller ikke rovviltet å øke predasjonstrykket før de har klart å yngle frem nytt avkom, og med god produksjon av kyllinger igjen, så er det plutselig en voldsom eksponensiell mulighet for bestandsøkning iløpet av få år.

Setter en opp regnestykket, så er det klart at det er jaktuttak i bunnår som har noe å si for bestandsutviklingen. De rypene som er igjen i bestanden i et bunnår, er som du sier de med best overlevelsesevne og bør ikke skytes, men bør få føre sine gener videre.

Og vi stopper nok ikke før det er helt slutt på alt:) Det koster og leve flott:)

For frilufts liv så lever vi nok i det beste århundre,stakkars di som kommer etter oss.

Det har du nok rett i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig i dine synspunkter, chimarron9, både om fugl og fisk.

Tidligere tror jeg nok at det ikke ble jaktet intenst på rype i bunnår som iår eller ikke jaktet idet hele tatt, men idag har folk bestilt seg jaktkort allerede for lenge siden og skal ut på jakt, uansett forhold. Rype og mange andre småviltarter har en meget stor reproduksjonsevne og kan raskt øke bestanden når forholdene ligger tilrette for det. Tenk deg selv om de få stamfuglene iår kunne produert 8-10 rypekyllinger med gode sjanser til overlevelse iår mens det er svært lite predatorer og kanskje også lite spredning av sjukdommer. Til neste år rekker heller ikke rovviltet å øke predasjonstrykket før de har klart å yngle frem nytt avkom, og med god produksjon av kyllinger igjen, så er det plutselig en voldsom eksponensiell mulighet for bestandsøkning iløpet av få år.

Setter en opp regnestykket, så er det klart at det er jaktuttak i bunnår som har noe å si for bestandsutviklingen. De rypene som er igjen i bestanden i et bunnår, er som du sier de med best overlevelsesevne og bør ikke skytes, men bør få føre sine gener videre.

Det har du nok rett i. :D

Rekner med at bestanden fort kan øke hvis forholdene ligger til rette for det men da må nok

jakta bremses snart. Tror ikke at predatorene har mest å si, for 25 år siden var det like mye

av di som nå og da var det mye rype også. Men habitatene er blitt mindre, og stor trafikk

i reproduksjons tider kan ha en del og si. For ikke snakke om alle hyttene som bygges over

alt, lengre og lengre inn på fjellene. Og har en hytte så må det jo være vei dit:)For det er jo for jævelig hvis en må bære pilsen et par km:) Og når en kaller en plass naturreservat så virker det som at trafikken øker! Så holder på og få et ant syn selv på turistforenigen og naturreservat.Før var det bare og gå langt fra vei så sån ikke folk:) men nå i år er det mulig og treffe hele grupper med folk lankt til fjells. Vann som hadde bra med fisk og kunne bestå slik hvis en fisket med vettet. Nå er mange av disse vannene helt tømt!Og søppla flyter.. Tror det vokser opp en ny generasjon som ikke har den forståelsen for naturen som den forrige hadde! Hadde møte om jakta på stiklistad kulturhus men når en av femti kun vil ha pause i jakta,så er det vel ikke mye håp:) selv di eldre"50-60" ville ikke ha pause!! Jaktet før selv men nå synes jeg det er mer stas og gå til fjells og se dyra i live:)

Synd ikke flere deler den intressen:) Mange av disse er så late eller glad i sofan:) at di er

bare en dags turfolk eller jegere:) kansje det er reddningen:) at vi blir latere!! Håper det:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Predatorene har nok en betydelig finger med i spillet. Det er alfa & omega om det er 10-12 kyllinger i et kull enn om det er 3-4 kyllinger. Det er ofte predatorer som står bak frafallet der, det er f.eks. gjort noe undersøkelser på reirplyndring

ref:

http://jaktlaget.dalsbygda.no/nyheter.htm#PredasjonTo

All spekulasjon om dårlig vær i klekking osv. er ikke spesielt relevant, tror jeg. Eneste er insektproduksjonen i de første dagene etter klekkingen, som kan være relevant, men det er kanskje ikke en så stor begrensende faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.