Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips trollheimen/Dovrefjell


Floppsy

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på om noen har turtips til trollheimen eller dovrefjell? Planlegger å gå i 4-6 dager hvor jeg primert bor i telte mitt, men ei natt i DNT hytte er ikke å forrakte. Fisking er essensielt og tenker for det meste å gå mellom fiskevann for å prøve fiskelykken. Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei.

Lurer på om noen har turtips til trollheimen eller dovrefjell? Planlegger å gå i 4-6 dager hvor jeg primert bor i telte mitt, men ei natt i DNT hytte er ikke å forrakte. Fisking er essensielt og tenker for det meste å gå mellom fiskevann for å prøve fiskelykken. Håper på svar!

http://www.huthyfs.com/dovretafjord/dovtafindex.html

http://www.huthyfs.com/trollheimen/trollindex.html

Den första turen innehåller ett två orösade avsnitt i Dovrefjell, Dovredelen av turen varade 8 dagar.

Även Trollheimenturen hade ett orösat inslag för att slippa gå ned till Kårvatn (200 m ö h!).

Andra etappen utnyttjdae en föga begången vinterled (markerad med stora stakar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Hei.

Lurer på om noen har turtips til trollheimen eller dovrefjell? Planlegger å gå i 4-6 dager hvor jeg primert bor i telte mitt, men ei natt i DNT hytte er ikke å forrakte. Fisking er essensielt og tenker for det meste å gå mellom fiskevann for å prøve fiskelykken. Håper på svar!

Langt eller kort?

Mye eller lite folk?

Mye eller lite fisk ?

Brattlendt, flatt eller småkupert?

Mye, lite eller ingen mygg ?

Trollheimen byr på alt, valgene er mange,

f. eks:

Resheim (DNT) -> Bjønnaråa -> Liagarden -> Farkholtet (via DNT Trollheimshytta) -> Fagerlidalen -> Nilsøya (DNT selvbetjent)

--- et eksempel et med mye vatn ....

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
hehe, satser på litt folk, lange småkuperte strenkninger med mye mygg og bra fiskelykke:)

Men fjellfinn er det DNT hytter du referer til ? Problemer med å finne hvor dette ligger.

Nå er jeg allergisk mot større folke - ansamlinger på mer enn en person, så du får ha meg unnskyldt, dnt hyttene tar jeg fra karta, slike bruker jeg av den grunn,

de er kun framme når jeg skal inspirere andre til en tur i himmelrik på Nordmør...

Jeg tok feil, det var ikke Nilsbu, det var Pebu! Sånn til dagsturer, parkerer vi der og går veien inn til Vindølbu, ei fin KNT hytte.

Da har du det klart !

Det du etterlyser - "lange småkuperte strenkninger med mye mygg og bra fiskelykke" - jeg kunnet ikke truffet bedre med mitt forslag.

Ang "litt folk", du treffer de omkring Farkholtet, ellers lite på mitt forslag, skal du ha mer av den sorten, må du droppe fiskevatna og gå rett vest til Kårvatn TT istedet for nordover til Vindølbu via Fagerlidalsvatna.

post-511-1334745538_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare ha meg unnskyld men sitter her å ser meg nesten til døde. Finner ikke noen av dine hytter på kartene.

Er overhode ikke kjent i området så det hadde vært fint om du kunne vært mer spesifik? :roll:

Bruker forøvrig karta på DNT sine hjemmesider, så vet ikke om det er jeg som ser dårlig eller om de i heletatt ikke finnes dewer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Du får bare ha meg unnskyld.

joa, men dnt har en liten jobb der...

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_content&task=view&id=42&Itemid=91

Resheim ligger ved Resvatnet i Meldal, på sørsida (ved d en i Raudfjellet på kartet)

Farkholtet ligger i Folldalen, 1 km vestom Trollheimshytta, ved TT stien

Vindølbua ligger i Vindøldalen, ved veien innover, 1 km sør for bommen og parkeringa ved Pebua (Markusøya)

(Ved T, den første, i Tindfjellet.)

(V. bua finnes på KNT sine hjemmesider)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, skal ikke kapre noen tråd..

men har ett spørsmål relatert til telttur i dovre.. har aldri vært der før, men jeg veit jo at det er moskus der.. hehe (såpass vet jeg)

Så da tenker jeg: Telt + moskus = farlig..

Åssen hånterer man den situasjonen, har en hund også med ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har selv bodd i telt på Dovre og så til sammen 17 moskus. Flotte dyr....! Tror ikke det er noe farlig å telte på Dovre. Moskusen er fredelig så lenge den ikke blir provosert og føler seg truet. Gå i en stor ring rundt den hvis du møter på en, da bryr han seg ikke. Husk at det er mye folk i området, og det er mange som telter der.

Vi gikk oss på en sist helg. Plutselig sto den bare der - 30 meter unna oss. Vi snudde stille og rolig og gikk en omvei rundt den. Det går stort sett bra så lenge den får være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.