Gå til innhold
  • Bli medlem

Skjelåtind(1637moh) - kommunetopp i Meløy og Beiarn (Nordland)


Vandrefalk

Anbefalte innlegg

En rapport uten 2000-metringer og helt uten beskrivelse av harde fysiske strabaser…

Å gå til fots til Skjelåtind første helga i juni er ingen selvfølgelighet. Skiføret varer ofte til St.Hans her oppe. Det var derfor med en viss spenning jeg la ut på denne ekspedisjonen. Nå var det jo for så vidt ikke nøye om jeg kom meg til topps: for meg er det oftest turen som er målet selv om jeg liker å sette mål for turen..
Siden jeg er ihuga amatørfotograf er det jo også et mål å få tatt bilder av alt som måtte finne på å dukke opp på min vei. Det var derfor ikke noen god start på turen at samtidig som jeg dro sekken ut av bilen kom speilrefleksen seilende etter. Hvis noen tror at en moderne zoomlinse er veldig støtsikker så må jeg nok skuffe dem: et fall på 40-50cm og ned på grusveien var i hvertfall takk og farvel for Sigma`en.. (som jeg uansett aldri har vært HELT fornøyd med..) Jaja, normalzoomen er ikke å forakte når det gjelder turbilder..
Jeg la nå trøstig i vei, medbringende både havarert og brukbart utstyr.. Fulgte den gamle T-løypa innover langs nordsia av Storglomvatnet. Denne ruta er lagt ned p.g.a. den nye reguleringen av Storglomvatnet som ved fullt magasin nødvendiggjør en større omvei. Jeg bruker ofte den gamle ruta når jeg skal innover Glomdalen før magasinet er fullt..
Siden jeg ikke lenger er i den fysiske formen jeg (kanskje aldri) har vært i, var Glomdalen målet for fredagskvelden. Her slo jeg meg til ro for natta.
Lørdag var dagen for det store framstøtet mot selve toppen. Som fredag var også denne dagen super hva været angikk: sol fra skyfri himmel og nesten ikke et vindpust. Innover Glomdalen lå det en del snø, men den var forholdsvis hard og lett å gå på.. Krysset Gråtådalen og begynte oppstigningen langs ryggen ut mot dalen. Her vet jeg at de fleste bruker å gå et godt stykke innover Lappflyttarskardet før de svinger opp mot toppen, mens jeg bruker å følge ryggen ut mot Gråtådalen til jeg når ca.1000moh før jeg svinger østover og kommer inn på samme ruta..
Siden jeg er både lat, og litt av et matvrak, fant jeg å måtte stoppe i ca. 1000 meters høyde for å innta et bedre måltid. Svett som jeg var, og 101% sikker på at jeg var helt alene i mils omkrets ble ALLE tekstilene hengt til tørk.. Så mens sol og vind kjærtegnet krittvite valker kom kaffekjelen på, og etter hvert traff den liflige duften av nystrålt kaffe en etter hvert noe solbrent nese.. (Solkrem ER for pingler…) Litt godt i steikepanna også, så begynner det å ligne noe.. :smile:
Så, mett og god, iført nytørkede klær, startet jeg på siste rykk mot toppen. Greit å gå, lite snø i den sørvendte hellingen. Siste biten til topps er imidlertid litt ekkel. Tar meg i å filosofere over hvorfor Vår Herre har funnet det opportunt å anlegge en steintipp her oppe! Nokså løse steiner også.. Finner en reinskalle som forteller meg at ferdsel her oppe ikke er helt risikofritt. Men reinen hadde vel ikke mobiltelefon med nummeret til redningssentralen innprogrammert…
Helt oppe mot toppen lå snøen enda, noe som gjorde at jeg måtte bevege meg med største forsiktighet, d.v.s. med en hastighet som passer meg utmerket.. :smile:
Kom meg nå uansett bort til toppvarden og fikk tatt de obligatoriske bildene. Oppholdet her ble heller kortvarig, for temperaturen sank og vinden økte sånn at det ikke ble noen direkte nytelse å stå der..
Nedturen gikk rimelig greit. De før nevnte løse steinene er jo et spenningsmoment da. Når steinen du tråkker på sklir unna er det alltid spennende om den neste, som MÅ ligge i ro for at du skal berge deg, virkelig gjør det… (De gjorde det…)
Skal ikke kjede noen med resten av tilbaketuren. Vil bare nevne at denne turen startet ved Navnlausvann i Meløy. Andre alternativer for å bestige Skjelåtind er å følge T-ruta opp Gråtådalen fra Beiarn, eller å gå fra veienden i Beiardalen og opp Lappflyttarskardet..

post-1708-133474550881_thumb.jpg

post-1708-133474550889_thumb.jpg

post-1708-133474550895_thumb.jpg

post-1708-133474550904_thumb.jpg

post-1708-133474550913_thumb.jpg

post-1708-13347455092_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjelåtinden kunne jeg godt tenkt meg en tur til selv, men det blir ikke denne sommeren. Årets tur til Svartisen-området blir å gjøre et nytt forsøk på Snøtinden. Prøvde meg på den 7. juli i fjor, men ble hindret av sterk vind, og måtte nøye meg med Botntinden (ikke dårlig det heller!) Det som var litt bittert var at det var skyfri himmel med sol og varme både den dagen jeg kjørte oppover og dagen jeg kjørte nedover, men altså ikke på selve turdagen 8)

Gikk du opp fra Fykan? Er veien kjørbar innover mot Storglomvatnet?

Bra turrapport forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra veienden ved Navnlausvann, rett nedenfor Storglomvassdammen. Dersom du skal til Snøtind er det Holmvassdalen som gjelder. Her er veien snøfri innover til stigningen opp mot Holmvassdammen.. Letteste vei til Snøtind er kanskje å ta skyssbåten over til Engenbreen og bære skiene opp til Tåkeheimen og gå derfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var Holmvassdalen vi gikk i fjor. Etter å ha passert dammen var det jo en veldig fin trase opp mot Svartisen. Mulig at det er kortere og lettere via Engenbreen / Tåkeheimen, men jeg antar at vi gjør det på samme måte som i fjor. Det er jo en lang tur, men på denne årstida er det jo ikke nøye når på døgnet man begynner eller avslutter turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Holmvatnet er den kanskje fineste inngangsveien. Her kan du jo ta på skia omtrent med en gang... Med noen dager til rådighet hadde drømmeekspedisjonen vært kajakk fra Storglomvassdammen, klatring opp et av brefallene som går helt ned i vannet og deretter ski til Snøtind.. Nærmere Arktisk ekspedisjon må være vanskelig å komme i fastlands-Norge... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det siste bildet: jeg tar Snøtind, men er det ikke den som ligger lengst til H i bildet? I såfall faller bukken utenfor.

2. Hvor lang tid brukte du til topps?

Edit: på det nest siste bildet ser jeg både Helgelandsbukken og Snøtind! Havnet kommentaren på feil bilde?

Uansett flotte bilder, sterkt å aatse uten ski med såpass mye snø! Gikk Tåkeheimen og bukken siste helg i mai, da var det ikke mye antydning til annet enn skiføre..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, du har rett, bildekommentarene er byttet om... :wink: Går det an å rette på det :?: Brukte ganske lang tid til topps, men jeg hadde innlagt matpause, inkl. kaffekok og steiking av (u)sunn mat.. :D

Fra Navnlausvann må du regne 5 - 7 timer til toppen av Skjelåtind, alt etter fysisk form... (Finnes sikkert de som klarer det på under 5 timer også...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Fin rapport fra et grådig flott område.

Ser på en tur over Svartisen i april og vil da naturlig nok pense innom Steintinden-1533 (Rødøy) og Snøtinden-1594 (Rana).

Tenkte å gå over Storglomvatnet for å komme til Skjelåtinden-1640 ( Beiarn og Meløy kommune).

Ser Storglomvatnet er kraftig regulert, 585 - 460 m.

Går ut fra at det er mye nedtappet andre uka av april, men det burde være trygt å gå på ?

Noen fra nord som har erfaring fra området? Feks nedfart fra Vestisen til Storglomvatnet ?

Fra Austisen til Austerdalsvatnet ?

Hilsen Dag

PS. Legger ved et forslag til rute.

post-728-133474736296_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale at du studerer iskartene fra NVE, og spør lokalkjente om isforholdene på Storglomvatnet.

Forholdene kommer til å bli unormale denne våren, da alle magasin kommer til å bli tappet mye ned.

Brefallet ned mot vannet på sørsiden som du har tegnet i ruten din er bratt i siste delen ned mot vannet, og brefallet har store sprekker.

Jeg har ikke erfaring i dette området vinterstid, men har vært mye i området sommerstid.

svekket is.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott rapport Vandrefalk! :D Skjelåtinden ser virkelig flott ut, ja generelt hele Svartisen/Saltfjellet området ser vilt og vakkert ut. Må si jeg lengtet litt etter vårskiturene nå.

Spennende tur/rute det der Dag! Bør absolutt kunne gjennomføres dersom man planlegger mer i detalj enkelte steder og har med breutstyr. :D Vet ikke noe mer enn deg ang Skjelåtindens høyde, men tror at wwv.no av og til baserer seg på egne GPS-målinger i sitt toppregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser absolutt farbar ut den ruta der, Dag.. Nedfarten til Storglomvatn er lagt perfekt, ingen problemer der, såfremt været er bra da.. Du er litt nærme et stup som du absolutt ikke vil prøve deg på! :) Skulle være uproblematisk å gå over isen på Storglomvatnet, men vær obs på at brefallene faktisk kalver ned på isen, noe som kan gi svært "interessante" utslag... Om isen mot formodning skulle være dårlig så er det et østlig alternativ til ruta di som gjør kryssing av vannet unødvendig.. Bare ta kontakt når det nærmer seg, så skal du få oppdaterte opplysninger om både is- og snøforhold... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag G: den ruta du tegnet inn først er ren galskap hva nedfarten til Storglomvannet angår, hele breen kalver ut langs deler av den delen av vannet, i tillegg til at det er bratt. Se bilde.

Hvis målet er Skjelåtind bør du gå for enten den versjonen du la ved sist, eller hvis du vil ha korteste vei:

gå ut Vestisen og ned til Terskaldvannene (sydligste delen av vannet), derfra ut på Storglomvannet.

Du bør holde deg unna selve oset selv om det ikke er stort, hva selve vannet angår er jo det beskrevet av andre her.

post-1018-133474736354_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Austerdalsisen er veldig oppsprukket - skal du i det hele tatt vurdere den bør du i så fall gå i kanten, på max snømengde ser den fortsatt like farbar ut som en del av Nordpolbildene til Ousland.

Har et bilde derfra liggende, skal se om jeg finner det.

Du er sikkert interessert i å få med deg østisen og toppene der, men hvis nei er det bedre å gå fra STore Istind ned i Terskalddalen og følge den sørover til endepunktet du har tregnet inn.

Hvis du ikke har bil er det like greit å ende opp igjen i Svartisdalen og ta taxi til flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første ruten Dag har tegnet inn er ikke i det hele tatt galskap, forutsatt at været er bra og han treffer.. Det er åpning mellom brearmene her og bare de siste 80-100 høydemetrene er særlig bratt.. Et alternativ er å gå litt lenger vest og komme ned dalen som ender like innenfor Holmvassdammen. Det er her de fleste går når de skal til Snøtind...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bevege seg i ukjent brefallsterreng på et værhardt Svartisen er ikke så langt unna.. Med finvær som forutsetning er Holmvassdalen et tryggere alternativ, særlig hvis man ikke er kjent.

Dessuten er jo ikke været der inne preget av lange og stabile godværsperioder, det er kjipt å dra seg uti et brefallsområde hvis sikten faller - og får du 100 bratte høydemeter med storsekk oppå det begynner det å bli riktig så trivelig :D

Jeg ville gått for nedstigningen ved Kjølfjellet og ut under Terskaldfjellet hvis man likevel har tenkt å krysse Storglomvannet, DNT-turene over isen går ned i Vesterdalen den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det frister ikke alverdens å gå ned på vannet som muligens er over 100 meter nedtappet.

Har sett tidligere at en slik nedfart kan være et kaos av tykke isflak som ligger i hytt og vær nedover.

Kartet viser heller ikke koter under hrv så foreslåtte rute over Kjøfjellet ser mer atraktiv ut. Legger ved et forslag.

Man får da en 150 høydemeter stigning opp til punkt 915 på nordenden av Austisen.

Men høydemetere ville vi fått uansett om vi var gått ned vannet. Man må jo opp et sted.

Ser for oss at vi setter opp teltet og tar en overnatting på 915 og tar turen ned Sørdalen og til Skjelåtinden som en dagstur.

Nedstigninga frå Austisen blir ei utfordring, ja.

Er været bra kunne Austerdalsisen være et prosjekt med tau,sikringer stegjern og øks, samt god tid.

På denne tiden skulle det være max snømengde til å dekke sprekkene.

En retur ned og ut Vesterdalen frister ikkje så mye, men er et av flere alternativ.

post-728-133474736396_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.