Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om kommunetoppene i Modum og Gaular


snilen

Anbefalte innlegg

I Modum har Breiliflaka lenge vært regnet som kommunetopp. Nå har jeg hørt rykter om at Lauvkollen et stykke lenger syd er målt til å være høyere. Kan noen bekrefte dette?

I Gaular er det 2 topper med høyde 1354 moh, Geitebotsfjellet og Skarfjellet lit lenger vest.

Fastmerkeregisteret viser at Geitbotsfjellet er noen cm høyere. Under et besøk i helgen oppdaget jeg at Geitebotsfjellet har et betydelig høyere punkt ca 100 meter lengre vest, ca 5 meter høyere?

Vedlagte bilde viser at det er betydelig høydeforskjell, men bildet kan vel ikke benyttes for å beregne reell høyde på toppen. Litt snodig at trig.punktet plasseres på et såpass mye lavere punkt.

post-480-133474550714_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommunetopp i Modum. Har ikke hørt om noen som har foretatt nye målinger, men Norgesglasset gir følgende opplysninger:

Lauvkollen eller Brennåsen som navnet er på økonomisk kartverk (ØK), har høydetall 703,5 m. Denne høyden er fotogrammetrisk målt og ikke så nøyaktig som høyden på Breiliflaka eller Breilistanga som det står på ØK, F35T0004 med høyde 702,05 m og som er et trigonometrisk punkt. Siden det er bare snaue 900 m mellom toppunktene, vil jeg anta at det søndre, altså Lauvkollen/Brennåsen, er det høyeste punktet i Finnemarka. :shock:

Nå er muligens Breiliflaka et geografisk "områdenavn", og kan i så måte inneholde strøkene rundt Lauvkollen/Brennåsen også, slik at jeg ikke påstår alle som har regnet Breiliflaka for Finnemarkas høyeste punkt nødvendigvis tar helt feil ... :)

Så til Gaular kommune. Det er andre mere tungtveiende krav til trigonometriske punkter, enn at de skal ligge på et fjells desiderte toppunkt. Som for eksempel at det er fri sikt til alle nabopunktene, for å oppnå en god punktbestemmelse. Dette er nok sikkert tilfelle på Geitebotsfjellet. Men her har altså Snilen vært og registrert en høyere lokal topp litt vest for trig.punktet. Det er nettopp slike opplysninger toppsamlere trenger :!:

Dette taler jo i Geitebotsfjellets favør som kommunetopp, hvis det da ikke skulle være noe tilsvarende på Skarfjellet. Jeg har selv ikke vært der, og kan ikke uttale meg om det.

Min spådom er at det etterhvert vil dukke opp mangt og meget nytt når det gjelder fjellhøyder, ettersom landet vårt blir dekket med nye terrengmodeller basert på laserskanning fra fly. Nøyaktigheten vil kunne bli i området 1 dm. 8) Selv ved høytflyvning med radar (SAR) vil man kunne oppnå terrenghøyder på submeternivå. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvsagt interessert! :D

Vikingene står for et meget bra tiltak, så det er sagt! :)

Men jeg syns de er sløve med å rette feil i kommunetopplistene sine :!: Personlig har jeg meldt inn flere rettelser for år tilbake, men det er ikke blitt fulgt opp hittil. :x

Et ønskemål hadde jo vært at redaktørene siler ut essensielle opplysninger fra turrapportene, og legger det ut på kommunetoppsiden. Koordinater hører naturligvis med, som sikker identifikasjon av toppunktet. Så kan ihvertfall ranglerne som er utstyrt med GPS vite at de har vært på riktig sted. :) Eksempelvis har jo de som har besøkt Breiliflaka 702 m, og ikke Lauvkollen/Brennåsen 703,5 m en snau kilometer lengre sør, gått glipp av kommunetoppen for Modum. Ikke sikkert alle blir så happy for den informasjonen, men rett skal være rett ...

Syns dere som bruker sidene aktivt burte ta et initiativ til en slik forbedring. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden meldte jeg inn en drøss med feil og det gikk ikke så fort med å få det korrigert. Blant annet var de fleste toppene i Telemark feil.

Nå kjenner jeg ikke til noen flere feil her, men det er noen tvilstilfeller som diskuteres, Halden, Siljan mm.

Om du har en uoffisiell liste som avviker fra wwv-listen så vil jeg gjerne vite om avvikene.

Jeg noterer meg at Geitebottsfjellet er ca 5 meter høyere enn tp og at Lauvkollen er høyest i Modum, her blir det nok en ekstra tur en dag. Kaldåsknipa i Lyngdal/farsund har også en unøyaktighet, ettersom kommunegrensen ikke går eksakt over toppen. Dette er en mer marginal unøyaktighet, og hva den enkelte aksepterer som slingringsmonn får man bestemme selv. Jåttånuten i Stavanger regner mange som besteget, selv om ingen har vært på toppunktet. Strengt bevoktet militært område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snilen, kanskje litt utenom tema, men siden du nevner tvilstilfelle i Siljan. Rådmannen (toppen heter så) noe lenger sør for N.Bølene står oppført med 646 m på kartet. Jeg reiste nå ditt en gang for noen år siden da jeg skulle til Siljans høyeste topp. Denne toppen (eller høydepunktet rettere sakt) går offisielt for å være den høyeste toppen i Siljan. Syns dere burde gardere dere med dette stedet også. Her går grensen tydelig over toppunktet. Jeg for min del holder en knapp på dette stedet som høyest i Siljan kommune, i hvert fall før man eventuelt får videre klarhet i ting. Så det er nok dessverre fremdeles en mulighet for at dere har bommet i Siljan :D Jeg ville nå i hvert fall ikke tatt sjansen på å unnvært Rådmannen om målet var å komme høyst i Siljan :(

Kan opplyse om at det er et nytt turkart på trappene for Siljan, kanskje dette vil avklarer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt litt på Kjerkeberget. Den har vel øket fra 629 til 631 etter en eller annen måling. Trigpunktet er heller ikke på det øverste punktet. jeg tror det høyeste naturlige punktet er under bua på toppen.

Kan det dermed tenkes at Kjerkeberget er høyere enn Skibergfjellet ? og således ikke Norges nest laveste kommunetopp likevel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.