Gå til innhold
  • Bli medlem

Topp- og tinderangleturer i Lofoten


sbj

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen som har noe kjennskap til topp- og tinderangleturer i Lofoten - f.eks. Trakta, Rulten, Trolltindan, Klokktind m.fl. Er dette kurante klyvetopper eller bør man ha med tau og litt klatreutstyr? Hvilke topper er å anbefale fra Austvågøy og utover?

Finner ikke så mye info om dette på nettet, kun Websters klatrefører og den karakteriserer hovedsaklig toppene som "moderate ascents" og lignende.

-sbj-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler: Vågakallen (942 moh) på Austvågøy.

I fjor sommer hadde jeg en kveldstur opp på dette Lofotens aller mest markante fjell. Opplevelsen går med klar margin inn på min "topp 10" liste. Ja, i min beruselse over utsikten fra toppen glemte jeg for en stakket stund at Jotunheimen tross alt er Norges klart mektigste fjellområde. :?:

Startpunktet for den enkleste ruta opp ligger noen minutters kjøring fra Henningsvær rett innunder den klassiske klatreruta "Presten". Jeg tror stien er stort sett enkel å følge helt til topps skjønt det kan sikkert være lurt å forhøre seg på forhånd om nøyaktig hvor man bør gå.

Normalveien skulle ikke by på de store fysiske eller psykiske utfordringer for en tinderangler - ihvertfall ikke i tørt og pent vær. Et par 2-3 meters klyvepunkter grenser vel opp mot klatring, men disse er ikke særlig utsatte. Det mest usatte og for mange kanskje ekleste punktet er "Taket" - et sva som må krysses. Her er det dumt å snuble i skolissene sine. Til gjengjeld er svaet slakt og meget enkelt.

Har lagt ut noen bilder fra turen i fall det kunne inspirere:

www.elmacho.info/vaagakallen

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Hva med å sende en mail til Vesterålen Turlag (mail: [email protected])? De har ei hytte (Trollfjordhytta) i området og kan sikkert si litt mer om hvilke fjell som egner seg til hva slags tur!

For folk uten tau kan mange av fjellene i Kabelvåg- og Svolværområdet være aktuell. Har du en liten time eller to tilovers kan en tur til Djevelporten (bak Svolværgeita) anbefales på det sterkeste! Men husk å ha en kompis med deg som kan ta bilde av deg mens du står ute på steinblokka som henger kilt mellom fjellveggene (Kjeragbolten kan bare gå å legge seg!). :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Heisann...

:?

Anbefaler ti-på-topp i Vestvågøy. Det er tolv topper pålista, og du får medalje etter ti turer til topps. (Gjorde unna min niende i dag :) )

Alle toppene på denne lista er greie, vil du ha utfordring går du dem på et døgn :?

Ellers anbefaler jeg linken: http://www.home.no/tipatopp

Her kan du lese om toppene, se kart, laste ned GPS-data osv...

Hvis du er Blinker, ligger det bilder og turbeskrivelser på profilen min der (moniccen).

Til slutt: naturen i Lofoten er vel verdt et besøk, særlig kveldstid på sommeren er det fantastisk utsikt, ofte med midnattsol.

post-458-133474386841_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Anonymous

Når det gjelder Trakta, Rulten, Trolltindan, Klokktind er dette klatreruter.Trolltinden kan du nå uten tau.Noe luftig men fullt ut mulig å klare. Trakta er gradert til 5+ letteste vei opp til Rulten er sydrenna (4+) Klokktind (Moskenes) er grøvlete men fullt ut mulig å gå.

Ellers så var forslaget om Trolltind hytta et godt forslag. Godt utgangs punkt for vanskelige og lette tinderanglingsturer.

Se ellers inn på denne siden: www.lofotelemark.com

Her er det bilder og beskrivelser av mange fine turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Flott, og bra side!

Ble ikke så mye annen tur enn Higrav++ og sydp' Stetind sist gang, men får dra opp til Lof på vintertid istedet kanskje. Skiturene virket iallefall veldig forlokkende ut på bildene på websida...

-sbj-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.