Gå til innhold
  • Bli medlem

Rostafjellet - har det blitt MYE lavere??


pb

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg var paa Rostafjellet i indre Troms igaar. Fjellet er ifolge kartet

1590 meter hoyt. Jeg ble derfor ganske overrasket da jeg kom til

toppen og ikke "klarte" aa faa min GPS til aa vise hoyere enn 1560.

Dersom TrondE leser dette: Naar fant siste noyaktige bestemmelse av denne hoyden sted?

Toppen skal ifolge kartet vaere en brekuppel. Kan den ha smeltet ned 30-35 meter, dette er

langt mer enn jeg har sett andre steder. Der toppen skulle ligge etter kartet er det naa et lite

sokk (sadel) mellom to litt hoyere "topper". Toppene er naa paa N69:02.976, E019:38.402 og

paa N69:02.964, E019:37.988, den foerste toppen er noen faa meter hoyere.

Denne toppen er blant de 85 toppene i Norge med primaerfaktor over 1000 meter, med 1030.

Dersom toppen naa er 30-35 meter lavere ser det ut som Norge kanskje bare har 84 slike topper.

Min GPS var bare 2 meter forskjellig fra en karthoyde i naerheten, paa Rostakulen. Dette avviket

paa (minst) 30 meter kan antagelig ikke forklares ved unoyaktighet ved GPS maaling. Jeg tok

gjennomsnittet av mer enn 500 maalinger.

Beste hilsen Petter

ps: Turrapport kommer om ikke saa lenge.

post-237-133474549778_thumb.jpg

post-237-133474549791_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bara en allmän kommentar:

i Akka finns det en fjälltopp som kallas Manstoppen, på de gamla kartorna hade denna höjden 1780 innan den plötsligt fick höjden 1730 på senare kartor. Och detta var inte för att toppen hade krympt, utan för att troligen nån kartograf har läst 8a som en 3a, när de nya höjderna skulle plitas in.

Min obetydliga gissning är att av nån anledning har någon kartograf läst av höjden x felaktigt som 1590, om inte den nu har smält ner ett trettiotal meter, mänskliga faktorn alltså.

Om någon har en gammal karta över området kanske detta kan uppdagas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he,

Du bommer litt der. Troms i begynnelsen av juni er utmerket, jeg hadde

en fin tur, 10 timer (solo), med vaer som begynte daarlig og ble bra.

Har dessuten vaert paa Oksfjordjokelen, Arnoyhogda og Store Kaagtind,

saa det er ingen fare.. Uansett vil toppen vaere trygt etablert blant Norges

100 hoyeste primaerfaktor-fjell.

Bekymringen gaar nok mer paa effekter av mulig stadig raskere klima-endringer.

Topp-plataaet paa dette fjellet er flere hundre meter, dersom det hele har smeltet

ned 30 meter saa er det forferdelig mye forsvunnet is. Et ineressant sporsmaal

er derfor hvor lenge det er siden man maalte 1590. Jeg kan nevne at Jiehkkevarri

maalte 5-6 meter hoyere enn offisiell hoyde for bare 3 aar siden (Fortsatt mye sno

i fjellet her oppe i mai/juni)

Det burde vaere "obligatorisk" med en tur til nord-norske fjell for alle "soeringer"

en gang i lopet av mai/juni. Massevis av tinder i alle kategorier, midnattsol, etc..

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he,

Du bommer litt der. Troms i begynnelsen av juni er utmerket, jeg hadde

en fin tur, 10 timer (solo), med vaer som begynte daarlig og ble bra.

Har dessuten vaert paa Oksfjordjokelen, Arnoyhogda og Store Kaagtind,

saa det er ingen fare.. Uansett vil toppen vaere trygt etablert blant Norges

100 hoyeste primaerfaktor-fjell.

Bekymringen gaar nok mer paa effekter av mulig stadig raskere klima-endringer.

Topp-plataaet paa dette fjellet er flere hundre meter, dersom det hele har smeltet

ned 30 meter saa er det forferdelig mye forsvunnet is. Et ineressant sporsmaal

er derfor hvor lenge det er siden man maalte 1590. Jeg kan nevne at Jiehkkevarri

maalte 5-6 meter hoyere enn offisiell hoyde for bare 3 aar siden (Fortsatt mye sno

i fjellet her oppe i mai/juni)

Det burde vaere "obligatorisk" med en tur til nord-norske fjell for alle "soeringer"

en gang i lopet av mai/juni. Massevis av tinder i alle kategorier, midnattsol, etc..

Petter

Fjället verkar ha höjden 1590 redan på "Cappelens bil og turistkart" anno 1965, får man gissa att mätningen inte är särskild färsk med andra ord?

Verkar osannolikt (men inte omöjligt) att en glaciärtopp har precis samma höjd som en senare mätning.

Två scenarier:

1. Toppen har sjunkit 30-tal meter på mer än 30 år eller när det nu var den mättes upp senast. Och detta kan vara lääänge sen.

2. Toppen hade fel höjd redan år 1965, testade att använda Norgesglasset på startkart.no historiska karta (vilket år det nu var) på denna finns en punkt 1558 på Rostafjellet, min gissning är att 1560 kanske har blivit 1590?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det gamle amtskartet Tromsø utgitt i 1874, har fjellet høyden 4965 norske fot. Omregnet til meter blir det 1557,8 eller avrundet til 1558 som Tassemark korrekt skriver. Den høyden passer ganske bra med pb sine nye observasjoner.

På de tre siste utgavene av kartblad 1533 II Tamokdalen står høyden 1590 oppgitt. Høyden stemmer forsåvidt med kotebildet, da man ser tydelig 1580-koten. Men man kan ikke se bort fra at kotene kan være tilpasset et feilaktig høydetall heller.

Korrekte fjellhøyder får vi nok ikke før en landsdekkende terrengmodell basert på laserskanning er klar. Nøyaktigheten er i desimeterområdet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 1963-utgaven av Tamokdalen kartet og høyden står her til 1590 m, men uten isbre på toppen. Høyden er ifølge tegnforklaringen en ukontrollert høyde, så her er det absolutt rom for feil.

Kan jo nevne at i fjor hadde en av Ti på topp toppene i Tromsø en høyde på 950 m, som gamle kart viste, mens i år er denne krympet til ca. 890 m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 1963-utgaven av Tamokdalen kartet og høyden står her til 1590 m, men uten isbre på toppen. Høyden er ifølge tegnforklaringen en ukontrollert høyde, så her er det absolutt rom for feil.

Kan jo nevne at i fjor hadde en av Ti på topp toppene i Tromsø en høyde på 950 m, som gamle kart viste, mens i år er denne krympet til ca. 890 m.

"Ruostafjell" har höjden 1559 på (svenska) generalstabsbladet 1 Råstojaure utg 1888. Sedan dess har det alltså hänt nåt :D

Vet inte hur Norge har mätts upp av kartografer sen dess men nån gång på 1900-talet, eller i alla fall mellan 1888 och 1963 har höjden bestämts eller misstolkats till 1590.

Tror att det antingen är nån som har avläst instrumenten eller gamla höjdsiffror fel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Takk for flere gode opplysninger. Det ser vel ut som om dette tyder

paa at 1590 tallet er feil, med hensyn til klima og bresmelting er dette iallefall bra.

Jeg gikk foerst til "nordtoppen" og maalte N69:02.976, E019:38.402, 1560 meter 16:58

deretter "sydtoppen" N69:02.964, E019:37.988, 1555 meter 17:04

tilbake til "nordtoppen" N69:02.975, E019:38.404, 1553 meter 17:12

deretter igjen sydtoppen N69:02.962, E019:37.977, 1554 meter 17:30

Nordtoppen er nok hoyest basert paa visuelle observasjoner av horisonten. En hoyde rundt

1558 meter virker da slett ikke urimelig. Dette er et STORT avvik fra 1590. Det betyr ogsaa

at Rostafjellet har primaerfaktor like i underkant av 1000 meter. Jeg avventer om det finnes

ytterligere informasjon fra kartverket som kan bekrefte en ny hoyde, deretter maa diverse

lister som har Rostafjellet og primaerfaktor 1030 meter justeres/oppdateres. Det er vel

litt typisk at dette fjellet er i Troms. Om et stort, selvstendig fjell i Jotunheimen skulle ha en

hoyde med mer enn 30 meter feil, ville det antagelig blitt mye oppstyr.

Turen til toppen kan anbefales paa det varmeste !!

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror gjerne på at det hadde blitt oppstyr hvis dette hadde skjedd i Jotunheimen. Vi har vel ikke innført primærfaktor som et kriterium for turmål her oppe, så om toppen er 1590 eller 1560 er av mindre betydning. Det er uansett et høyt fjell her og absolutt en tur som kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.