Gå til innhold
  • Bli medlem

Saksi (22.07 2006)


Bjarne Lindholdt

Anbefalte innlegg

Etter å ha læst om Saksi i ’Fjelltopper over 2000m, har jeg hatt stor lyst på å gå den fra Geite, med travers av den 1500m lange eggen.
Jeg ankom 21. juli til Leirvassbu fra Olausbu, været var i topp og tre topper var på ønskelisten: Saksi, Visbretinden og Skardstinden. Den siste ble dog ikke realisert grunnet problem med å komme fram og tilbake til Geitsætre!
Neste dag skulle det være Saksi. På resepsjonen ble det dype rynker i panna da jeg fortalte om å gå aleine på Saksi, men da saken stod fast, kunne jeg dra på eget ansvar.

Etter en forfriskende vassning av Tverrbyttbekken, som nord for Steet var 1,2m dyb så fjellsko og sekk måtte bæres på hovedet, tok jeg fatt på Geite.
Fra Geite begynner eggen med en liten hammer, som måtte klyves. Halvveis på eggen var det lønnsomt å gå i kanten av breen, men på det siste stykke opp imot Saksi smalnet eggen dramatisk inn, og på noen meter ble eggen så kvass at jeg måtte ri på den!
Opp under toppen ble det forskjellige klatretekniske problemer som måtte løses: Opp små skrenter og til slutt en veldig hammer som skulle omgåes høgre om. Der ble bygget en del vesle varder for å kunne finne fram til samme vei ned.
Vel oppe mellom de to toppene ble kursen satt mot den tv, som er den høyeste.
Jeg vurderer at der var mindre opptak av rundt grad 3.
Nedturen foregikk samme vei, og her kom vardene mine til sin rett, og det gav en viss trygghet.

Her på Fjellforum er der tidl. en som har stillet spørsmål vedr. en rygg som utgår ifra eggen midt i mellom Saksi og Geite, med retning SØ. Denne rygg hadde jeg selvsagt kikk på, idet der kunne bli tale om en snarveg der sparer timer. For å komme ned til ryggen må en først klyve ned en bratt renne, hvor det renner vann. Vannet kunne dog unngås ved travers bort i annen renne tv. for. Rennen er lett kjennelig fra eggen på en stor hammer som står i breen. Det ble dog ikke ryggen ned, for den består av morene og er full av løse steiner, men derimot i kanten av den navnløse breen SV for Geite. Da breen øverst er stupbratt er det greit å ha med sig isøks.
Vel nede traff jeg på holdet med fører som hadde været på Store Bjørn, og fikk behagelig følge på hjemturen.

En tur der kan annbefales — Bjarne

 

post-258-133474428824_thumb.jpg

post-258-133474428834_thumb.jpg

post-258-133474428841_thumb.jpg

post-258-133474428848_thumb.jpg

post-258-133474428857_thumb.jpg

post-258-133474428863_thumb.jpg

post-258-13347442887_thumb.jpg

post-258-133474428877_thumb.jpg

post-258-133474428886_thumb.jpg

post-258-133474428893_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En veldig interessant turrapport Bjarne. Her fikk jeg svar på mange spørsmål jeg har hatt om akkurat dette området. Men hvis ruten tenderte opp mot klatring grad 4, overgår det min øvre grense for risikovillighet for "aleneturer".

Særlig var returveien din ned til Leirdalen interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært interessant, dette, og akkurat hva jeg selv har pønsket på å gå. Jeg kunne dog tenkt meg å fortsette over Kniven og Smørstabbtinden. Fine, informative bilder, til en tur jeg allerede gleder meg til å gå...Takk!

Men går det an å unngå den "badinga"?

Hvis det er vassninga i Tverrbyttbekken du mener, så må du høyt opp i dalen for å komme over, om lag 1½km opp.

Bekken kan steingås i oset av Tverrbytt-tjønne (1350m), men også her kan det bli vann i skoene!

Jeg synes at på en varm dag er badinga ett av turens høydepunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tur!

Var sjøl på Geite 15/7, og gikk egga vestover mot Sokse bort til første hammeren langs egga.

Var et stykke oppe i den, men valgte å snu av flere årsaker.

Så dog ut til å at ruta opp var først å traversere ut til venstre (sørsida), og så opp litt lenger bort på hammeren.

Vedlegger et bilde av hammeren tatt fra egga vest for Geite.

Kunne du tegne inn vegvalget ditt opp på bildet?

Ellers var det pr. 15/7 flere store og for det meste snødekte sprekker i breen sør for egga,

der du krysset på nedtur til Leirdalen igjen. Disse røpet seg sett fra oven kun med enkelte hull

i snødekket her og der, så jeg håper du fulgte nedkanten av breen langs den lange moreneryggen

som drar opp fra Tverrbytnet i retning Sokse.

Hvis ikke var du kanskje heldig...

post-51-133474428939_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tur!

Ellers var det pr. 15/7 flere store og for det meste snødekte sprekker i breen sør for egga,

der du krysset på nedtur til Leirdalen igjen. Disse røpet seg sett fra oven kun med enkelte hull

i snødekket her og der, så jeg håper du fulgte nedkanten av breen langs den lange moreneryggen

som drar opp fra Tverrbytnet i retning Sokse.

Hvis ikke var du kanskje heldig...

:) Takk for tilbakemelding. Jeg gikk ned i den sydlige kant av breen SV for Geite langsetter moreneryggen. Til venstre, lenger inne på breen, så jeg der var sprekker, men dér jeg gikk var der ikke antydning av noen sprekk å se og jeg følte meg trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tur!

Var sjøl på Geite 15/7, og gikk egga vestover mot Sokse bort til første hammeren langs egga.

Var et stykke oppe i den, men valgte å snu av flere årsaker.

Så dog ut til å at ruta opp var først å traversere ut til venstre (sørsida), og så opp litt lenger bort på hammeren.

Vedlegger et bilde av hammeren tatt fra egga vest for Geite.

Kunne du tegne inn vegvalget ditt opp på bildet?

Beklager, jeg hadde oversett spørgsmålet ditt. Jeg må innrømme at jeg husker ikke det presise vegvalget, men jeg husker at jeg ikke brukte mye tid på å komme opp her. Jeg mener det var litt opp og deretter travers th.

Desværre er jeg ikke bra på å bruke Photochop og hver gang jeg skal gjøre noe nytt, vil programmet ikke det samme som jeg vil!

Jeg får nok øve litt mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.