Gå til innhold
  • Bli medlem

LightDan

Anbefalte innlegg

Annonse

Brännaren, kökets hjärta.

Gjort som en variant av Pepsi can burner.

https://m.youtube.com/watch?v=lHTy_n5SeNw

Jag valde en platt behållare som botten, vilket gör allt lite krångligare, men brännaren blir lägre och stabilare.

Jag limmade på tre 4 mm aluminiumrör på kanterna och tre under botten och ut under kantrören, detta för att skapa ett stabilt system, vilket förklaras i nästa inlägg.

Som lim kan man använda Sugru eller Silikon för högtemperatur.

post-14793-0-14063700-1439225259_thumb.j

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

För stabilitet och för att lyfta den från markkyla har brännaren fått ben (tre st. 3 mm aluminiumrör) och som grytstöd har jag mässingsrör (3 mm).

Höjden på mässingsrören blir bäst om man mäter ut när man testat brännaren, de bör vara ca 3-5 mm över höjden där lågorna går från blå till gula. Detta har jag funnit ut ger bäst bränsleekonomi och minimalt med sot.

En bit aluminiumfolie skyddar marken under brännaren.

post-14793-0-39270700-1439225719_thumb.j

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grytan är en Trangia kaffekanna med toppdelen klippt av, detta för att jag ville ha en bred och låg gryta som fungerar bra som tallrik.

En vanlig trangia-gryta eller liknande går naturligtvis lika bra.

Kanten är nedvikt för att undgå skador samt förstärka grytan.

Locket är en pajform klippt till rätt storlek, med en bit aluminiumtejp till handtag. Vid kanten har jag gjort ett hål med ett vanligt hålslag för att kunna lyfta bort grytan från brännaren med en Leatherman-tång utan att ta av locket.

Bilden visar också målerbägare för bränslet.

post-14793-0-94159500-1439226329_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kitet brukar jag också förvara sked och tändare, och ibland diskmedel, disksvamp och torkklut också.

Samt spritbränslet, men det får ligga utanför grytan.

(Skeden här är fullängd, jag har normalt en något avkapad som får plats i grytan, men den hade gömt sig någonstans när jag tog bilderna.)

post-14793-0-28716100-1439227277_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har också en alternativ gryta och ben till brännaren till detta kitet, men har inte gjort någon förvaringspåse eller vindskydd till den ännu. Räknar med runt 100 g när det upplägget är klart, men något sämre bränsleekonomi med den smalare grytan.

post-14793-0-41835400-1439227719_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge kan du brenne før du må fylle på mer alkohol?

Normalt fyller jag 15-20 ml bränsle, med full gryta, ca 6 dl vatten, kokar vattnet vanligtvis upp på 7-9 minuter och brännaren slocknar vid 10-11 minuter (m/20 ml bränsle).

Brännaren kan dock rymma ca 50 ml bränsle maximalt, så jag gissar att det skulle ge omkring 25-30 minuter kontinuerlig brinntid maximalt, men jag har aldrig testat det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack.

Jag har testat mest med pepsi can stove.

Cat can stove ska ju gå att få väldigt effektivt också vad jag läst mig till, men jag har inte fått till så goda resultat när jag testat, men med experimenterande med antal hål, rader och storlek på hålen går det nog få till det bättre.

Nackdelen för mig är det ostabila systemet med den tunnaste delen i botten.

Jag antar att jag kunde sätta fast ben direkt på en cat can stove och få ner vikten något på brännaren om jag får till bättre bränsleeffektivitet.

Fördelen med cat can är att den är ett par minuter snabbare koktid på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tøft kjøkkenkit! Er pepsican stove mer effektiv enn cat-can stove? Har du testet det?

Grunnen til at jeg i det hele tatt lager Pepsicanstove, er at de er mer moro å lage, i motsetning til catcanstove som er latterlig enkel å lfå til..

 

Men om en skal være ærlig er catcanstove mye mer effektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grytan är en Trangia kaffekanna med toppdelen klippt av, detta för att jag ville ha en bred och låg gryta som fungerar bra som tallrik.

En vanlig trangia-gryta eller liknande går naturligtvis lika bra.

Kanten är nedvikt för att undgå skador samt förstärka grytan.

Locket är en pajform klippt till rätt storlek, med en bit aluminiumtejp till handtag. Vid kanten har jag gjort ett hål med ett vanligt hålslag för att kunna lyfta bort grytan från brännaren med en Leatherman-tång utan att ta av locket.

Bilden visar också målerbägare för bränslet.

 

Hur vek du ned kanten på grytan?

 

När det gäller ölburksbrännare gjorde jag en i somras som är väldigt effektiv, det är en kombination av redbull och ölburksbrännare. Men även mina vanliga av standardtyp är väldigt snåla bränslet.

Felet många gör är att dom gör för många och för stora hål runt om, upptill. För få är inte heller bra, då blir effekten för låg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-6671-0-71066900-1440538494_thumb.jp

Hur vek du ned kanten på grytan?

 

När det gäller ölburksbrännare gjorde jag en i somras som är väldigt effektiv, det är en kombination av redbull och ölburksbrännare. Men även mina vanliga av standardtyp är väldigt snåla bränslet.

Felet många gör är att dom gör för många och för stora hål runt om, upptill. För få är inte heller bra, då blir effekten för låg.

0,8 mm er passende diameter.   16 hull - og det som gjør susen er innerveggen, hvor rødspriten går over i gassform.     Best resultat når det gjelder opptenning er å benytte et syltetøylokk under brenneren.   En liten sprut med rødsprit varmer opp brenneren og sørger for at rødspriten går over i gassform og stiger opp mellom ytte-r og innervegg.    Dersom det ikke kommer flammer ut av gasshullene, er forvarmingen ikke tilfredsstillende og prosessen må startes på nytt.     Pass på at flammen er ordentlig slukket før du heller rødsprit på syltetøylokket.

post-6671-0-71066900-1440538494_thumb.jp      På bildet har jeg også plassert en colaboxstove i felrkjøkkenet, og det fungerer alldeles utmerket. 

 

På venstre side i bildet bruker jeg en aspargisboks som kokekar, og lager brenneren av redbull.    Pass på at bunnen på kokekaret passer med toppen av brenneren.     Vær også klar over at når vannet koker settes kokakaret i bevegelse og da kan det gå som her

post-6671-0-17412500-1440538986_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hur vek du ned kanten på grytan?

När det gäller ölburksbrännare gjorde jag en i somras som är väldigt effektiv, det är en kombination av redbull och ölburksbrännare. Men även mina vanliga av standardtyp är väldigt snåla bränslet.

Felet många gör är att dom gör för många och för stora hål runt om, upptill. För få är inte heller bra, då blir effekten för låg.

Jag hade maskeringstejp på insidan av grytan uppe vid toppen och på utsidan ca 1/2 cm under toppen för att skydda mot fula repor.

Jag började böja kanten, lite i taget, med en plattång. Jag böjer kanske 10 grader varje gång och går många varv.

När det är ca 90 grader vikning använder jag en näbbtång och rullar kanten över den, fortsatt samma teknik med lite i taget och många varv runt grytans kant.

När det inte går få in näbbtången och böja mer blir det plattången igen, nu trycker jag bara ihop över den dubbelvikta kanten tills nedre kanten går i vägg.

Ta sedan bort tejpen.

Klart.

Det viktiga är att ta lite i taget, annars spricker aluminiumen och det försvagar kanten.

Jag har på min bästa brännare 12 hål, gjorda med ett häftstift för anslagstavlor (se bild). Flera hål bränner ger snabbare kok, men bränner också mer bränsle för att koka samma mängd vatten.

Färre hål ger samma mängd bränsle, men längre koktid.

Optimala antal hål varierar med storlek på grytan, vindskyddets utformning, hålens storlek, hur högt grytan står över brännaren, höjden på brännaren och säkert en mängd andra faktorer, så mina 12 hål är nog inte optimalt för alla. :-)

post-14793-0-11237400-1440574663_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

attachicon.gif20150620_224003.jpg

0,8 mm er passende diameter.   16 hull - og det som gjør susen er innerveggen, hvor rødspriten går over i gassform.     Best resultat når det gjelder opptenning er å benytte et syltetøylokk under brenneren.   En liten sprut med rødsprit varmer opp brenneren og sørger for at rødspriten går over i gassform og stiger opp mellom ytte-r og innervegg.    Dersom det ikke kommer flammer ut av gasshullene, er forvarmingen ikke tilfredsstillende og prosessen må startes på nytt.     Pass på at flammen er ordentlig slukket før du heller rødsprit på syltetøylokket.

attachicon.gif20150620_224003.jpg      På bildet har jeg også plassert en colaboxstove i felrkjøkkenet, og det fungerer alldeles utmerket. 

 

På venstre side i bildet bruker jeg en aspargisboks som kokekar, og lager brenneren av redbull.    Pass på at bunnen på kokekaret passer med toppen av brenneren.     Vær også klar over at når vannet koker settes kokakaret i bevegelse og da kan det gå som her

attachicon.gif20150504_102210.jpg

Fina kokkit!

Jag gillar och ogillar din aspargesvariant av samma orsak som min variant med ölburks-gryta.

Det blir lätt och smidigt att packa, men hög och smal gryta ger ett ostabilt system, något som syns på din arm. ;-)

Det blir inte heller så bränsleeffektivt när mycket av värmen löper längs sidan av grytan istället för att träffa den från undersidan. Det är ju dock väldigt bra när man går dagsturer eller enkelte övernattningar på grund av storlek och vikt på kitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja

 

Hvis man ser bort fra at dette er superkult, og relativt billig, er disse brennerene bedre enn vanlig alkoholbrenne man får kjøpt i butikken? Lettere?

 

Trangia sin brenner veier brutto 120g (Forpakningsvekt  120g)

Min "fancee feast" cat food stove veier 15g og når jeg legger i innervegg og carbon filt veke 30g

Min dobbelvegg Pepsi can stove veier 12g

 

Trangian har jo simmer-ring innebygd og lokk så man kan frankte den med rødsprit i så den er litt mer anvendelig til kokkelering - spesielt i kombinasjon med Trangia stormkjøkken, men skal man bare koke vann er den overkill..

 

Jeg tror at de fleste med meg synes litt av moroa er å bruke ting man har laget selv også - ikke bare at det er lett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser bort fra at dette er superkult, og relativt billig, er disse brennerene bedre enn vanlig alkoholbrenne man får kjøpt i butikken? Lettere?

Jeg tror at det er superkult som du sier å lage disse.     Men det koster flesk.   For å finne den rette diameteren måtte jeg kjøpe et  knalldyrt ugressmiddel som heter Redbull.    Det skal visst være til å drikke, men fyttirakkaren for en smak.     I 1964 uttalte jeg at noe svineri som het akevitt var det verste jeg hadde smakt.    Men nå 51 år etter måtte jeg erklære dette for nydelig i forhold.   .     

Ellers er vi med på å holde hjulene i gang.       Meny har hatt en oppsving på salg av Cola på boks.   Og hadde jeg hatt sansen for treningssentrene, hvilket jeg ikke har så sliter jeg ennå med å gå ned 3 kg Colafett.   .   

 

Men som sagt det har noe med at det er gøy.      Og slik er det med våre hobbyer4.     To uker på Hardangervidda kostet meg kr 5000 i nytt utstyr.     Offisielt.    500 kroner i bensin.    Parkering og fiskekort 1900 kroner, rene ranet.      I tillegg et par Realposer og en kvart kilo kaffe.    Ja, og ikke forglemme ett brød.

 

Hva oppnådde jeg?    Jeg så to vak, et par andre hadde sett fire.    Til sammen hadde tre ørreter i et sinnsvakt øyeblikk snust og smakt på flua.     Inntil en av det sucidal slaget, en ørret på 2000 gram ofret seg,    Korreksjon:    det ble en null for meget.     Dette blir litt av en kilopris.  Jeg tar ikke sjansen på å regne det ut en gang.

 

Men her er vi antakelig fremme ved sakens kjerne.     

 

Vi gjør det med glede om og om igjen, for dette er en stor del av livet vårt..

 

PS.   Akkurat nå har jeg gjemt 170 colabokser på et hemmelig sted,   til den verste stormen har lagt seg i heimen, og separasjonspapirene kan brukes til opptenning siden jeg nå har tatt opp produksjon av feltovner igjen.     

Akkurat nå har jeg laget en lekker trekantet sak, som kan fyres med ved, esbit, pellets, osv.   Jeg skal også lage et skrufeste for Trangia gassbrenner.     I tillegg til at en meget modifisert omnifuel også passer inn.    Også er vindskjermen innkludert.     

Eneste skåret i gleden er at jeg så noe lignende på Trangiasiden.    Slik er det bestandig.    Når en tror at en har lagt gullegget er kurven full fra før.

 

Den det hadde sikkert blitt billigere å kjøpt den på ebay, i titan og fine greier akkurat som som med Trangia rødspritbrenneren, ,men ikke så moro.

post-6671-0-66233000-1440604162_thumb.jp

 

Den nye feltovn forventer jeg meg mye av.    Foreløpig vekt 95 gram.    MultifuelfueI funksjon.      Brenner  altså det meste, og det beste, for å touche temaet et øyeblikk:      en colaboxxtove passer også inn.

post-6671-0-27914600-1440606112_thumb.jp

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser bort fra at dette er superkult, og relativt billig, er disse brennerene bedre enn vanlig alkoholbrenne man får kjøpt i butikken? Lettere?

Ska inte säga den är bättre,men definitivt lättare. Med alternativa grytan (se inlägg #12) så blir mitt hela kokkit liggande på runt samma vikt som Trangias brännare. :-)

Det går köpa lätta alternativ av både brännare och totala kokkit ( http://www.backpackinglight.co.uk/cookers-and-stoves/RB102.html och http://www.backpackinglight.co.uk/cookers-and-stoves/SD104.html ) men det är ju inte lika göy! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.