Gå til innhold
  • Bli medlem

K2 BackUp randoski, kjøpe nå og resten senere?


bendive

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vet det finnes et hav av "hjelp, tips til valg av randoski"-poster på nettet, men prøver meg allikevel med min egen: 
 

Jeg har hatt lyst til å kjøpe meg randoutstyr (for første gang) lenge, men hadde i utgangspunktet tenkt å vente litt med å kjøpe det, og kjøpe alt når jeg først gjør det.

 

Derimot er jeg veldig fristet av et tilbud på sport-conrad for tiden: K2 BackUp 13/14-modellen til 200 eur, inkl. vat (124-82-105 mm, 14-1500 g/ski)

 

Jeg har lest en del om denne (og andre modeller, f. eks. K2 wayback 82/88), og jeg tror BackUp, skal passe meg bra (vil ha lett utstyr, ser for meg en del lange anmarsjer og ikke spesielt bratte og harde nedfarter med det første). Jeg veier ca 78 kg, er 183 cm høy og anser meg som rimelig brukbar på slalomski.

 

Problemet er bare at hvis jeg kjøper skia nå kan jeg bare kjøpe skia, og jeg må vente litt (opptil et år, ser jeg for meg) med å kjøpe resten (studentøkonomi vett). Dette skremmer meg litt, og jeg frykter at jeg kanskje kommer til å angre på valget når jeg senere må velge binding og støvel. 

 

 

Så det jeg spør om: Skal jeg kjøre på og kjøpe disse BackUp'ene nå som jeg kan få en god pris på dem, eller burde jeg drøye, ta meg litt bedre tid, spare opp mer penger og vente med å kjøpe skia når jeg faktisk kan kjøpe resten også? Vil det (for min del) være en ulempe å kjøpe randoneeski først, og sko/bindinger en stund senere? 

 

Tar også gjerne imot innspill ang. valg av ski, gjerne de som skulle mene at BackUp er et dårlig valg.

 

På forhånd takk for svar.

 

Mvh Bendik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke randonne-ski spesifikt, men har under mange år kjøpt når det er billig: Ski, dunjakker på våren. Sommerklær på sensommeren. Dette er generellt økonomisk vettigt, men jeg har alltid farven till førre året... Man betaler I praksis gjennom at man må planere på forhand, og man må ha plats til å lagre ting. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare at dersom du kjøper ski og binding separat, så må du gjerne betale mer for monteringen (så sant ikke du gjør dette selv da..).

Jeg kjøper mye selv på denne måten. Sesongvarer kommer alltid på tilbud når de skal ryddes ut av butikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag personigen menar att 82 mm under foten är för lite.

När det gäller randoneeskidor menar jag vidare att full rocker är guld värt.

 

Men det är jag det.

 

Du kan få köpa Dynafit ZZ4 i storlek 27,5 (brukt) av mig för en torr brödkant. (ett spänne har lossnat en gång och är skruvat från insidan. Detta påverkar inte funktionen i sig, men ser inte så elegant ut).

Vidare har jag ett par K2 shuksan med dynafit speed bindningar. Bindningarna är monterade för TLT5, strl 26,5 (296 mm sule-länd). Skidor inkl bindningar väger 3600 gram/par.

Kan sälja bindnignarna löst, om du vill. Skicka PM om du är intresserad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg er gira på å kjøpe mitt første sett med utstyr nytt, og ihvertfall når det koster så lite som på sport-conrad ser jeg på det som uproblematisk, ellers takk :)

 

Jeg er såppas teknisk god på slalom, og synes det er aller morsomst å kjøre litt saktere og svinge mye. Derfor tror jeg tynne (og forøvrig kortere, tenker meg lengden 174) ski skal passe meg bra...eller tenker jeg feil her? Det er liksom derfor jeg ("tror") at jeg vil ha en tynnere ski, som er lettere oppover og som ikke er så fartsstabil, men jeg tenker at jeg ikke trenger en så fartsstabil ski. Er det feil tankegang?

 

 

Har forøvrig også hørt fra flere hold at BackUp er en god alround ski (og ikke minst at tynnere ski faktisk ikke flyter så verst). F. eks. her, siste post: http://www.friflyt.no/Forum/Ski/Telemark/K2-Backup

 

Har både Backup (10-11, uten rocker) og Coomback (11-12), med hhv AXL og Switchback X2. Backup er utmerket til anleggsbruk og fungerer supert til topptur, særlig når det ikke er bunnløs pudder - det vil si som oftest. (...) Skal du ha ett par ski til alt mulig er Backup knall. De siste to års modeller har og en moderat rocker som hjelper i løssnøen og ved gjennomslagsskare.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg i samme slengen slenger på et par bindinger*. Dynafit tlt speed turn til 200 eur, de må jo være ideelle for mitt oppsett (lav vekt, tynne/lette ski, ca rolige nedfarter)? Også ser jeg for meg, når tiden for å kjøpe støvler nærmer seg, at jeg skal sjekke ut Dynafit TLT 6. Det må jo være et bra oppsett:

K2 BackUp ski

Dynafit TLT Speed Turn bindinger

Dynafit TLT 6 sko

 

*Også får jeg få en forhandler montere bindingene på skia etter at jeg har valgt støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke skiene, men jeg synes det høres ut som et godt utgangspunkt.

Ski kan byttes ut og er greit å kjøpe på salg, €200 for et par ski som har fått gode kritikker virker som et godt utgangspunkt.

 

Bindingene virker også bra, og er veldig billige. De kan du bruke i mange år og bytte dem over på andre ski når/hvis du går lei av backupene.

 

Da har du fått deg et billig og antagelig bra utgangspunkt, og kan bruke mer tid og penger på støvler.

TLT 6 er antagelig en bra støvel, men hvis den ikke passer foten din er det bare å glemme.

Støvler må prøves skikkelig, så her slipper du ikke unna med Sport Conrad.

Andre støvler som kan være verd prøve er: Sportiva spitfire og sideral og de nye som Backland som Atomic kommer med til høsten.

Mange andre også, fra for eksempel Scarpa og Black Diamond, men de nevnte er i alle fall anerkjente og i samme vektklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du er erfaren slalåmkjører i bakken. Vær da oppmerksom på at de bindingene er mye spinklere enn noe du har hatt på beina før. Jeg har TLT speed, forløperen til speed turn. Særlig forbindingen har en tendens til å løse ut alt for tidlig. Den er simpelthen ikke mulig å få stram nok til å kunne dra på litt. Jeg må sette den i "gå-modus" for ikke å miste skiene (Men nå har jeg en del bredere og lengre ski enn de du planlegger å kjøpe; 187 cm, 88 under foten).

Men lykke til! Det blir uansett moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er skiene (i lengde 181) og bindingene bestilt!

 

Jeg skal gjøre en grundig jobb når jeg velger støvler, er klar over viktigheten av å finne støvler som passer føttene mine :)

 

Når det gjelder bindingene: Vet noen om de kommer med fangreimer (vet at de ikke kommer med stoppers)? Eller muligheten til å feste fangreimer kjøpt fra f. eks. Oslo Sportslager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,@bendive. Jeg hadde et par ski med TLT Speed radical og de kom med fangreimer.

Jeg har nå et par Skitrab Maestro, lette toppturski, med Plum Guide bindinger som er i samma segmentet som de du kjøpte, mitt inntrykk så langt er at bindingene fra Plum er av bedre kvalitet enn Dynafit.

Mine Speed Radical ble for myke for meg, spesielt når jeg gikk med hælløfter i skrå helling vridde bakbindingen seg og låste i kjøreposisjon litt for ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er skiene (i lengde 181) og bindingene bestilt!

 

Jeg skal gjøre en grundig jobb når jeg velger støvler, er klar over viktigheten av å finne støvler som passer føttene mine :)

 

Når det gjelder bindingene: Vet noen om de kommer med fangreimer (vet at de ikke kommer med stoppers)? Eller muligheten til å feste fangreimer kjøpt fra f. eks. Oslo Sportslager?

 

Tror det var lurt å bestille 181 i stedet for 174, det hadde nok blitt veldig kort for deg.

Vet ikke om det følger med fangremmer, men det kan du kjøpe til senere, det er et feste på forbindingen for det.

 

Du skriver at du liker å kjøre sakte med små svinger, så jeg ville ikke vært bekymret for om bindingene er kraftige nok.

 

Finn deg feller på tilbud og gå til noen som er flinke for å kjøpe støvler så får du et bra oppsett :)

Husk skredsøker, sekk med spade og sondestang, og skredkurs så er good to go

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir kanskje spennende å se om bindingene er kraftige nok, men jeg tror nok de skal holde til å begynne med iallefall. Kommer ikke til å søke veldig bratt terreng med det første. Både pga ferdigheter, og at jeg vil holde meg unna skredutsatte steder (iallfall inntil jeg har fått meg skredutstyr og vært på skredkurs).

 

Men fangreimer får jeg da kjøpe meg etterhvert. Må vel uansett ha det hvis jeg skal bruke skia i anlegg.

 

EDIT:

Og hvis jeg beveger meg i skredutsatte områder kan jeg heller ta av fangreimen og bruke slike i stedet: 

http://www.oslosportslager.no/produkt/dynafit-ski-finder-leash-lossnoband-22446.aspx

 

Eller er det bare en gimmick? De hjelper jo lite hvis skiene suser utfor et stup, men det er sikkert bedre enn ingenting. Hørt at det er veldig lite gunstig å bli tatt av skred med skiene festet i fangreimer, iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å finne igjen skia, en annen ting er at de kjører 200 meter nedover før de stopper.. 

 

Hehe ja det er sant.

 

Men med 'skredutsatte' områder mener jeg bakker med < 30 grader helning..ikke at det alltid er så lett å avgjøre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.