Gå til innhold
  • Bli medlem

Totalt ubrukelig til å pakke tursekk tydeligvis....tips?!


Anbefalte innlegg

Forstår ikkje korleis eg skal klare å kutte vekta på sommerturene mine....har nå pakka sekken for kun 1 overnatting med telt og allerede er vekta over 15 kg. Da er det kun hundemat, mat/drikkeskål, litt mat til meg og litt fiskeutstyr som gjenstår å putte oppi.. Vil ikkje sei eg har mykje unødvendig med heller, meste vekta er på bo/sove biten.... Tips til korleis det er mulig å pakke lettere? Ser mange har laga seg sånne lister med vekt osv. Kor finne eg slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Här finns gott om listor du kan kika på för tips och inspiration. http://www.fjellforum.no/topic/35162-lettvektstreffets-listetr%C3%A5d-2015/page-13#entry332393 Om du gör en egen lista kan du få gott om tips och idéer, det finns många som gärna hjälper till.

Generellt så är det bra att ha lätta saker att bära med, sova i/på och bo i. (Ryggsäck, sovepåse/liggunderlag och tält/tarp).

Kläder bör man ha så man kan använda lager på lager och kunna ha allting på samtidigt, evt ett ombyte extra med t-shirt, sockor och truser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme utfordring. Har investert i noe lettere utstyr, men det meste har jeg kuttet ved å lage liste. Med en skikkelig liste blir det så mye mer visuelt hva alt faktisk veier og jeg har kuttet flere kilo. Er nå nede i 11,5 for 5 dagerstur + mat til meg og hund.

 

Sett opp en liste på Lighterpack.com og del her så får du helt sikkert mange gode tips (Og en del ekstreme...) :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Säkert helt från enkla till extrema tips, men selv med enkla tips går det spara mycket vikt, och med de extrema ännu mera.

Bruk de tipsen som du syns passar dig, och strunta i resten. :-D

Som sagt, börja med att laga en lista och kolla vikten på dina prylar, lägg en länk så kommer tipsen strömma in.

Det blir också enklare om du säger ifrån om hur mycket pengar du kan tänka dig lägga på detta.

Det går säkert göra en god del utan kostnad, men mycket mera om man betalar för det. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Börja med att lägga ur det du absolut inte måste ha.

 

Sedan: Börja med det som är tygst. Går man i vindskyddad terräng (under trädgränsen) så kan man snabb kapa av vikt. Behöver inte kosta mycket heller (några 100-lappar(!)). Det går att kapa vikt även i högalpin terräng men då börjar det snabbt att kosta pengar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en overnatting ville jeg tatt med følgende:

Telt, sovepose, liggeunderlag, kokeapparat, gryte / stekepanne, (Telt og sovepose kan ofte veie litt avhengig av hvilken type du har.)

Klær utenom det du har på deg:

Her pleier jeg å si at du bør ha et komplett sett ekstra av alt du har under skallbekledningen, men på en så kort tur trenger du ikke så mye.

Et komplett sett ullundertøy og hvis vær og værmelding var bra så trenger du ingen tykk genser. Ullundertøy kan brukes i soveposen hvis denne er litt i tynneste laget.

Men sommer og fint vær så kan du også kutte ut ullundertøyet og ta med litt vanlig undertøy og en fleecegenser. Dette er nok det lureste siden denne genseren er fin til å ta på når du  f.eks. stopper og tar en matpause. 

Ekstra sokker, gjerne 2 - 3 par mer enn det bu beregner å bruke. En lett lue og noen tynne hansker. Det kan lett bli kaldt før du legger deg om kvelden.

En ekstra bukse. Gjerne en lett overtrekksbukse som du kan bruke når du har satt opp teltet så slipper du å krabbe rundt i teltet med den buksa som du har gått med hele dagen. Den blir ofte litt skitten nederst.

En lien pose med noen plasterlapper og litt sportstape.

Fiskestang og noen få spinnere / sluker.

Så er det maten. Det er ofte den som veier mest, men på en så kort tur så ville jeg laget en matpakke til hvert brødmåltid og en pakke til middagen. Antagelig trenger du bare en middag.

Det kan også være en fordel å ha en hund som kan bære sin egen mat, men hvis ikke så kommer jo hundematen i tillegg.

 

Det er ikke så mye du trenger på en så kort tur om sommeren.

Ta det du har puttet i sekken og legg ut over sengen så ser du ganske fort hva det er du ikke trenger. 

Fjern alle "kjekt å ha" ting og se om du ikke kommer litt ned i vekt.

 

For en del år siden var jeg med i en skredredningsgruppe og kjørte rundt med sekk og ski i bilen hele døgnet. 

Denne sekken var pakket for å oppholde seg ute i snøen et døgn og var ikke mer enn 12 kilo, men da hadde jeg ikke med telt og mat.

Så det burde være mulig å ta seg en overnattingstur sommer uten å ta med for alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at folk ofte har med for mye klær. Man må ha nok til ikke å fryse, men man trenger ikke skifte hver dag.. Det er et godt tips å legge klærne (og annet utstyr) utover og så tenke grundig gjennom hva man skal gå med, hva man skal ha som back-up og hva som kan legges hjemme.

Hvis jeg kjører bil til et sted hvor jeg skal legge ut på tur, så pleier jeg å pakke ferdig en pose med klær jeg tar på når jeg kommer tilbake til bilen. Da slipper jeg å slepe den med meg hele helgen, og jeg slipper å lukte bison når jeg møter folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips! Den store utfordringa blir når eg går til ferie og skal vere i fjellet i ei god veke! Hadde ein flott tur i går/dag, brukte så og sei alt eg hadde i sekken. Bo/sove er det tyngste eg har med, men litt komfort er viktig...som Exped synmat 12....slept like a baby :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker Superlight teltet så er det 2kg, det er jo suverent. :)

Ajungilak 1,6kg

Synmat 12 LXW = 1,4kg. Det er overkill om vekt er et tema. 7UL veier under halve 0,55kg.

Om sekken du bruker nå er en ReconPack (noe jeg håper det ikke er) så er den overkill ift vekten man prøver å komme ned på.

Reco0nPack er oppgitt til 4,7kg på nettet. (En vekt som mange er på med Sekk, sovepose,liggeunderlag og telt)

 

Med en sekk på ca 1kg så vil du jo være på 6kg for bære bo og sove.

Med en sekk på 4,7kg vil du være på 9,7kg...

 

6kg + klær + mat og kokeaparat for en helg + litt hundeutstyr + fiskeutstyr + div så vil det være logisk med sekk-vekt på 10-12kg?

 

"Kunsten er ikke å pakke, kunsten er å ikke pakke" - TurNisse 2015

 

Legger du ut en liste over hva du har med og eventuelt hva ting veier så blir det lett å "guide" sekken din ned på 10kg.

Du har jo allerede endel suverent og lett utstyr, så tror ikke det skal være vanskelig å få vekten ned noe mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker para ranger, men uten dei store sidelommene. Knallgod sekk som sitter godt på mine breie skuldre! Ja, den e tung, men den er fantastisk å bære med.! Synmat'en veier litt ja, men den er fantastisk god og nesten eit must for ei som sover dårlig og fort blir sliten/dårlig i ryggen. Bærer gjerne den, går heller ned på noko anna komfort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kløv da? Synes jeg skimter en bikkje som bærer noe på profilbildet ditt, men virker som om du legger opp til at du skal bære alt av utstyr og mat til bikkja på egenhånd. Når jeg gikk med hunden min (2.5 år gammel retriever, 30kg - 62cm høy) på vidda i forrige uke, så bar hun alle tingene sine selv (mat for 6 dager, sele, liggeunderlag og skål - ca 2.5kg), og kunne i teorien bært veldig mye mer. 

 

Kanskje ikke noe å satse på for første tur om hunden ikke er vant til det. Men det vil kunne spare deg for endel kilo i fremtiden i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.