Gå til innhold
  • Bli medlem

hva er en god kniv?


Rullestaden

Anbefalte innlegg

Hva er en god kniv?

Jeg har mange kniver, mellom 50 og 60 dersom jeg skal være ærlig.

Amerikanske med fulltange og flåblad du knapt kan spikke en seljefløyte med til typiske norske tollekniver. Og noen har jeg laget selv.

Det er dyre kniver og rimelige jeg har funnet brukt for å pusse de opp.

Jeg ser at det er nok åtte av de som roterer i mitt bruk. Noen ganger en Hallingdal av eldre modell (stor tung og traust) noen ganger en lett kort kniv. Skal jeg fiske er valget et annet.

Men de jeg bruker er alle gode for meg. De ligger godt i hånden som et godt verktøy skal.

Kniver er personlig. Prøv de, kjenn hvordan det føles. Finn ut hvilket til hvilket bruk du skal ha kniven til.

Lykke til med valget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan gi +1 til ESEE 6 eller en mindre modell. En solid kniv med mange bra funksjoner, som sitter også bra i hånden hos meg ihvertfall. Liker også slira den kommer i, selv om noen går skrittet lenger og skaffer lærslire til den.

 

Har ikke misshandla min, men ESEE stålet skal tåle juling.

 

Husk å olje knivbladet før lagring etter bruk, selv om ikke det har regnet eller vært fuktig på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heavy duty kniv som tåler juling - da tenker jeg først og fremst på en samekniv fra Strømeng.

Denne f.eks.: http://www.hektapatur.no/samekniv-8-mfingervern-stromeng-p-116-c-235.aspx

Eller denne som er litt mindre: http://www.hektapatur.no/samekniv-7-old-fashion-stromeng-p-113-c-235.aspx

Jeg har hatt et par slike samekniver. Mulig kniven er god, men slita holder i hvert fall ikke. Hempa tåler ikke svetten og jeg har opplevd at kniven kort og greit har forsvunnet, men deler av hempen hang igjen på beltet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moraknivene er fine til å sløye fisk med og spikke pølsepinner. Dessverre er slirene som følger med elendige. Jeg slengte fra meg en morakniv ca 4 meter slik at den landet inne i teltet, noe som resulterte i at kniven falt ut av sliren og skar hull på teltbunnen. Kniven i seg selv var skarp og gjorde jobben sin, men jeg kan ikke se på det som en god turkniv hvis den ikke kan sikres tilstrekkelig i en slire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LIker man sin Mora kniv, så finnes det mange alternative slirer å få kjøpt, fra lær til kydex.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xmora+sheath.TRS0&_nkw=mora+sheath&_sacat=0

 

Om Anders Panders ender opp med en Esee tipper jeg at han rimelig snart finner ut at en vanlig "tollekniv", Mora eller annet, er grei å ha i tillegg, om man vil skjære og spikke, og ikke bare vil hugge eller bruke kniven som brekkjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esse har noen fine småkniver. Izula har en hendig størrelse og den sitter bra i slira. Litt liten til å skære brød med men stor nok.

 

Jo det har du rett i, de har mindre kniver også. Er bare vant med at når noen nevner Esee så det gjerne Esee 5 med 6,4mm(!) tykt blad man ser for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et par slike samekniver. Mulig kniven er god, men slita holder i hvert fall ikke. Hempa tåler ikke svetten og jeg har opplevd at kniven kort og greit har forsvunnet, men deler av hempen hang igjen på beltet.

Har hatt min i 7 år i all slags vær, og slira er like fin i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LIker man sin Mora kniv, så finnes det mange alternative slirer å få kjøpt, fra lær til kydex.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xmora+sheath.TRS0&_nkw=mora+sheath&_sacat=0

 

Om Anders Panders ender opp med en Esee tipper jeg at han rimelig snart finner ut at en vanlig "tollekniv", Mora eller annet, er grei å ha i tillegg, om man vil skjære og spikke, og ikke bare vil hugge eller bruke kniven som brekkjern.

Hvis man må kjøpe en slire til den prisen i tillegg så forsvinner litt av poenget med morakniven. Man kjøper den tross alt fordi den er billig. Da kan man heller kjøpe en bedre ferdigpakke til samme pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man må kjøpe en slire til den prisen i tillegg så forsvinner litt av poenget med morakniven. Man kjøper den tross alt fordi den er billig. Da kan man heller kjøpe en bedre ferdigpakke til samme pris.

 

Det blir nå opp til den som har Morakniven i handa å vurdere da.   Kr 400 er   et rundt tall på hva du kan få en Mora Companion MG + Kydex slire for nå, kjøpt hver for seg. Vis meg da gjerne en "bedre ferdigpakka" til samme pris der både kniven og slira er bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er mer enn robuste nok for den bruken de er tiltenkt. Og brukt med litt fornuft så holder de resten av livet. Det gjør og de helt vanlige Moraknivene det.

Stålet i Mora- og Hultrafoss knivene, er da bra nok til turbruk. Men, så var det slirene da. Plast slirer som ikke "flexser" fritt på på hofta, er noe dritt. 

 

Undrer også på hvorfor turfolk her, er avhengige av "søringsperre" (eller aennen for for stopper), for å kunne bruke kniv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Folkekniven er fin den, men bedre? Ikke slira vel. Har den selv jeg. Litt kortere blad, og ei slire som blir slarkete etter en tids bruk (bløtlegging har jeg prøvd). Men uansett, du måtte nå lete litt, ikke sant?   Og husk nå at i det første innlegget mitt om slirer til Mora sa jeg at "liker man sin Mora kniv, så finnes det mange alternative slirer å få kjøpt". Altså   DERSOM man alt har en Mora kniv som man liker, SÅ finnes det slirer å få kjøpt. Det gjelder jo forsåvidt uansett kniv, at har man først en kniv man liker, så skaffer man gjerne en ny slire til den (om man ikke er fornøyd med original slira, eller har mista den e.l). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt glad i Lt. Wright Genesis. Solid, holder eggen meget godt. Cold Steel har også noen kniver som får stygg juling og tåler det, men i daglig røff  håndverksmessig bruk er det Morakniver som gjelder. For min del er det egentlig bare jåleri at jeg har andre kniver enn Mora...de mer enn tøffe nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkekniven er fin den, men bedre? Ikke slira vel. Har den selv jeg. Litt kortere blad, og ei slire som blir slarkete etter en tids bruk (bløtlegging har jeg prøvd). Men uansett, du måtte nå lete litt, ikke sant?   Og husk nå at i det første innlegget mitt om slirer til Mora sa jeg at "liker man sin Mora kniv, så finnes det mange alternative slirer å få kjøpt". Altså   DERSOM man alt har en Mora kniv som man liker, SÅ finnes det slirer å få kjøpt. Det gjelder jo forsåvidt uansett kniv, at har man først en kniv man liker, så skaffer man gjerne en ny slire til den (om man ikke er fornøyd med original slira, eller har mista den e.l). :)

Brukte vel 5 minutter på å lete. Kunne kanskje brukt mer tid på å finne et bedre kjøp, noe jeg vanligvis gjør når jeg skal kjøpe noe, men det er godt kjent at Helle lager gode, billige kniver, så det var ikke så vanskelig å se igjennom en prisliste. og finne noe innenfor budsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.