Gå til innhold
  • Bli medlem

kanoåre tips


Anbefalte innlegg

Annonse

Har padlet kano på innsjøen Femunden med kajakkåre. Fungerer glimrende det om man padler alene, men man bør ha vanntett bukse, evt badeshorts pga drypping fra åren. I en kajakk bruker man som regel spruttrekk så da spiller det ingen rolle om det drypper. Det er en fordel å sitte mest mulig midt i båten når man padler med kajakkåre. Min kano padler jeg baklengst når jeg bruker kajakkåre, dvs at jeg sitter på den toften som egentlig er foran i kanoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltemas åre er helt OK. Jeg har ei som er mye i bruk, men den er egentlig litt for kort for meg. Helt uenig i at årer av aluminium og plast er mer robuste. Tre er godt å holde i, og føles varmere på kalde dager. 

 

Å padle kano med kajakkåre er en tulleting synes nå jeg da. Om man øver inn god padleteknikk (J-tak) så er det ingen problem å padle alene uten å måtte svinge åra over og bytte side hele tiden. Kanoen går mer rett frem når man padler på den måten. Med ei kajakkåre går det mer fra side til side for hvert tak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt (og har noen fremdeles) aluminiumsårer fra Biltema. De fungerer greit nok. Problemet med de er at skumgummien midt på skaftet som man skal holde i, løsner og sklir oppover. På et par av de løsnet også selve håndtaket i toppen. De var produsert med hullet alt for lang ut mot kanten slik at plasten knakk. Det er vel det som er essensen av Biltema. Man vet aldri hva man får siden de ant. får samme varen fra flere produsenter. Viktig å sjekke varen nøye og sammenligne den med flere like for å se etter produksjonsfeil.

 

Siste 2 årene har jeg brukt en  rett treåre (Grey Owl) som kostet ca 600,- tror jeg. Denne treåren er klart bedere å padle med enn alu. åre fra Biltema. Treårer fra Biltema hadde jeg vært veldig skeptisk til kvaliteten. Billigprodusert treverk har en tendens til å sprekke/løsne/knekke.  

 

Kajakkåre i kano synes jeg blir noe vas. Kanoen er for bred, drypper mye vann ned på lårene og får ikke skikkelig krafttak. Kanoåre og J-tak er det som skal til. Da kan du padle timesvis med åren på kun en side av kanoen. 

 

Så, jeg anbefaler en rett treåre fra en skikkelig produsent, men alu årer fra tema fungerer de også. Greit å ha noen billigårer liggende til besøkende.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltemas treåre er noe helt annet enn aluminiumsåra. Den er bare jalla. Har hatt en sånn også, og den ble fylt med vann i røret og ble blytung.. Treåra er solid.

 

Men helt enig i at man kan investere i ei åre som passer med kroppslengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å finne en åre med rett lengde. Jeg padlet en stund med en åre som var litt for lang. Det gjorde overraskende stor forskjell å gå ned bare to tommer i lengde på åren. Det kan være lurt å ta en tur i en butikk med kyndige folk, om det er praktisk mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffer neppe kyndige folk på Biltema. Treårer er greit det, men har også erfaring med at de går opp i limingen og fliser seg opp om man er mye borte i stein, noe man må regne med i f eks grunne elver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har treåre fra Biltema. Har fungert fint, er vel 4. eller 5. sesong med de. Nå pader ikke jeg så ofte. Pga mangel på turfølge så blir det jelden mer enn 1-2 turer i året.

Det blir litt slitasje i bunn på de etter stein men mine har ikke begynt å gå opp i liminga eller svelle.

Litt smalt blad på de og håndtak øverst kunne vært bedre.

Har testet kajakkåre men det fungerte ikke så bra. Det blir mye drypp oppi kano. Du får litt mer fremdrift og kontroll i vind med kajakkåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med treårer, må huske på vedlikeholdet! :) De fleste er vel nå lakkert (spessielt de lamminerte) og når det er slitt igjennom lakken, trekker åren vann. Det er ugunstig, uansett om åren er laminert, eller ikke. Fører gjerne til sprekkdannelser, treverk som vrir seg og laminater som sprekker opp. De fleste treårer som blir ødelangt av oppsprekkning, vridning, o.l., skylder kun manglende vedlikehold.

 

Men dere sparer dere for mye arbid (eller ødelagte årer), hvis dere prøver å unngå å bruke åren ned å grus/stein ved ilandstigning og motsatt. Tren litt på div. padletekkninker, så behøver dere ikke bruke åren som "båtshake", eller hjelpepinne for å komme i land. (Det er også korte båtshaker å får kjøpt). På "flattvann", er det i alle fall unødvendig. Selv aleine, er det jo ikke noe problem å "gå" sideveis inn, kun ved padleteknikk. Kanskje ikke noe for nybegynnere.

 

Men en treåre trenger fornying av lakken, uansett hvor forsiktig en er. Og er en røff, trenger den hyppigere vedlikehold. Er åren bare slitt, puss lett over med sandpapir og lakk to tynne strøk over alt. Være spessielt nøye med årebladet og den nedre delen av skaftet der en holder. Gjerne litt ekstra på håntaket øverst. Men, avslutt alltid med et strøk over det hele.

 

Er det skader i årebladet, glatt dette ut med en trefil og så sandpapir, før lakkering. Behøver ikke gjøre noe med småhakk (inn i treverket), det er overflaten som må være jevn. Men hakk, må dekkes med lakk, så vann ikke trekker inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det trådstarter spurte om var om en rusten Lada var brukbar. Han vil få ulike svar av ulike folk. En Mercedessjåfør vil si at ingenting er brukbart i det hele tatt, mens en Ladaeier vil si at den går det helt greit an å bruke i mange år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat derfor er det viktig å påpeka at det er en dårlig åre, men en kommer seg fram med en komfort og effekt som er laaaangt under mange andre årer. Dessverre er det alt for mange som ikke har prøvd en skikkelig åre og tror at biltemaårer er bra årer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat derfor er det viktig å påpeka at det er en dårlig åre, men en kommer seg fram med en komfort og effekt som er laaaangt under mange andre årer. Dessverre er det alt for mange som ikke har prøvd en skikkelig åre og tror at biltemaårer er bra årer.

Det der blir litt utstyrshysteri :-). Biltema åra er bra nok, man trenger ikke en karbonåre til flere tusen for å starte.  Man trenger ikke full Gore-Tex sett heller for en helgetur i friluft. Start med den, og blir det mer padling så er det bare å oppgradere etter behov. Sjøl padler jeg mest kajakk, både trening og tur. Og fortsatt tar jeg frem tre åra på noen turer (en eskimoåre som jeg høvla fra en 2"X4" for mange år siden), det er noe med følelsen som treåra og den avslappa padlestilen gir. På trening bruker jeg en relativt billig karbon/glassfiberåre som tåler mye juling og er lett nok. På lengre turer til havs, en med relativt mykt skaft for timesvis med padling og oransjefarga åreblad for synlighet. Og til trimløp korte som lange (som Dalsland Kanotmaraton+) en fullkarbon åre type ultrasuperduper til mange tusen. Lett og fantastisk tak i vannet, men fliser seg bare den ser en stein, og vil sikkert ryke ved åreposeredning.  Jeg vil tvert imot anbefale å starte med en litt billig åre, så koser man seg glugg ved oppgraderingene. Jada det blir noen årer, men de blir brukt mye også, padler 3-5 ganger i uken :-) Det er litt verre å forsvare utvalget i kajakker etter hvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to grønlandsårer i tre til kajakken. Bruker ikke noe annet. Mange vil sikkert kalle dem ubrukelige og utdaterte, men som allroundårer er det lite som slår dem. De er gode å padle med, uovertrufne å rulle med, de er topp i vind, de tåler at jeg sitter på dem hver gang jeg går inn og ut av kajakken, og treet føles godt og varmt i handa. Men de er nok håpløst umoderne skal man padle fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De årene dere diskuterer er som å diskutere hva som er best av rusten lada og rusten trabant... dritt begge deler selv om det er laget mange av de.

Har du noen forslag til årer. Jeg kjøpte en Ally 16,5 i høst men har ingen årer. Jeg ønsker noen i tre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjomp1: først burde du sette deg ned og tenke gjennom hvordan padling du skal bedrive. Hva slags åre du burde ha varierer veldig med hvor lenge, hvor fort, hvor bratt og hvor mye manøvrering du skal gjøre. Jeg er ingen ekspert på flattvannsårer, men har testet ganske mange forskjellige slalomårer så der kan jeg uttale meg bedre. Skal du ha en god allround åre hadde jeg sett etter en lett tre åre med glassfiber utenpå bladet og ikke for stort åreblad, heller på den slanke siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjomp1: først burde du sette deg ned og tenke gjennom hvordan padling du skal bedrive.

Vel jeg har padlet veldig lite enda, men det blir nok mest flatvann til å begynne med.

Jeg har lyst på elv, men kona og bikkja er ikke enig.

Tar med tipsene på veien.. Takker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kjøpte Ally 13,7 i fjor sommer. Det er singelkanoen hvor setet er midt i båten. Jeg har en tradisjonell kanoåre i tre og en kajakkåre. Kajakkåren kan jeg dele og med de to

endestykkene som fulgte med har jeg to kanoårer. Stor fordel for nybegynnere å bruke kajakkåre, et råd jeg hat fått av erfarne padlere, men som en annen sier her,

det drypper litt vann inn i kanoen, men noe problem er det ikke.Til mitt bruk ser jeg ikke noe poeng i å satse på noen avanserte dyre årer, jeg skal bare på tur,

jeg skal ikke prestere noe. Hvilken gard ferdighetene mine er, har null intgeresse. Før du bestemmer deg for hvilke årer du skal kjøper søk råd i en kano/kajakk forretning,

De som jobber det er ofte erfarene paddlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.