Gå til innhold
  • Bli medlem

Softshell bukse eller bomull?


LilleTrippe

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i dag Lundhags Traverse Pant som turbukse, fornøyd med den.

http://www.xxl.no/klar/klar-dame/bukser/friluftsbukser/lundhags-traverse-pants-turbukse-dame/p/1061091_2_style

Men nå har jeg kommet over en annen turbukse, jeg er litt interessert i:

Bergans Kjerag Pant Lady, softshellbukse,

http://nettbutikk.bergans.no/klær/Bukse/Vindbeskyttelse/Kjerag-Lady-Pnt-Std-Black-XS-155700-p0000033884

Da er spørsmålet mitt: hvordan er den sammenlignet med den andre? Jeg leser jo spesifikasjonene på begge, men finner ingen "feil"?

Hva er fordeler og ulemper med en softshellbukse sammenlignet med bomull?

Brukerområdet mitt er fjellturer, ut i marka..osv. (rett og slett friluft)

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen av buksene og snakker derfor kun fra spesifikasjoner og en posjon synsing; men noen bør i alle fall prøve på et svar...

 

Kjerag kan antagelig brukes til aktiviteter med større utslag enn vanlig gåing, f.eks klatring. "4-way strech" er ganske effektivt.

 

Traverse er 65% polyester, så det er neppe en bomullsbukse. Den tørker antagelig raskere enn en i 100% bomull.

 

Softshell er plagg som først og fremst skal slippe ut svette og tørke raskt. Dernest være vindtette og kanskje ha en vannavstøtende behandling (DWR) ytterst. Hvordan det siste virker og varer er varierende og ikke noe å satse på; softshell er ikke regntøy. Kan være noe varmere enn enklere stoffer. Mykere og mer behagelige på kroppen enn membrantøy (hardshell).

 

Siden du er fornøyd med Lundhags, ser jeg ikke noen stor grunn til å skifte. Sannsynligvis to gode bukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra vindjakke i bomull til en i mikrofiber (Bergans Microlight). Bomullsjakka er behageligere rett mot huden. Mikrofiberjakka er lettere, puster bedre, tørker fortere, tåler mer vann og veier mindre. Den er også kaldere, rett og slett fordi den er tynnere. Det gjør det lettere å justere med underplagg.

 

"Bomull" som består av 75% polyester er ikke mye bomull, da hadde jeg heller gått for et helsyntetisk stoff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to!

Hmm.. Nå ble jeg litt usikker plutselig? =/

Lundhags buksen jeg har er god, tørker sånn sett raskt, men blir litt kald under den... I tillegg er den i rød, veldig mye rødt.. (med tursekk som også er rød!)

Det er først og fremst pga fargen jeg vil bytte ut den jeg har i dag, men også en som kan holde meg varm.

Men av erfaring til dere som har softshell, er softshell slitesterk i bunn og grunn? Hva med glør?

Når det blir topptur til fjells så blir jo det også noe klatring i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke svar på spørsmålet ditt, men en anerkjennelse av at den Lundhags buksa er en veldig god bukse. :) Ved siden av Fjellreven buksene mine, absolutt blant mine favoritter. Den er dessuten veldig pen i rødt.:)  (har dessverre bare i sort og blå selv)
Softshell har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke svar på spørsmålet ditt, men en anerkjennelse av at den Lundhags buksa er en veldig god bukse. :) Ved siden av Fjellreven buksene mine, absolutt blant mine favoritter. Den er dessuten veldig pen i rødt.:) (har dessverre bare i sort og blå selv)

Softshell har jeg ingen erfaring med.

Jeg blir bare veldig rød når jeg går rundt med rød bukse, sekk og skalljakke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har en softshellbukse fra arcteryx. Jeg har vært veldig fornøyd med den, men ett ankepunkt mot slike bukser er slitestyrke. Det er flere revner nede ved beina etter å ha sneiet stein etc. Det ser ikke ut til at revnene har lett for å bli større...Buksa er ikke så veldig gammel. Når den var ny var DWR behandling kjempebra, i dag trekker den nesten vann :-). På den positive siden, så tørker den veldig fort, og jeg har ikke noe problem med å bruke den i vått vær. De kommer i forskjellige tykkeleser, avhengig av hvor varme du vil ha de, min er ganske tynn. Buksen er veldig behagelig å ha på, sommer som vinter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De softshell buksene jeg har nå får gjerne noen grunne rifter i ytterstoffet, så du ser de er brukt, men som med @tusjmanns bukser, så blir ikke riftene større. Revner derimot... høres ut som en reklamasjonssak.

 

Med hensyn til glør, så vet jeg ikke, men la meg gjette på hvordan et finmasket nett av diverse plast reagerer på glør... tror ikke det går så bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.