Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett ullundertøy


Zombiecat

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle investere i et nytt sett med ullundertøy. Siden målet er så lett som mulig så trenger jeg litt tips. 

Jeg vil jo helst ha noe som kan brukes også på sommeren om det er litt kaldt på natta. Var på magasinet i dag og så på ullnetting, men ble litt i tvil om det fantes noe lettere på markedet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte jeg skulle investere i et nytt sett med ullundertøy. Siden målet er så lett som mulig så trenger jeg litt tips. 

Jeg vil jo helst ha noe som kan brukes også på sommeren om det er litt kaldt på natta. Var på magasinet i dag og så på ullnetting, men ble litt i tvil om det fantes noe lettere på markedet... 

Vill du ha det lättaste som finns av merinoull så kommer du undan med lite lägre vikt om du kan tänka dig inblandning av silke.

http://www.houdinisportswear.com/se/women/base

Den här tråden tar för sig frågan till viss del.

http://www.fjellforum.no/topic/34594-mellomlagsplagg-sommer-dun-ull-eller-fleece/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Devold Breeze ullundertøy i merinoull. Jeg synes det funker utrolig bra til kjølige dager og netter sommerstid på fjellet, og til vår og høst her nede i lavlandet. Er lett (150 gr/m2) og holder meg perfekt varm så lenge det ikke det blir mange minusgrader. Vinterstid bruker jeg Devold Expedition.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like før jul så kjøpte jeg en ulltrøye fra Aclima fordi den var på tilbud i Turistforeningens butikk.

Det er en Aclima Warmwool med høy hals og hette som du kan velge å bruke eller ikke. Hetta og halsen kan enten henge bak nakken eller du kan ta dem på.

Fantastisk produkt siden halsen stopper kald trekk rundt nakken og hetta kan gi et ekstra lag under lua hvis det skulle være nødvendig.

Den har også en stor lomme, med åpning på hver side, foran på magen.

Denne lommen har jeg f.eks. brukt til å tørke våte sokker i en gang da jeg fikk en ufrivillig overnatting ute.

 http://www.outnorth.no/aclima/warmwool-hood-sweater-man?gclid=CILXlqqytsMCFQQTwwod53sAog#Jetblack%7CXS

 

Jeg tror ikke du skal være så opptatt av vekt på undertøyet. Ull har en viss egenvekt og jo lettere plagget er jo mindre ull er brukt til å lage det. Isolasjonsevnen avhenger av ullmengden og måten plagget er strikket / vevd på.

post-4220-0-28233600-1422438458_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de jeg har gir Brynje netting i ull mest varme for vekta. Denne veier vel noen få gram mindre enn Devold Breeze trøya med korte armer. Har gjerne med begge disse to på sommerturer. Breeze tar seg litt bedre ut om en kun har den på og synes også denne er litt mer komfortabel om det er varmt og en bruker den alene som t-skjorte. Bruker man begge samtidig har man veldig god isolasjon under en skalljakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull veier i seg selv så skal det varme litt så veier det litt også.

Har litt forkjellig selv men ser at det tynneste blir for kaldt noen ganger.

Men det kommer an på hva du skal ha i kombinasjon med undertøyet da. Skal du ha bare undertøy, så bukse og jakke bør det være litt tykkelse.

Skal du derimot ha undertøy, tjukt mellomlag og jakke/bukse kan det jo være litt tynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig varm av meg og glad i lagvis. Skifter veldig fort temperatur. I tillegg blir det nok hovedsaklig brukt på vår,sommer og høst så trenger ikke være veldig tykt og varmt. Jeg holder meg stort sett under tregrensa også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks smartwool har ullundertøy i 3 serier:

micro: 150gm2

light: 195gm2

mid: 250gm2

 

Så om du velger ullundertøy i micro serien så velger du lett undertøy som egner seg fint til 3 sesongs bruk

 

Jeg har en overdel (170g) og en underdel (165g) fra Smartwool som da til sammen er 335g og det er i størrelse Large

har også en T-skjorte fra Smartwool som jeg bruker når det er godvær på sommeren.

Har som regel alltid ull på meg når jeg er på tur :)

 

Har også en ullnetting fra Aclima kjøpt på Magasinet i Drammen så det er sikkert samme som du så på, denne veier 225g i strs L

 

Det greieste er vel å ha ett sett til vinter og ett til 3 sesongs bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også noen andre merker enn Aklima. 

Jeg har to "bestefarskjorter" og to nettingtrøyer fra Janus. De selges på Sparkjøp og har en grei pris.

Disse er etter hvert blitt ganske gamle, men holder meg fortsatt varm

Så har jeg to trøyer med lang arm fra Irissport. Disse ble kjøpt på XXL på grunn av prisen og har vert brukt til sykling i et par år nå, og er fortsatt like gode. Sykling innebærer vask minimum en gang i uka.

Men hvis du skal ha noe tynt som ikke veier noe så er kanskje Husky fra Wolf Camper et alternativ.

Trøya i størrelse M veier 202 gr. Den har glidelås i halsen og denne bidrar nok med en ganske stor prosentandel av vekta.

http://no.wolfcamper.com/husky.html

Det er mange tester av ullundertøy på nettet og jeg vil anta at de forskjellige testene bare bidrar til å gjøre forvirringen total.

Her er to av dem.

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article816179.ece

http://www.klikk.no/helse/trening/guide/article877070.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig varm av meg og glad i lagvis. Skifter veldig fort temperatur. I tillegg blir det nok hovedsaklig brukt på vår,sommer og høst så trenger ikke være veldig tykt og varmt. Jeg holder meg stort sett under tregrensa også. 

Jag återkommer och tjatar :-) om Houdini, räknar du på deras Airborn serie. Tröja med lång ärm och långkalsonger så väger detta, enligt deras egna uppgifter, 266 gram. Om det är tillräckligt varmt kan bara du själv svara på. Men skillnaden jämfört med "netting" varianter är att du förmodligen kan tänka dig att gå med dem utan något mer, i alla fall tröjan. Man slipper känna sig "naken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.