Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvad er det for et fjeld?


Lars M

Anbefalte innlegg

For et par måneder siden kom høst-kataloget fra den danske butikskæde Friluftsland. På bagsiden er der et foto, som jeg har scannet og beskåret, så man kun ser den del af det, der er relevant for mit spørgsmål. Det originale foto er taget af en Jesper Dahl, og jeg har ikke haft mulighed for at spørge ham selv. På fotoet ser man tydeligt fra venstre: Søre og Store Austabotntind, Stølsmaradalstind med sydtoppen og hovedtoppen, Store Ringstind. Så er jeg lidt i tvivl, om det er Midtre Ringstind, man akkurat ser kanten af. Derefter kommer Vesle og Store Midtmaradalstind med den bratte nordøstside, så Nordre (eller Nestnørdre) Midtmaradalstind, så Dyrhaugstinderne, først Søre med skråplateauet og derefter de andre. Lidt længere til højre ser man Store og Vesle Skagastølstind, Vesle næsten skjult bag Centraltind og til sidst stigningen op mod Styggedalstind. Så vidt jeg kan se, må billedet være taget oppe i Stølsnos-siden af Flæskedalen, og den ryg, der kommer ind fra højre, må være den sydlige udløber af Friken.

 

Og nu mit spørgsmål: Mellem Dyrhaugstinderne og Storen stikker der et fjeld op, som jeg er usikker på. Kan det være Mannen? - altså ikke den Mannen i Romsdal, som er meget omtalt for tiden, men Mannen på Maradalsryggen. Jeg synes, den stikker lidt for højt op til, at den kan være den, men jeg kan heller ikke se, hvad det ellers skulle kunne være. Nogen her, der har et bedre forslag?

post-19-0-91115200-1414751674_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du har rett i at det er Mannen (1950 moh)  vi ser der, sammen med Kjerringa (1938 moh). Disse to toppene er adskilt av det trange Maradalsskaret som nok ikke er synlig fra denne vinkelen.

 

Mannen og Kjerringa er starten av Maradalsryggen og de er så 'heldige' at de er under 2000 moh og dermed unngår visse typer toppsamlere. Samme gjelder neste topp på ryggen, Jernskartind (1958 moh).

På bildet kan man skimte at ryggen holder høyden i retning Centraltind, og at den først får markert stigning til Nordre Maradalstinder som er på 2160 moh før de når Centraltind på 2348 moh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.