Gå til innhold
  • Bli medlem

Regnponcho som dekker stor sekk?


Smaltur

Anbefalte innlegg

Noen som vet om en lett og god regnponcho som dekker både deg selv og en skikkelig stor sekk? Har en Helsport poncho, den fungerer fint med dagstursekk under men blir for liten med stor sekk.

 

Dette innlegget skulle vært under UTSTYR. Er ny her, lærer etter hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for at du flyttet posten, Tor Magnus!

 

Gode forslag, har du prøvd noen av dem på tur? Jeg kjøpte faktisk den fra Sea to Summit i sommer, kombinert poncho og tarp, prøvde den på en tur alene. Det er en god ide, men de har dessverre brukt litt for "løse" trykknapper, så kneppingen går opp når du tar den på deg og også mens man går. Hvis man er alene på tur, er det vanskelig å kneppe mens man har den på, men den fungerer bedre om du har med en "kneppevenn".

 

De to andre du nevner skal jeg se nærmere på. Den fra The Packa virker smart, kan ha den på sekken som sekkbeskyttelse, og så enkelt ta den på hvis været drar seg til. Den virker kanskje litt kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

Jeg har brukt poncho en del. En gammel NATO modell. Så hermed et par kommentarer UTEN å prøvd de nevnte.

 

NATO modellen er symmetrisk og år litt nedenfor knærne. På ryggen sitter den derfor ganske høyt, hvis du går med stor sekk.

 

Six-moons design ser derfor ganske lur ut, da den er lenger på baksiden og så kan den brukes som telt/tarp. Det kan NATO modellen også.

 

En poncho bør etter min mening gå et stykke ned over knærne foran for ikke å bli våt på knær og lår.

 

Det gjør the Packa Ikke, så den ville jeg fravelge. Den har heller ikke noen sekundær funksjon.

 

Sea to summet ser også OK, ut men der har "løse" trykknapper?

 

Avhengig af typen av trykk knapper kan de justeres litt med enten et lite klem med en tang eller et forsiktig lett slag med en hammer på "soppdelen". Forsiktig altså.

 

Men dette er bare en vurdering ut fra foto!

 

 

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok f.eks en Dovrefjell poncho du leter etter. Den rommer meg og en stor sekk. Trykknappene er dårlige på den, men eg limte de bare sammen for eg har ikke behov for å åpne de. Det kan til tider komme inn mye frisk luft mellom knappene, men det er jo bare en fordel at den ikke blir for tett.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode kommentarer her! Har ikke tenkt på at man kan justere trykknappene (Sea to summit) med tang, for å få de til å sitte bedre. Godt poeng! Grimner mener Helsports poncho er av de største/lengste. Det er godt mulig, men jeg er 180 cm og har brukt den med en 80 liters sekk ganske full, da blir ponchoen så stram at jeg ikke synes den er behagelig å ha på. Hemmer armbevegelser og strammer også under haka fordi hettedelen blir dratt bakover av sekken. Da synes jeg det funker bedre å ha ponchoen kun på kroppen, ikke sekken, og evt eget trekk over sekken om den ikke er tett nok i seg selv. Kanskje finnes det en større Helsport-modell enn min?

 

Skal se på Dovrefjell poncho, men skal først forsøke å justere trykknappene på Sea2Summit. Tarp er jo heller ingen ulempe å ha med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ok, Helsport har flere.

Det som kalles 'Helsport Poncho' kan muligens se ut til å bli kort med litt størrelse på sekken. Den jeg har sett på er en "Helsport Fjellduken Pro" som er lengre, tyngre og langt dyrere. Selv synes jeg den ble for komplisert, men har man lært å bruke den er den kanskje fin. Har jo flere bruksområder enn bare som poncho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ok, Helsport har flere.

Det som kalles 'Helsport Poncho' kan muligens se ut til å bli kort med litt størrelse på sekken. Den jeg har sett på er en "Helsport Fjellduken Pro" som er lengre, tyngre og langt dyrere. Selv synes jeg den ble for komplisert, men har man lært å bruke den er den kanskje fin. Har jo flere bruksområder enn bare som poncho.

Ja, det er Helsport poncho jeg har, så din erfaring er med et annet produkt. Skal ta en kikk på den du nevner. Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Helsport Fjellduken Pro. Den går det en sekk under. Når man ikke har sekk, så må man klipse opp ekstra lengde bak for at den ikke skal subbe i bakken. En kompis av meg har Jerven sin utgave, og jeg har sett han gå med sekk under den også.

 

Jeg har ikke noe særlig praktisk erfaring med turbruk av den selv, siden det har vært for godt vær når jeg har vært på tur. Er det bare litt regn så fungerer vanlig teknisk turtøy tilfredsstillende.

 

Fordelen er at det blir litt luftigere under, enn når man bruker tett regntøy. Det er også en flerbruksduk, med glidelåser etc som gjør at man kan lage annet mye rart med den. Fjellduken er også fin når man skal sitte stille, da er den meget romslig, slik at man kan lagre litt rundt seg. 

 

Bakdelene er vekt, passform - den flagrer godt i vind(fordel med belte e.l), litt tungvinn i bruk m.t.p bruksendringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Helsport Fjellduken Pro. Den går det en sekk under. Når man ikke har sekk, så må man klipse opp ekstra lengde bak for at den ikke skal subbe i bakken. En kompis av meg har Jerven sin utgave, og jeg har sett han gå med sekk under den også.

 

Jeg har ikke noe særlig praktisk erfaring med turbruk av den selv, siden det har vært for godt vær når jeg har vært på tur. Er det bare litt regn så fungerer vanlig teknisk turtøy tilfredsstillende.

 

Fordelen er at det blir litt luftigere under, enn når man bruker tett regntøy. Det er også en flerbruksduk, med glidelåser etc som gjør at man kan lage annet mye rart med den. Fjellduken er også fin når man skal sitte stille, da er den meget romslig, slik at man kan lagre litt rundt seg. 

 

Bakdelene er vekt, passform - den flagrer godt i vind(fordel med belte e.l), litt tungvinn i bruk m.t.p bruksendringer.

Hei, jeg har en gammel Jerven fjellduk som er ganske tung og heller ikke så behagelig å gå med. Sjelden jeg bruker den lenger. Kunne tenkt meg noe i 300 grams klassen som fungerer godt som poncho med og uten stor sekk. Enig i vurderingene dine mht bruk, og spennende med flerbruksprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Takker for gode innspill i denne tråden. Jeg endte med å anskaffe en Helsport Fjellduken Pro. Den veier 775 gram med hette og armer, og 575 gram uten. Litt tyngre enn jeg opprinnelig hadde tenkt, men ser at den har mye god funksjonalitet. Fungerer veldig fint som regnponcho selv med stor sekk, og er så lang at man ikke blir våt på lår og legger. I tillegg kan den brukes som vindsekk, tarp, soveposetrekk mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hmm, ok, Helsport har flere.

Det som kalles 'Helsport Poncho' kan muligens se ut til å bli kort med litt størrelse på sekken. Den jeg har sett på er en "Helsport Fjellduken Pro" som er lengre, tyngre og langt dyrere. Selv synes jeg den ble for komplisert, men har man lært å bruke den er den kanskje fin. Har jo flere bruksområder enn bare som poncho.

 

Fant denne tråden nå når jeg satt å vurderte å trykke "kjøp" på en forholdsvis lett (men dyr) sak fra Sea to Summit (uansett lettere en Jervenduken min), en ultra-sil tarp/poncho. Komplettfritid har denne + den halvparten så dyre nylon versjonen. Men nå tror jeg at jeg venter litt.

 

Til det du skrev her om Helsport Fjellduken Pro: Var i kontakt med Helsport i forfjor om akkurat dette. Jeg sa de måtte gjøre noe med fjellduken, at den ikke er så lett å stå å famle med noe slikt i mørke eller sterk vind med mindre du har drillet bruken i samme grad som soldater driller montering/demontering av sitt våpen.  De sa de var klar over det og at de vurderer å komme med et system med fargekoder, visuelle markeringer på glidelåser og armer som gjør det lettere å sette deler og glidelåser i hop til "poncho-bruk". Vet ikke om de har gjort noen slike endringer enda..men de vet nå om det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne (med extention): http://www.equinoxltd.com/the-gear/outdoor-apparel/terrapin-ultralite-poncho-shelter.cfm

Fungerer bra over sekk, og kan fint brukes som tarp. Kun et par knapper på hver side for å veksle mellom poncho og tarp. Seks festepunkter for barduner. Lett, husker ikke helt men ca. 2-300g

 

Ser fin ut den. Hvor høy er du og hvor stor sekk har du med denne på?

 

Edit: Selges disse i norge/europa? På hjemmesiden står det "At this time, Equinox can only ship packages to addresses in the United States"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode innspill i denne tråden. Jeg endte med å anskaffe en Helsport Fjellduken Pro. Den veier 775 gram med hette og armer, og 575 gram uten. Litt tyngre enn jeg opprinnelig hadde tenkt, men ser at den har mye god funksjonalitet. Fungerer veldig fint som regnponcho selv med stor sekk, og er så lang at man ikke blir våt på lår og legger. I tillegg kan den brukes som vindsekk, tarp, soveposetrekk mm.

 

Jeg har brukt Fjellduken Pro som poncho på vandringer i ganske mange år både i sommerhalvåret og på pulkturer om vinteren når temperaturen ligger rundt null. Fordelen med poncho synes jeg er at man ikke føles klam når man vandrer i regnvær, at den er lett å få av og på etter forholdene, og at den er ganske lett. Ulempen er at det blafrer i sterk vind, og da er det greit å ha et ekstra belte eller en snor tilgjengelig. Når terrenget er veldig ufremkommelig/bratt kan den også være litt problematisk.

 

Når det gjelder Fjellduken Pro så er problemet med den at den ikke er tett. Det er mange sømmer og glidelåser og den lekker derfor blant annet i nakken. Jeg vet ikke om Helsport har gjort noe med dette problemet, men jeg tviler på et det er så enkelt fordi duken skal være "multipurpose". Min duk sende jeg til Helsport for omsying/fjerning av glidelåser/taping og det løste problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Fjellduken Pro som poncho på vandringer i ganske mange år både i sommerhalvåret og på pulkturer om vinteren når temperaturen ligger rundt null. Fordelen med poncho synes jeg er at man ikke føles klam når man vandrer i regnvær, at den er lett å få av og på etter forholdene, og at den er ganske lett. Ulempen er at det blafrer i sterk vind, og da er det greit å ha et ekstra belte eller en snor tilgjengelig. Når terrenget er veldig ufremkommelig/bratt kan den også være litt problematisk.

 

Klart en poncho kan gi visse utfordringer for bevegeligheten. Belte eller et snøre må uansett til ja om man vil se hvor man trår. Ser ut til at Hilleberg har funnet noen fikse løsninger med sin Bivanorak, hvordan den kan heises opp rundt livet og "overskudd" pakkes i den påsydde posen. Se fx denne demoen fra Hilleberg på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=PiE0Hz9cAVg   Har aldri sett den fysisk, så litt usikker på hvor stor eller liten den faktisk er (personhøyde/bredde). Synd man ikke får plass til særlig mye sekk under. Å ha en poncho over sekken betyr jo ekstra lufting, spesielt mot ryggen der man gjerne blir ekstra svett/klam pga sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fin ut den. Hvor høy er du og hvor stor sekk har du med denne på?

Edit: Selges disse i norge/europa? På hjemmesiden står det "At this time, Equinox can only ship packages to addresses in the United States"

Jeg er 175, og den største sekken jeg har brukt den med er en Arcteryx Bora 95. Ponchoen dekker godt, men som sagt så valgte jeg utvidet utgave (Extension).

Jeg kjøpte den her: http://www.shop.bushcraftnorthwest.com/product.sc?productId=96

Ikke noe problem å få sendt til Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @uppis! Den videoen de du handlet hos har på siden sin levner et godt inntrykk av duken. Hva er din erfaring med trykknappene? jf innlegg nr 3 fra Smaltur her i denne tråden som hadde dårlig erfaring med tilsvarende løsning på Sea To Summit ponchoen, der kneppingen går opp under bruk...

Foreløpig sitter knappene veldig godt. Nesten så jeg er litt nervøs når jeg skal ta de fra hverandre, redd for å rive duken. Det skal sies at jeg ikke har brukt den mange ganger selv om jeg har hatt den et par år, så jeg kan ikke si så mye om holdbarheten. Men produktet virker forseggjort, solide sømmer og bardunfester og hetten har god passform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.