Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken mobil har god antenne?


Erik Haaland

Anbefalte innlegg

Annonse

Brukt litt forskjellig ute. Inne Femundsmarka så var hvertfall Samsung S4 dødt unntatt på Røvollsfjellet. Forrige gang jeg var der var det så vidt dekning med en HTC Desire, litt bedre med en Nokia N82. Men det var litt annet sted enn jeg var i år så det kan være forskjell på signaler. Oppsynsman på svensk side hadde derimot en eldre Nokia med antennepisk. Den tok inn som bare det. Slike finnes vel ikke i dag men det finnes vel noen modeller som har plugg for ekstern antenne. En løsning jeg har tenkt på selv. En liten antennepisk veier ikke mange gram.

 

Alternativt finnes det så vidt jeg vet telefoner som er mobiler men slår over på satelitt ved manglende dekning. Telenor tilbyr bla simkort til slike telefoner. Men de koster mye.

Hvis det er noe du trenger en sjelden gang går det jo å leie satelittelefon også.

 

Her finner du en antennetest som ble gjort på en haug med mobiler http://taenk.dk/sites/taenk.dk/files/telefonantenner1.pdf

Her kommer jo Sony bra ut og eldre Nokia spesielt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekning er vel også varierende, avhengig av leverandør. kanskje man burde ha med to SIM kort for å bedre oddsene litt :).

 

Alternativt: På hytta brukte jeg så sent som i fjor en liten wokpanne som parabol. Når jeg satte telefonen litt foran "parabolen" og pekte riggen mot nærmeste sender, steg det fra 0 streker til en strek i mottak - og EDGE koblet seg opp.

Nå har jeg byttet til Telenor og fått dekning på hytta, uten wokpanne:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokia 113 så ut som et godt valg. 77/100 på dekning (beste var 80/100) og over en måned standbytid. Har lenge tenkt på å skaffe meg et tvilling-simkort og ha en dedikert turmobil, og til 260 kroner må den jo sies å være et røverkjøp.

 

Edit: har jo sågar FM-radio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekning er vel også varierende, avhengig av leverandør. kanskje man burde ha med to SIM kort for å bedre oddsene litt :).

 

Alternativt: På hytta brukte jeg så sent som i fjor en liten wokpanne som parabol. Når jeg satte telefonen litt foran "parabolen" og pekte riggen mot nærmeste sender, steg det fra 0 streker til en strek i mottak - og EDGE koblet seg opp.

Nå har jeg byttet til Telenor og fått dekning på hytta, uten wokpanne:)

 

Begrepet teflonhjerne comes to mind :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilke som har bra antenner, men:

 

Jeg kan iallefall bekrefte at Samsung S4+ har dårlig antenne. Fikk nylig høre av ei venninne at Samsung har dårlige antenner. Synes det er litt merkelig at de "er kjent for å ha dårlige antenner" og dessuten ikke gjør noe med problemet, men jeg har iallefall sjelden mer enn 1 eller 2 streker midt i byen. Tlf er under 2 mnd gammel. Har vært å klaget hos Netcom og fått nytt SIM kort uten at det hjalp.

 

Signal kommer jo til dels an på leverandør, men det kan lønne seg å skru av 3/4G og kun kjøre "2G" - Android har iallefall dette valget.

Netcom og Telenor tror jeg har omtrent samme dekning nå til dags, men Telenor kunne sikkert med fordel investert litt i Norge og ikke bare i India.....

 

Dette er ikke ment som uthenging av en leverandør, men hvis du har OneCall må du være oppmerksom på at de i størst mulig grad bruker sitt eget Network Norway (NWN), også switcher over til Telenor når tlf ikke finner NWN signal. Dette er også et av salgsargumentene til OneCall.

Problemet er at siden NWN er gratis for OneCall og de betaler leie hos Telenor, vil tlf din forsøke å koble seg til NWN selv om signalet ikke er sterkt nok. NWN antennene står i stor grad i byer/ tettsteder, men signalet er svakt. Det rekker minst 15km, men kan bare brukes i ca 3-4km. Dette er erfart personlig og av en kompis - antenne på Jessheim. Han bor i utkanten av Jessheim, ca 2-3 km fra sentrum i luftlinje. Jeg bodde på Nordkisa, ca 7-8 km i luftlinje fra Jessheim sentrum. Hadde ofte ikke mulighet til hverken å ringe eller sende mld hjemme. Han har dessuten familie som jobber hos OneCall som sier det samme. Har også kollegaer som sier de har problemer med ONeCall når de er ute i båt på Oslofjorden. Er du langt nok unna en NWN antenne burde du i teorien ha normal Telenor dekning så lenge ikke tlf oppdager at det er et NWN signal i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til turbruk og vanskelig dekkningsforhold, så tenker jeg i første rekke, langt fra de sentrale strøk og store hytteområder. Enten det er i skogen, eller på vidda. 

 

Der jeg ferdes på jakt og jakthuntrening, er det sjelden forhold for moblier. Som oftest også på kanoturer. Så mobilen lar jeg normalt  ligge i bilen. Men, jeg har testet litt. Og jeg har også hatt med meg to forskjellige mobiler, med forskjellig nettleverandør. Da Netcom og Telenor. Det kan være stor forskjell, på dekningen. Når vi har vært flere på tur sammen, er det selvfølgelig også testet deres telefoner.

 

Fordel å skifte til 2G, når en skal på slike turer.  Og det har hendt jeg/vi har fått signaler, ved å forflytte oss, 50 - 150 meter rundt i terrenget. Da gjerne til en liten høyde, i terrenget. Har også reistrert, at når jeg ikke har signaler nok til en telefonsamtale, KUNNE det være  signaler nok til SMS. Så en mulighet for kommunikasjon, er tilstede.

 

Uten at jeg dokumentasjon for det, har jeg intrykk av at det er en del forskjell på hvor godt mobiler tar inn signalene. Og at I-phoner, er noe dårligere enn gode mobiler. Personlig så er det ikke så viktig, greit å være uten dekning også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel å skifte til 2G, når en skal på slike turer.  Og det har hendt jeg/vi har fått signaler, ved å forflytte oss, 50 - 150 meter rundt i terrenget. Da gjerne til en liten høyde, i terrenget. Har også reistrert, at når jeg ikke har signaler nok til en telefonsamtale, KUNNE det være  signaler nok til SMS. Så en mulighet for kommunikasjon, er tilstede.

Det kreves mindre for å sende SMS enn å ringe.

 

Leste for et års tid siden at Telenor (tror jeg det var) slet veldig med dekning i Oslo fordi det er så store høydeforskjeller; Antennene står ofte på høye hus, men i Oslo er det mye bebyggelse rundt gryta som ligger høyere enn de høyeste husene i sentrum og derfor ble antennene liggende lavere enn brukerne. Det som skjedde da var at telefonen prøvde å koble seg til flere antenne samtidig og resultatet var at man ikke hadde dekning i det hele tatt. Vil anta at man kan oppleve noe av det samme andre steder om man er på høyder hvor det er tettsteder rundt som ligger lavere som ligger høyere enn antennene i området. F eks på Glittertind hvor du "ser" ned til både Lom, Vågå og Randsverk/ Sjoa. Kan hende det er antenne på Spiterstulen og Glitterheim også for alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel å skifte til 2G, når en skal på slike turer.  Og det har hendt jeg/vi har fått signaler, ved å forflytte oss, 50 - 150 meter rundt i terrenget. Da gjerne til en liten høyde, i terrenget. Har også reistrert, at når jeg ikke har signaler nok til en telefonsamtale, KUNNE det være  signaler nok til SMS. Så en mulighet for kommunikasjon, er tilstede.

 

Uten at jeg dokumentasjon for det, har jeg intrykk av at det er en del forskjell på hvor godt mobiler tar inn signalene. Og at I-phoner, er noe dårligere enn gode mobiler. Personlig så er det ikke så viktig, greit å være uten dekning også.

Det er til dels store forskjeller mellom telefoner. Som hovedregel kan man si at smarttelefoner er "verstinger". iPhoner er ikke verstinger, men har en tendens til å få stempler for alt mulig rart, spesielt siden medier er veldig glad i overskrifter med "iPhone" i seg.

2G-argumentet ditt er godt. Telefoner skal skifte automatisk mellom 2G/3G/4G, men vil stort sett alltid foretrekke 3G/4G fremfor 2G selv om 2G har mye bedre dekning. Det vil si at om man har ubrukelig 3G-dekning, men fortsatt kontakt vil telefonen henge på 3G selv om 2G ville fungert bedre. 4G brukes enda ikke til å føre hverken samtaler eller SMS og vil derfor ikke i teorien ha noen innvirkning på annet enn datatrafikk.

 

Min erfaring: Samsung Xcover har  langt bedre mottak enn Iphone 5 og Nokia 3720 :)   

No offense, men etter noen år i telebransjen har jeg sluttet totalt å høre på såkalte erfaringer. Det er mange som føler ditt og datt og det er sjeldent noe hold i slike følelser.

  • iPhoner har fått skylden i dårlig dekning hvor naboen hadde satt opp egen repeater som forstyrret "våre" signaler.
  • SIM-kort har fått skylden i dårlig dekning hvor kunden hadde satt inn nye bedre isolerte vinduer (høyere u-verdi = dårligere dekning).
  • Takkebrev har blitt sendt oss når naboen hadde kuttet ned trær som skygget for senderen ettersom kunden trodde vi hadde satt opp nye sendere.

Vær og vind, hvordan du holder telefonen og antenne"kvalitet" har effekt på dekning. Sånn på generelt nivå kan man som tidligere nevnt heller konkludere med at verstingene stort sett er smarttelefoner. De forskjellige produsentene har marginale forskjeller sett under ett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lav antennefølsomhet og sendestyrke kombinert med lang avstand til sender gjør at signalet ikke "når" frem selv om det indikeres dekning på mobil. Dette er veldig typisk i fjellet og grisgrendte strøk.

Hva kan du gjøre?

Flytt nærmere sender

Beveg deg litt rundt (ofte kan signalstyrken forandre seg nok i ett område til at kontakt oppnås)

Sikre fri sikt.

Ta hånda bort fra antenneområdet på mobil (reduserer dempingen betydelig)

Velge mobil med bra antenna karakteristika. Er du i ett bestemt område, så velg den mobilen med best "følsomhet" for det signal som din mobiloperatør bruker, da mange produsenter designer ulikt (f.eks best antennefølsomhet kun på 1800 Mhz).

Sett på rundstråle eller retningsbestemt antenne (ett utall varianter.

På tur vil en mobilholder (for bil) til din telefon med innebygd antenne forbedre signalet mye og kunne gi dekning.

Lenge siden jeg hadde antenneteori på skolen, men sjekket på min Galaxy xcover2 hvor følsomheten varierte fra -85 til -65 dBm bare ved å snu meg litt rundt og hvordan jeg holdt i telefonen, så er jo det betydelig. Gikk jeg ut til "fri sikt" til sender var dBm -63. -3dBm er en halvering av signalstyrken. Endring -22 dBm tilsvarer da cirka 7*-3dBm = 1/(1/2)^7 = 128. Altså en signaldropp med faktor 128 som jo er mye !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sony Z 1 Compact. Utrolig god radiodel på den.

Samsung S4 og S3 hadde ikke sjans å ringe/motta på samme plass.

 

Jeg tviler mellom å kjøpe disse modellene:

Samsung Galaxy Active S4

Sony Xperia Z1 Compact

 

Disse finner jeg ikke i listen på denne undersøkelsen. Jeg har fått veldig sans for Samsung Galaxy Active S4, men det er dumt at den ikke skal ha like bra dekning som andre telefoner. Synes det er fint at den kan brukes med hansker på og at den har litt store knapper. Er det noen som har denne telefonen og synes den fungerer fint til turbruk? (Standbytid, dekning, GPS, osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har S4 Active. FUngert fint for meg. KJekt at den er vantett. Litt dårligere kamera enn på vanlig S4 men neppe bilder du kjøper den for.

Standbytid kan variere veldig. I Oslo holder det å lade den ca hver 3 natt med litt tale og sms og ikke så mye databruk. På hytta må den lades oftere. Der er signaler dårligere og telefon bruker da mer strøm for å kommuisere med mastene. På tur i marka er den stilt inn på kun 2G nett og jeg skrur den av om natta. Da holder den 4-5 dager, så fremt man ikke skal bruke den mye. Det er jo apps med kart etc til de så bruker man den som gps så går jo batteriene langt fortere.

I Femundsmarka i sommer var det ikke dekning på den unntatt på Røvolltjønna. Men om andre telefoner hadde hatt dekning der er vel tvilsomt. Brukte kartfunksjon en del der. Holdt å lade den en gang de 5 dagene vi var der.

Den har uttak for ekstern antenne, men det sitter under dekselet. Skal man bruke den funksjonen så bør man kjøpe et ekstra bakdeksel å borrehull så man kan skru fast ekstra antenne. Men da er den så klart ikke vanntett. Har ikke testet dette selv. Har ikke testet min i "hanskemodus".

God og lyssterk skjerm på den. Eneste en legger merke til er at det bllir håpløst å bruke skjerm når det kommer vanndråper på den, da leser den bevegelser helt feil. Så selv om den er vanntett så kan du ikke stå i regnvær å bruke den, du må dekke den til. Vet ikke om det gjelder for hanskemodus. Ikke testet "konkurrenter" av den så vet ikke om de og sliter når det kommer vann på skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har S4 Active. FUngert fint for meg. KJekt at den er vantett. Litt dårligere kamera enn på vanlig S4 men neppe bilder du kjøper den for.

Eneste en legger merke til er at det bllir håpløst å bruke skjerm når det kommer vanndråper på den, da leser den bevegelser helt feil. Så selv om den er vanntett så kan du ikke stå i regnvær å bruke den, du må dekke den til. Vet ikke om det gjelder for hanskemodus. Ikke testet "konkurrenter" av den så vet ikke om de og sliter når det kommer vann på skjerm.

 

Takk for dine erfaringer. Jeg pleier å slå av de fleste strømslukere stort sett hele siden.

Jeg leste at denne telefonen greide seg litt bedre enn konkurrentene i fingerbruk på et våt skjerm. Hvis denne er dårlig, er de andre enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.